اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اسبق فدراسیون جهانی چوخه:

نبود فدراسیون ملی چوخه در مهد این ورزش، مایه تأسف است

خبرگزاری فارس: چوخه کار پیشکسوت خراسان‌رضوی گفت: نبود فدراسیون ملی کشتی چوخه در کشوری که مهد این ورزش در جهان به شمار می‎رود، مایه تأسف است.

نبود فدراسیون ملی چوخه در مهد این ورزش، مایه تأسف است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امیر رشیدلمیر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که این فدراسیون در خیلی از کشورهای اروپایی و آسیایی تشکیل شده است، اما هنوز در ایران که مهد این رشته ورزشی است، فدراسیون چوخه نداریم.

رشیدلمیر با اظهار تعجب از اینکه کشتی چوخه تنها به عنوان انجمنی در زیرمجموعه ورزش‎های سنتی و بازی های بومی و محلی قرار دارد، گفت: امیدواریم در پی رایزنی‌های فدراسیون جهانی کشتی چوخه با وزارت ورزش و جوانان ایران، فدراسیون ملی این ورزش هر چه زودتر در کشور به وجود آید تا بتوان به واسطه آن کار تخصصی انجام داد.

وی با بیان اینکه کشتی چوخه پشتوانه محکمی برای ورزش جودو کشور است، اظهار داشت: کشتی چوخه در خراسان همیشه عاملی برای رشد ورزش جودو و کشتی استان بوده و این نقش نسبت به گذشته پررنگ‎تر نیز شده است که خود می‎تواند به ورزش ملی کمک شایانی کند.

رشیدلمیر کشتی چوخه را بخشی از فرهنگ این مرز و بوم دانست و گفت: این ورزش که به معنی کشتی با لباس است، ورزش اصیل ایرانی است و ریشه‏ای چند هزار ساله دارد. این ورزش با کوچ اقوام کرد و ترک از شمال عراق و جنوب ترکیه کنونی وارد ایران شده است و برخی منابع قدمت آن را تا شش هزار سال ارزیابی کرده‎اند.

پهلوان سابق کشور خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه سه مورد قطع نخاع و یک مورد فوتی در سال گذشته، نگران برگزاری مسابقات کشتی چوخه در فصل بهار 92 هستم. نبود مربیان و دلاوران دوره دیده در استان یکی از مهمترین عوامل مصدومیت‌های جبران‌ناپذیر در چوخه است.

رشیدلمیر گفت: مگر با چه مقدار پول می‎توان سلامت یک ورزشکار را به او باز گرداند، افزود: اگر بشود با پول سلامتی را بازگرداند مقدار آن چه قدر می‎تواند باشد و آیا خانواده ورزشکار آسیب دیده می‎تواند این مبلغ را تهیه کند.

نایب رئیس اسبق فدراسیون جهانی چوخه با طرح این پرسش که چگونه می‌توان هزینه‎های وارد شده به خانواده‎های این ورزشکاران را جبران نمود، خاطرنشان کرد: علت اصلی این مسائل نبود سیستم دقیق و مناسب برای تعیین ضوابط مربوط به اجرای مسابقات است که برای حل این معضل نیاز به انجام کارهای زیربنایی است.

چوخه کار پیشکسوت خراسان رضوی با تاکید بر لزوم پرورش مربیان و دلاوران این رشته ورزشی در استان، گفت: دیگر زمان به کار بردن هر گونه فن در کشتی چوخه بدون توجه به مسایل علمی مانند آگاهی از آناتومی بدن و مسایل مربوط به حفظ سلامت کشتی‌گیران گذشته است و این ورزش باید در راستای افزایش امنیت ورزشکاران تغییر کند.

نایب رئیس اسبق فدراسیون جهانی چوخه گفت: امید است در مسابقات با چوخه پیش رو در فصل بهار با تدابیر بیشتر مسئولان شاهد هیچ‌گونه مصدومیت و حادثه جبران‌ناپذیر برای هیچ ورزشکاری در استان نباشیم.

انتهای پیام/70005/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول