اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی کردستان:

توزیع رایگان 350 هزار نهال در کردستان / 10 میلیون نفر وابسته به منابع آبی زاگرس هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی کردستان با اشاره به برنامه‌های متنوع هفته منابع طبیعی از توزیع رایگان 350 هزار اصله نهال میان مردم در شهرستان‌های سنندج و مریوان خبر داد.

توزیع رایگان 350 هزار نهال در کردستان / 10 میلیون نفر وابسته به منابع آبی زاگرس هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج منابع طبیعی هر کشور به دلیل آنکه با سلامت روحی انسان و وجود هوای پاک برای تنفس مرتبط بوده همواره از ارزش استراتژیکی برخوردار است.

به همین دلیل تدوین سازوکار و برنامه‌های لازم به منظور حفظ و حراست و همچنین بسط و گسترش این منابع، امری ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد.

به مناسبت هفته منابع طبیعی با مدیرکل این سازمان در خصوص میزان منابع استان، برنامه‌های متولیان طی این هفته و نقش و وظایف مردم در این ارتباط به بحث و گفتگو نشستیم.

پیمان باباپیری در این مصاحبه از توزیع رایگان 350 هزار اصله نهال میان مردم و سازمان‌ها در هفته جاری خبر می‌دهد و معتقد است انجام این کار تأثیر شگرفی بر اشاعه فرهنگ درخت‌کاری خواهد داشت.

به گزارش فارس، وی همچنین ایجاد بوستان‌های روستایی و آموزش به دانش‌آموزان در خصوص نگهداری از منابع طبیعی خدادادی را از دیگر برنامه‌های نهاد متبوع خود اعلام می‌کند.

پیمان باباپیری کمک و همکاری مردم در این رابطه را عامل مهم و اساسی برای احیای این منابع و حفظ آن برای نسل‌های آینده می‌داند.  

فارس: به عنوان سئوال نخست در خصوص تعریف منابع طبیعی و ظرفیت‌های استان در این زمینه توضیحاتی ارائه دهید.

باباپیری: اصولا منابع طبیعی به دو دسته تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می‌شوند؛منابع تجدیدپذیر مانند جنگل، معدن، آب و خاک که هر چند سال یکبار می‌توانند خود را بازسازی و از نو تولید کنند.منابع تجدیدناپذیر هم شامل مواردی چون انرژی خورشیدی می‌شود که دارای عمر مشخص و محدودی هستند.

اداره‌کل منابع طبیعی متولی منابع تجدیدپذیر استان است و کردستان از لحاظ منابع طبیعی، آب و هوا و جنگل و همچنین مراتع حاصلخیزی خاک و البته وجود 5 حوزه آبخیز اصلی و 2 حوزه آبخیز فرعی تفاوت زیادی با سایر مناطق دارد و جزو استان‌های شاخص در این زمینه است.

جالب است بدانید قریب به 10 میلیون نفر از جمعیت کشور که حدود 15 درصد را شامل می‌شوند وابسته به منابع آبی زاگرس و بویژه منابع منطقه کردستان هستند.

با وجود 373 هزار هکتار جنگل در استان و بیش از 130 گونه درخت و درختچه‌ای به عنوان فضای سبز، از ظرفیت‌های بالقوه خوبی برخوردار هستیم.

همچنین کشور ما از میان 56 کشور دارای جنگل در رتبه 45 و استان کردستان از میان 33 استان بهره‌مند از وجود جنگل در مکان هجدهم قرار گرفته است.

فارس: برای هفته منابع طبیعی چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟

می‌دانید که هفته درختکاری از سال 61 و با فرمان امام شکل گرفته است. پیش از این تنها روز 15 اسفند به این منظور در نظر گرفته شده و حالا از این روز تا 21 اسفند به عنوان هفته خاص منابع طبیعی و درختکاری نام‌گذاری شده است.

شعار این هفته در سال‌جاری "منابع طبیعی و سرمایه ملی" است که اداره‌کل با هماهنگی سایر سازمان‌های متولی فضای سبز و مرتبط با محیط زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد در این راستا برنامه‌های مناسبی را تدارک دیده است.

هدف پروژه‌های امسال تلاش بر عملیاتی و کاربردی بودن برنامه‌هاست، از جمله ایجاد بوستان روستایی و مراسم نهال‌کاری در کنار بقاع متبرکه و مساجد روستاها. ضمن اینکه در روزی که به نام آموزش و پژوهش نام‌گذاری شده است، با هماهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش برنامه آموزشی در خصوص منابع طبیعی برای پرسنل دبیرستان و دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

از دیگر برنامه‌ها، در روز منابع طبیعی و آموزه‌های دینی در مساجد جامع و قبا به عنوان سخنران حضور خواهیم داشت.

اما مهم‌ترین اتفاق این هفته توزیع رایگان 350 هزار اصله نهال از نهالستان‌های سنندج و مریوان در میان مردم این دو شهرستان است. این نهال‌ها ماهیت ایجاد فضای سبز دارند و همیشه سبز و مناسب کاشت در محیط زندگی هستند، ضمن آنکه به لحاظ کیفیت بهداشتی در حد مطلوبی هستند.

قرار است به هر نفر تا 50 اصله نهال رایگان داده شود که مردم در سنندج می‌توانند با مراجعه به نهالستان گریزه سنندج و در شهرستان مریوان در نهالستان ویژه خود این  نهال‌ها را دریافت کنند.

سازمان‌ها، ادارات و نهادهای غیردولتی‌ هم می‌توانند از طریق مراجعه به اداره‌کل منابع طبیعی نسبت به اخذ حواله اقدام کنند و ما هم آمادگی داریم تا راهنمایی‌های لازم را در این خصوص به آنها ارائه دهیم.

فارس:  وظیفه مردم در قبال حفاظت از منابع طبیعی چیست؟

حقیقت آن است که در آیات و روایات قرآنی و دینی به حفظ، حراست و توسعه منابع طبیعی تاکید فراوان شده است.

اگر چه بر اساس قانون وظیفه حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی بر عهده اداره‌کل است اما وسعت و سختی کار به گونه‌ای است که حفاظت از این منابع تنها از عهده این سازمان بر نمی‌آید و نقش مردم در این زمینه بسیار پررنگ است.

مردم باید در حفاظت از منابع طبیعی که حقیقتا جزو سرمایه‌های ملی هستند کوشا باشند ضمن آنکه ما هم تلاش می‌کنیم با تلفیقی از مدیریت صحیح همراه با توسعه پایدار در این خصوص نقش مؤثری داشته باشیم.

خوشبختانه دولت ظرفیت‌های خوبی را در این راستا فراهم آورده است که از جمله آنها ایجاد بوستان‌ها در خارج از شهرها و مناطق روستایی است که به آن اشاره شد. ما عرصه‌ها را به همراه اصله‌های نهال و آموزش‌های لازم را در اختیار دهیاران قرار می‌دهیم تا شاهد افزایش منابع طبیعی استان باشیم.  

در پایان هم این مطلب را ذکر می‌کنم که تیم‌های کشیک اداره‌کل منابع طبیعی در تعطیلات نوروزی و از تاریخ 25 اسفند تا 15 فروردین فعال و آماده گشت و مراقبت از عرصه‌ها هستند و امیدواریم با افزایش اقدامات و همکاری مردم طبیعت دوست استان سنت حسنه درخت‌کاری و احیای منابع طبیعی که از دیرباز در کردستان رواج داشته را بیش از گذشته ارتقا دهیم.

....................................

گفت‌وگو از کیوان قاسمی

....................................

انتهای پیام/79012/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول