اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گردشگری خوزستان/ 4

بوی بهار در بیکران نرگس‌‌ها + تصاویر

خبرگزاری فارس: زادگاه طبیعی نرگس از روزگاران کهن، بهبهان بوده است و تاریخ‌نشان می‌دهد که انبوه گل‌ها به قدری زیاد بوده که از فواصل بسیار دور بوی عطرآگین نرگس به مشام هر رهگذری می‌رسد.

بوی بهار در بیکران نرگس‌‌ها + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، بهبهان مرکز شهرستان بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان است.

آب و هوای بهبهان، آب و هوای نیمه بیابانی یا کوهپایه‌ای است و حداکثر دمای مطلق بهبهان بیش از 50 درجه در تیر و مرداد و حداقل کمتر از صفر درجه در اواخر آذر و دی می‌رسد.

نرگس‌زار

زادگاه طبیعی نرگس در استان خوزستان از روزگاران کهن، شهرستان بهبهان بوده است و تاریخچه بهبهان نشان می‌دهد که انبوه گل‌ها به قدری زیاد بوده که از پشت‌بام خانه‌های شهر به راحتی رنگ یکپارچه و طلایی آنها قابل مشاهد بوده و از فواصل بسیار دور از شهر، بوی عطرآگین نرگس به مشام هر رهگذری می‌رسد.

 

این شهر یکی از قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان است که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و مساحت آن 500 تا 700 هکتار و از میدان بیدبلند فعلی تا منطقه تنگ تکاب و حتی کردستان بهبهان است.

نرگس‌زار بهبهان هم‌اکنون نیز از جمله مناطق مهم و باسابقه رویش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس‌زارهای طبیعی و معروف ایران محسوب می‌شود.

نرگس بهبهان که در سال 1992 در جشنواره بین المللی گل هلند، مقام نخست دنیا را در تمام آنچه فریبندگی یک گل را شامل میشود از آن خود کرد؛ زیبایی، ظرافت، دوام و سرمست کنندگی بو و رنگ بی رقیب آن، سال‌هاست از که چون گوهری در جنوب ایران می‌درخشد.

این منطقه هر ساله میزبان تعداد زیادی مهمان و مسافر نوروزی از اقصی نقاط کشور است.

عبور حضرت رضا(ع) از ارجان

امام علی بن موسی الرضا(ع) در سال 201 هجری قمری و بعد از این که بنا بر مصالحی ناچار از پذیرش ولایت عهدی مامون خلیفه عباسی شد از مدینه به سوی مرو در خراسان آن روز حرکت کرد، هر چه در زمینهٔ مسیر حرکت آن حضرت در این مسافرت طولانی در گذشته کار تحقیقاتی زیادی صورت نگرفته‌ و تنها با ذکر ورود آن حضرت به نیشابور و ایراد آن حدیث معروف منسوب به آن حضرت اکتفا شده ‌است. اما در تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده شده‌ است که آن حضرت بعد از خروج از مدینه وارد بصره شده و از آنجا به شهر ارجان رفته است و پس از اقامت کوتاهی در ارجان، از طریق اصفهان رو به سوی نیشابور و سرانجام شهر مرو نهاده ‌است.

اماکن تاریخی بهبهان

همچنین دیوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته‎بازار، نارین قلعه(تخریب شده)، مقوم(از بین رفته)، آب‎انبار و برکه‏‌ها، بقعه بشیر‎نذیر، عمارت کلاه‎فرنگی(تخریب شده)، مجموعه ارجان(گور مکشوفه کیدین‎هوتران)، مجموعهٔ بکان(پل، حمام)، پل خیری مح‎خان(خیرآباد)، قلعه مدرسه(خیرآباد)، آتشکدهٔ چهارطاق(خیرآباد)، کتیبهٔ تنگ‎تکاب، برج‌های رضاخانی، خرابه‏‌های کلگه‏زار، کتیبه تنگ سروک از جمله اماکن تاریخی بهبهان هستند.

بافت تاریخی شهر بهبهان که قدیمی‏ترین منطقهٔ بهبهان فعلی پس از ارجان است با وجود بیش از 84 مسجد، حسینیه و امامزاده در لابه‌لای اماکن مسکونی آن است؛ قدمت بیشتر خانه‏‌هایی که در این بافت واقع شده‌‏اند به دوره‏‌های قاجار و پهلوی می‏رسند، از ویژگی‏های معماری این بناها می‏توان به وجود زیرزمین، در آنها و وجود ایوان با ستون‌های مدور، سردرهای قوسی به صورت نیم دایره و آجرکاری‌های زیبا در نمای بیشتر آنها اشاره کرد.

منطقه تنگ‎تکاب، روستای تنگ‎بن، روستای تنگ خوئیز، تنگ سروک، دره گرمابه، امامزاده شیرعلی، باغ بهو از جمله اماکن دیدنی طبیعی و منحصر به فردی است که هر ساله باعث جذب گردشگران زیادی به این شهرستان شده ‎است.

پارک جنگلی سلمان‎فارسی(جادهٔ اهواز)، پارک جنگلی ارجان(جاده سیمان ـ نرگس‏زار)، پارک ساحلی کریا(شهروند)، اردوگاه شهید رجایی(جاده اهواز)، پارک ساحلی خارستان(جاده اهواز)از جمله مراکز تفریحی غیرطبیعی است که در سال‌های اخیر در این شهرستان احداث شده ‎است، مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی خارستان که در بالا به آن اشاره شد یکی از مجموعه‌های بسیار دیدنی شهرستان بهبهان است.

‏اماکن مذهبی

امامزاده حیدر، امامزاده شاه‏میر عالی‎حسین، امامزاده شاه‏فضل، بی‏بی خدیجه، بی‏بی زبیده‎خاتون، بی‏بی‏ صالحه‏ بیگم، امامزاده ابراهیم، امامزاده شیرعلی، امامزاده اباذر، سید فقیه، آخوند ملاعلی بهبهانی از جمله اماکن متبرکه و مذهبی مشهور بهبهان بوده که همیشه پذیرای مردم منطقه و همچنین استان‌های همجوار است.

کاروانسرای معروف و تاریخی خیرآباد

بنای کاروانسرا(مدرسه) خیرآباد که با شماره 3840 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در 25 کیلومتری شرق بهبهان در روستای خیرآباد(قلعه مدرسه) با چهار قرن قدمت در سال 1089 ه. ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، به دستور حسین علی‎خان زنگنه(حاکم ایالات بهبهان و کهگیلویه) ساخته شد؛ وسعت این بنا که تماماً از آجر پخته و گچ ساخته شده ‎است، در ابتدا 9 هزار 943 متر مربع بوده و دارای قسمت‌های مختلف از جمله مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه، حمام و بازارچه بود، که هم‎اکنون تنها بنای اصلی مدرسه(حدود 2500 متر مربع) باقی‎مانده و آثار بقیه بناها از بین رفته ‎به دلیل اینکه از سال 1135 ه‏‏. ق که علمای اخباری در آن اقامت کردند، از این محل به عنوان برج و بارویی مستحکم به‌منظور مقابله و مباحثه علمی‏با آیت‌‏الله وحید بهبهانی استفاده می‏کردند؛ از این زمان به بعد مدرسه خیرآباد به قلعه مدرسه معروف شد، این بنا نمایانگر خصیصه علم‎دوستی مردم بهبهان است.

راسته بازار

این مجموعه که با شماره 3769 در فهرست آثار ملی ثبت شده در حال حاضر قدیمی‏ترین بازار شهر بهبهان است که در زمان گذشته مرکز ثقل تجاری شهر بهبهان و حومه آن بوده‎؛ این مجموعه که متعلق به دورهٔ قاجار است دارای چندین راسته بوده که حرفه‏‌های مختلف در راسته‏های مخصوص به خود فعالیت داشتند؛ در حال حاضر تنها یک راسته از آن باقی‎مانده‎ و برروی دیوار راسته باقی‎مانده دو کتیبه قرار دارد؛ مصالح به کار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ویژگی‏های آن می‏توان به سقف گنبدی حجره‏‌ها و کاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف راسته اشاره کرد‏.

حمام بکان

این حمام متعلق به دوره ساسانی و مرتبط با شهر قدیم ارجان است و در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا واقع شده‎؛ معماری این بنا به صورت چهار ایوانی است که در حال‎ حاضر به علت اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف‌ها و سنگ‌های کناره دره پر شده‎است، پلان آن کاملاً دیده نمی‏شود، یک قسمت مربع شکل مرکزی است که چهار ایوان در چهار جهت آن قرار داشته‎، ایوان‌ها که در روی چهار ستون قرار داشته‌اند با طاق‌های جناقی به هم متصل شده و قسمت مرکزی سقف گنبدی شکل داشته که در حال حاضر ریخته‌ است.

پل تاریخی ارجان

این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا(ع) و قدمگاه امام رضا(ع) واقع شده‎ متعلق به دوره ساسانی است، این پل دارای دهانه‌ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی مانده‎ و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏شود؛ همه آثار به جامانده از دوران ساسانی است و از سنگ و ملات گچ ساخته شده ‎است؛ آثار پل کوچک دیگری پائین‌تر از پل بزرگ‌تر دیده می‏شود.

کوه‌ها

در شمال دشت بهبهان رشته کوه خوئیز که بلندترین نقطه آن 1685 متر بر فراز تنگ شیخ و کوه حاتم با ارتفاع بیش از 2100 متر قرار دارد، در جنوب این دشت پازنان و دریزه کوه با حداکثر ارتفاع 600 متر در غرب آل‏کوه و زرد با ارتفاع حداکثر 785 متر و در شرق کوه رمه‏چر (احمد و محمد) با حداکثر ارتفاع 700 متر واقع شده است.

رودها

شاید بتوان رمز موجودیت و حیات شهر بهبهان با دیرینه تاریخی‏‌اش را در دو شریان طرفین آن یعنی مارون و خیرآباد جست‌وجو کرد. 

منطقه گردشگری خاییز

این روستا در شمال شرقی بهبهان در دامنه کوه خاییز و با فاصله حدود 22 کیلومتری از شهرستان واقع شده است.

روستا دارای تاریخچه طولانی از دوران پادشاهان ساسانی است و آثار آن عبارتند از سنگچینی‏‌های راه شاهی و همچنین سه آسیاب واقع در دهانه تنگ خاییز که رونق منطقه را تا قرون گذشته یعنی تا دوره‌‏های اسلامی‏ می‏رساند.

امکان انجام فعالیت کوهنوردی، وجود گونه‏‌های جانوری در محیط کوهستان و وجود چشمه آب خاییز که از تنگ خاییز سرچشمه می‏گیرد، مهمترین عامل جذب گردشگران زیارتگاه امامزاده محمد است.

این روستا در طول سال در ماه‌های اسفند تا اوایل خرداد دارای شرایط آب و هوایی مناسب است و سرسبزی منطقه در این اوقات شرایط مناسبی جهت تفریح خانوادگی و دسته جمعی همشهریان فراهم می‌کند.

منطقه گردشگری پشکر

این روستا در شمال بهبهان و در نزدیکی سد مارون در پای یکی از کوه‌های رشته کوه تنگ تنکاب، میان کوه و دره‏ای به عمق 40 متر که رودخانه خروشان مارون در آن می‏گذرد، قرار دارد. در این روستا، باغ‏هایی از لیمو و نخل و نارنج در دو بخش شرق و غرب وجود دارد. همچنین در فاصله میان روستا و باغ‏های غربی حدود دویست متر تپه‏‌هایی وجود دارند که در ماه‌های پرباران سال از چمن و گل پوشیده می‏شوند. خانه‏‌های روستا گلی و قدیمی‏‌هستند و بافت قدیمی‏آن پلکانی‏شکل و زیبا و با وجود غیر مسکونی بودن هنوز قابل استفاده هستند.

*قیمت اجناس در مقایسه با سایر شهرها مناسب‌تر است

در این خصوص گفت‌وگویی با یکی از شهروندان انجام می‌دهیم که با رضایت تمام از وضعیت شهر برای استقبال از مهمانان، برای خرید به بازار آمده است.

مجید 37 ساله چنین تصریح می‌کند: وضعیت اسکان مسافران در سطح شهرستان مشخص و مهیا بوده و فضای شهر بسیار پاکیزه و خوش آب و رنگ است.

وی در خصوص قیمت اجناس و کالاهای شب عید در سطح بازار شهرستان می‌گوید: قیمت اجناس با مقایسه بسیاری از شهرها در بههبان مناسب‌تر و ارزان‌تر است و این امر جز با تلاش‌های شبانه روزی مسئولان محقق نمی‌شد.

این شهروند بهبهانی با دعوت از مردم سایر نقاط کشور به این شهرستان خاطرنشان کرد: این منطقه با برخورداری از طبیعتی دلچسب و آب و هوایی مطلوب و به معنای واقعی بهاری در ایام نوروز به ویژه نرگس‌زار بسیار زیبا مهیای استقبال و ورود مسافران است.

*بهبهان دروازه خوزستان

فرماندار این شهرستان نیز در خصوص اقدامات انجام شده نوروزی می‌گوید: ستاد نوروزی در بهبهان تشکیل شده و احکام صادره نیز به دستگاه‌های اجرایی منطقه اعلام شده است.

فرهاد باذلی محبوب تصریح کرد: شهرداری و اداره آموزش و پرورش شهرستان نیز موقعیت اسکان مسافران نوروزی را برآورده کرده و پیش بینی 3 تا 4 هزار مسافر به شهرستان داده شده است.

وی اضافه کرد: چون این منطقه دروازه خروج از خوزستان و ورود به بسیاری از شهرها چون شیراز است، سد مارون و مناطق زیبای بهبهان را بسیار پاکسازی و در خورد شأن آماده کرده‌ایم.

فرماندار بهبهان تصریح کرد: بهترین مدارس شهرستان همچنین کمپ‌ها و فضای مناسب در پارک و امامزاده‌ها برای اسکان مسافران نوروزی ترتیب داده شده است.

*بهبهان نظافت عمومی می‌شود

وی افزود: 23 اسفندماه نیز که به عنوان روز نظافت عمومی نام دارد شهر را تنظیم کرده و بار دیگر غبار از چهره بهبهان خواهیم شست.

باذلی محبوب با بیان اینکه اداره ورزش و جوانان شهرستان و اداره‌جاتی که خوابگاه دارند نیز برای اسکان مسافران آماده هستند، گفت: بهبهان هیچ مشکلی برای پذیرایی از مسافران نوروزی ندارد.

وی بیان کرد: بخش نظارتی بازار را بر عهده مجمع امور صنفی، اداره صنعت، معدن و تجارت همچنین تعزیرات گذاشته‌ایم و محور نظارت بر اجناس حول فاکتورهای خرید می‌چرخد.

*قیمت اجناس مناسب‌تر است

فرماندار بهبهان اظهار کرد: مایحتاج عمومی مردم چون برنج، گوشت، مرغ و ماهی نیز به وفور برای شب عید شهروندان در شهرستانت ذخیره، آماده و توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت اجناس موجود در بازار این شهرستان نسبت به سایر شهرهای استان مناسب‌تر است، افزود: گوشت کیلویی 21 هزار تومان در شهرستان به فروش می‌رسد که این قیمت با استان تفاوت بسیار چشمگیری دارد.

باذلی محبوب همچنین عنوان کرد: تورهای نظارتی بر بازار نیز علاوه بر مسئولان ذکر شده، مردم و کارکنان نهادهای مختلف دولتی شهرستان هستند.

*برگزاری نمایشگاه بهاره/ نصب 9 برج نوری

وی با اشاره به اینکه 15 اسفندماه نمایشگاه بهاره در شهرستان برپا خواهد شد، گفت: مردم به راحتی و سهولت می‌توانند اقلام مصرفی خود را تهیه کنند.

فرماندار بهبهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسایی نقاط حادثه خیز شهر گفت: تاکنون 9 برج نوری در جاده‌های ارتباطی بهبهان نصب شده که در حال حاضر شش برج روشن است که همین امر خطرات جاده‌ای را بسیار کاهش می‌دهد.

وی همچنین تصریح کرد: جایگاه‌های سی.ان.جی بین جاده‌ای نیز آماده خدمت رسانی به مسافران بوده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

*نصب علائم هشدار دهنده

دیگر شهروند بهبهانی که خود مشاهدات عینی جاده‌ای را نظارت کرده می‌گوید: تا 30 کیلومتری این شهرستان خطوط راهنمایی و رانندگی و بین جاده‌ای مشخص و علائم هشدار دهنده نیز نصب و تعیین شده تا مشکلی برای مسافران پیش نیاید.

ناصر 54 ساله می‌گوید: در حوزه روشنایی معابر هیچ مشکلی مشاهده نمی‌شود و مسیرها کاملا روشن و بدون نقص هستند.

وی اضافه کرد: جاده بهبهان ـ گچساران نیز آماده و مهیا برای تردد مسافران است.

این شهروند بهبهانی ادامه می‌دهد: پست امداد جاده‌ای در هر 10 تا 15 کیلومتر مستقر شده و این امر برای کاهش خطرات و امنی جاده‌ها مطمئنا تاثیرگذار است.

مریم خبازی

انتهای پیام/72001/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول