اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی:

هزینه‌های دیالیز کمرشکن است / داروی رایگان بیماران کلیوی وجود خارجی ندارد

خبرگزاری فارس: نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه هزینه‌های دیالیز کمرشکن است گفت: داروی رایگان بیماران کلیوی وجود خارجی ندارد.

هزینه‌های دیالیز کمرشکن است / داروی رایگان بیماران کلیوی وجود خارجی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نادر معینی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 6 میلیون تومان سقف قرارداد با اهدا کنندگان کلیه است و یک ‌میلیون تومان نیز به عنوان هدیه ایثار به آنان پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: انجمن بیماران کلیوی همچنین هزینه مراقبت‌های ویژه برای اهداکنندگان عضو را پرداخت می‌کند.

معینی یادآور شد: در استان فارس از سال 68 تا شانزدهم اسفند ماه جاری 2 هزار و 914 پیوند کلیه انجام شده است.

137 اهدای کلیه از طرف همسران

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس در ادامه گفت: از 2 هزار کلیه اهدا شده از سال 68 تاکنون یک‌هزار و 402 مورد آن از جسد، 788 مورد از افراد غریبه، 137 مورد از زن و شوهرها و 587 کلیه نیز از بستگان و خانواده بوده است.

معینی اضافه کرد: با وجود بالا بودن آمار مرگ مغزی هنوز فرهنگ اهدای عضو در بین مردم به طور کامل جا نیفتاده است.

وی ابراز داشت: با وجود فرهنگ اسلامی و آموزه‌های دینی و سخنان مراجع عظام اهدای عضو از یک فرد مرگ مغزی سبب می‌شود که فرد فوت شده تا ابد در تمام ثواب فرد زنده مانده شریک شود.

هزینه‌های کمرشکن دیالیز

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بیماری که سه بار در هفته باید دیالیز خونی شود یا دیالیز صفاقی که روزی چندبار انجام می‌گیرد هزینه کمرشکنی دارد که بر هزینه رفت و آمد، اجاره، مخارج دارو و درمان و ... افزوده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: انجمن بیماران کلیوی توان محدودی دارد و با وجود 7 هزار و 700 بیمار در فارس میانگین روزی 20 تا 30 آزمایش در گذشته به روزی 70 آزمایش افزایش پیدا کرده است.

معینی خاطرنشان کرد: فرانشیز آزمایشگاه در انجمن رایگان است و با توجه به هزینه‌های بالای کیت‌های لازم آزمایشگاهی نیاز به کمک خیران داریم.

نبود خوابگاه اسکان بیماران شهرستانی

وی با اشاره به ناکافی بودن 16 تخت انجمن بیماران کلیوی، افزود: کسانی که توان یا زمینی را در اختیار دارند آن را برای تاسیس خوابگاه بیماران کلیوی صلح کنند چرا که به ویژه در بخش پیوند کبد که بیماران از سراسر کشور به شیراز می‌آیند هزینه اسکان بر هزینه درمان بیماران افزوده می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس از خرید زمینی برای ساختمان شماره دو پلی‌کلینیک انجمن بیماران کلیوی خبر داد و ابراز داشت: به دلیل تنگناهای مالی هنوز خیری برای ساخت ساختمان این درمانگاه اعلام آمادگی نکرده است.

داروی رایگان بیماران کلیوی وجود خارجی ندارد

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در ادامه اضافه کرد: دولت اعلام می‌کند داروی بیماران کلیوی رایگان است، اما تاکنون ما چنین چیزی ندیده‌ایم.

به گفته وی، در مواردی نیز متخصص اعلام می‌‌کند داروی خاصی مصرف شود؛ اما بیمه از پرداخت هزینه آن استنکاف ورزیده و می‌گوید آزاد است.

تنها بیمه‌ها از طرح پزشک خانواده سود بردند

معینی در این نشست از عدم همکاری بیمه‌ها در طرح پزشک خانواده به شدت گلایه کرد و گفت: بیمه‌ها برای اینکه سود بیشتری ببرند به بهانه‌های مختلف بیان می‌کنند به خاطر اینکه پزشک خانواده ندارید یا اینکه پزشک خانواده‌تان این‌گونه و آن‌گونه نیست هزینه آزاد محاسبه می‌شود.

وی ابراز داشت: در گذشته حداقل برای بیماران روال ثابتی وجود داشت و افراد به تناسب از بیمه بهره می‌بردند؛ اما در شرایط فعلی کسانی به شدت نیازمند وجود دارند که زیر پوشش پزشک خانواده نیستند و کسانی نیز زیر پوشش هستند، اما توسط بیمه‌ها سرگردان می‌شوند.

بیماری کلیوی سومین بیماری شایع فارس

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست گفت: بیماری کلیوی بعد از دیابت و فشار خون سومین بیماری شایع در استان فارس است.

مریم پاک‌فطرت خاطرنشان کرد: طبق آماری که وجود دارد بیشترین مبتلایان به نارسایی کلیوی را اقشار آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند.

وی متذکر شد: در اقشار آسیب‌پذیر به دلیل اینکه بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشار خون جدی گرفته نمی‌شود و در مدت زمان‌های طولانی و پس از پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند، احتمال بروز نارسایی پیشرفته بیشتر است.

پاک‌فطرت مصرف خودسرانه دارو را یکی از عوامل بروز نارسایی کلیوی ذکر کرد.

به گزارش فارس، افرادی که در فارس در لیست نوبت پیوند از مرگ مغزی هستند 350 بیمار کلیوی، یک‌هزار و 800 بیمار کبد و 86 بیمار پانکراس هستند.

انتهای پیام/2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول