به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شروع داستان ورود خودرو به ایران به کمی بیش از یک قرن پیش بازمیگردد یعنی زمانی که مظفرالدین شاه با سفر به اروپا در سال 1278 با زیارت اتومبیل، به وزیر مختار ایران در بلژیک امر کرد که برایش اتومبیلی خریداری کند و آن را با راننده مخصوص به ایران بفرستند.
بدون شک مظفرالدین شاه هرگز گمان نمیکرد روزگاری این اسب آهنی شهرهای ایران را یکی پس از دیگری فتح و دچار درد لاعلاجی بهنام «ترافیک» کند؛ دردی که علاوه بر زشت کردن چهره شهرها واکنش روانی شهروندان را نیز برانگیخته و آنان را درگیر مشکلاتی بیپایان کرده است.
شهر کوچک سنندج به عنوان مرکز استان کردستان نیز چندین سال است با این درد دست و پنجه نرم میکند؛ دردی که بیشتر ناشی از عرض کم معابر، تمرکز فعالیتهای تجاری در قلب شهر، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی، افزایش جمعیت، عدم تمرکززدایی، تردد خودروهای تک سرنشین در ساعات پیک ترافیک و استقرار بازار شهر در محدوده اطراف میدان انقلاب این شهر است.
هر چند معضل ترافیک در خیابانهای منتهی به میدان انقلاب سنندج محدود به ایام خاصی نیست اما در روزهای پایانی سال این معضل از حالت همیشگی خارج شده و با ازدحام عابران پیاده و خودروها و به تبع آن قفلشدن خیابانها دیگر جایی برای حرکت باقی نمانده و معضل تقریباً به یک بحران تبدیل میشود.
سطح بسیار محدود پیادهروها و خیابانها به واسطه قدیمی بودن بافت شهر سنندج در محدوده میدان انقلاب و ضعف مدیریت شهری برای بهبود اوضاع ترافیکی از مسائلی است که باعث وخامت اوضاع ترافیکی شهر در روزهای پایانی سال شده است.
اوضاع این روزهای میدان انقلاب و خیابانهای انقلاب، فردوسی و امام به گونهای است که حضور پررنگ و تلاش شبانهروزی پلیس هم قادر به روان کردن بار ترافیک در این محدوده نیست و آنطور که معلوم است این وضعیت تا روزهای آغازین سال نو به همین منوال ادامه خواهد یافت.
یکی از مشکلات عمده شهروندان در سنندج ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی است که باعث شده مردم به استفاده بیشتر از وسایل نقلیه شخصی ترغیب شوند و این رغبت هم در این روزهای پایانی سال، شکل پررنگتری بهخود گرفته است.
از طرفی، ناوگان اتوبوسرانی درون شهری سنندج نیز علاوه بر مواجه بودن با مشکل ساختاری از اقبال عمومی چندانی هم برخوردار نیست.
سازمان تاکسیرانی هم بهعنوان متولی اصلی حمل و نقل عمومی در سنندج بنا به گفته استاندار کردستان، وظایف خود را بهدرستی انجام نمیدهد؛ عبور تاکسیهای خالی از مسافر در معابر مخصوص عبور این وسیله نقلیه آنهم در برابر دیدگان ناظرین بیرمق سازمان تاکسیرانی که بیشتر نقش پلیس ترافیک!! را بازی میکنند تا ناظر تاکسیرانی و چشمداشت رانندگان وظیفهنشناس برای دریافت پول اضافی از مسافرین درمانده، صحنهای است که هر روز بارها و بارها در سنندج تکرار میشود و وضعیت بهگونهای رقم میخورد که استاندار از این وضع نابسامان به تندی انتقاد میکند.
علیرضا شهبازی در جلسه اوایل دیماه شورایترافیک سنندج گفت: «تنها برگزاری جلسات متعدد و مصوب کردن طرحها نمیتواند مشکل ترافیک شهر سنندج را حلکند و مدیران باید برای اجرای طرحهای ارائه شده وارد عمل شوند تا این معضل شهری هرچه زودتر رفع شود» و این گفته در حالی بود که دبیر شورای ترافیک بدون اشاره به علل عنوان کرده بود که «مصوبات شورایترافیک به دلایلی اجرایی نشده است».
استاندار کردستان در همان جلسه به اصطلاح ویژه شورایترافیک گفت: «به مردم سنندج قول میدهیم که طی روزهای آینده شاهد اقدامات عملی برای رفع مشکل ترافیک در مرکز استان باشیم».
رئیس شورای ترافیک سنندج هم اواخر دیماه جاری با برشماری علل بهوجود آمدن وضعیت نابسامان ترافیکی در سنندج گفت: «شورایترافیک شهر سنندج به صورت منظم جلسات و نشستهای کاری خود را برگزار میکند و حتی به دلیل اهمیت موضوع این شورا به ریاست استاندار کردستان نیز تشکیل شده است و با توجه به پیگیریهای صورتگرفته و انجام برنامههای مطالعاتی قرار است که طرحهای جدید ترافیکی در شهر سنندج اجرایی شود که هماکنون در حال نصب تجهیزات و ایجاد زیرساختهای این بخش هستیم»
هر چند اقدام ولیالله میرزائیاصل به عنوان فرماندار و رئیس شورایترافیک سنندج برای عذرخواهی از مردم در خصوص ادامه مشکلات ترافیکی سنندج اقدامی نادر و البته درخور تحسین است اما باید یادآوری کرد که اگر اقدامی هم در راستای حل مشکل ترافیک سنندج از سوی مسئولین صورت گرفته باشد تاکنون نتیجهای در بر نداشته و ظاهراً شورایترافیک رمقی برای حل این مشکل شهروندان سنندجی ندارد.
انتهای پیام/79011/ع40/ژ1001