اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهر دیده‌بان بازار ندارد/ دلالان تنها گروه راضی از بازار

خبرگزاری فارس: فارس از گلایه‌های مردم در سطح بازار و نارضایتی‌های موجود که نظارت را ضعیف قلمداد کردند، گزارش می‌دهد.

شهر دیده‌بان بازار ندارد/ دلالان تنها گروه راضی از بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها تامین کالای ایام نوروز مهمترین دغدغه جدی مردم است، مسئولان نیز برای کاهش دغدغه‌های مردم در تامین کالا اقدام به برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا کردند.

 گرانی و ناپایداری دغدغه امروز مردم

مهمترین دغدغه مردم در این روزها گران بودن و ناپایداری قیمت کالاها است و این در حالی که مسئولان در رسانه‌های مختلف تنها به در دسترس بودن کالا و تامین کالای مردم اشاره می‌کنند.

مسئولان در تلاش هستند که به عنوان‌های مختلف اعلام کنند که کمبود کالا در کشور و یا در استان و شهرستان وجود ندارد این در حالی است خریداران کالا تنها دغدغه اصلی و خواسته‌شان تامین خرید کالا با قیمت مناسب است.

تلاش سوداگران بر تاخت و تاز در بازار

نداشتن نظارت مناسب بر بازار، بی‌ثباتی قیمت کالاها، متفاوت بودن قیمت یک کالا با یک کیفیت در چندین مغازه، بهانه کردن تحریم و بی‌ثباتی نرخ دلار بهانه‌ای شد در دست سوداگران کالاها و خدمات که از هر سو تلاش دارند تا بر بازار بتازند.

در برخی موارد نیز نیز ارائه کالای فاقد استاندار نیز بر دغدغه مردم افزوده است.

دلالان در هر سو تلاش می‌کنند که کالای تولید شده را به قیمت ناچیز از تولیدکننده دریافت و با نرخ غیر مصوب و به بهانه‌های مختلف به خریدار عرضه کنند.

وجود واسطه‌ و دلال مهمترین گلایه‌ای است که تولیدکننده و خریدار را رنج می‌دهد و دلالان از بی‌ثباتی بازار همچنان می‌تازند.

 تولیدکننده و خریدار ناراضی از قیمت بازار

 برنج تولیدی مازندران با قیمت بسیار ناچیز از کشاورز خریداری می‌شود ولی وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، خریدار از قیمت گزاف آن می‌نالد، گیر کار  وجود واسطه‌ در بازار است.

بحث در مورد برنج و مشکلات و کم‌مهری آن بماند، از سفره عید دور نشویم. برای تهیه پرتقال اگر سری به بازار پرتقال فروشی در جای جای شمال کشور بزنید مشخص می‌شود که قیمت خریداری شده از کشاورز تا قیمتی که باید به دست مصرف‌کننده برسد هر دو نقره داغ شده‌اند و ناراضی‌اند.

کشاورز از قیمت ارزانی که فروخته است و خریدار از بابت کالای گرانی که می‌خرد ولی از نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده، دلال‌ها سرخوش و سرمست از بی‌ثباتی کالاها و پول‌های کلانی که به جیب می‌زنند.

موقعیت مکانی دلیل افزایش قیمت

در بسیاری از موارد حذف واسطه امکان‌پذیر نیست و هر فروشنده‌ای هر کالایی را به هر قیمتی می‌فروشند.

برخی فروشنده موقعیت مکانی محل کسب و کار را عامل گران‌فروشی خویش قرار دادند و از این راه هم بر قیمت کالاها افزوده شد.

امکان حذف واسطه به صورت کلان باید توسط مسئولان اجرایی در برنامه کاری قرار گیرد که در ایام پایانی سال این امر در حال حاضر کمتر مشاهده می‌شود.

ائمه جمعه و دغدغه بازار

بی‌ثباتی بازار در مازندران در برخی موارد، صدای ائمه جمعه در مازندران را در پشت تریبون‌های نماز جمعه بلند کرده است.

خطیب جمعه محمود آباد در مصاحبه‌ای اعلام کرد: برخی از مسئولان در مهار گرانی به وظیفه‌شان عمل نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام عبدالله اسماعیلی تاکید کرد: بحث گرانی یک بخش آن مربوط به تحریم‌ها است که مردم آن را تحمل می‌کنند اما قسمت دیگر آن مربوط می‌شود به مدیریت بدنه دولت که دیگر از مردم پوشیده نیست.

اسماعیلی با بیان اینکه بخش مهم‌تر قضیه به کنترل و نظارت برای تنظیم بازار به ویژه در این ایام مربوط می‌شود، اظهار داشت: هیچ اقدام جدی و عاجل از طرف دولت مشاهده نمی‌شود و مایحتاج روزمره مردم روز به روز افزایش می‌یابد و کسی در شهر جوابگو نیست.

 امام جمعه موقت ساری نیز در خطبه‌های هفته قبل نماز جمعه ساری با اشاره به نزدیک بودن ایام پایانی سال خواستار رسیدگی و نظارت بیشتر مسئولان بر بازار و مدیریت آن شد.

 وی تاکید کرد: در حال حاضر گرانی و تورم از دغدغه جدی مردم است، مسئولان دولتی و نمایندگان باید نسبت به ساماندهی بازار تلاش کنند تا مشکلات اقتصادی ناشی از تورم به مردم فشار مضاعف وارد نکند.

نمایشگاه بهاره خوب یا بد

راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره نیز نتوانست جلوی نارضایتی مردم از افزایش قیمت کالاها را بگیرد.

برابر بودن قیمت کالا ها در فروشگاه‌های بهاره قدمی برای جلوگیری از  افسار گسیختگی قیمت‌ها را برنداشت.

یکی از خریداران کالا پس از بازدیدی که از فروشگاه بهاره داشت بیان داشت: تفاوت قیمتی بین کالا عرضه شده در فروشگاه بهاره با سایر نقاط شهر وجود ندارد.

وی ادامه داد: عرضه مرغ یخ زده و گوشت قرمز یخ زده در این بازار بیشتر خودنمایی می‌کند و قیمت کالاها حاضر در نمایشگاه در برخی موارد فاقد استاندارد مناسب است.

شهروند دیگر دور بودن محل فروشگاه بهاره و نامناسب بودن مکان برگزاری این نمایشگاه را بهانه‌ قرار داد تا باب گفتگویی باز شود.

این خریدار ناراضی از قیمت‌های افسار گسیخته بیان داشت: قبل از حضور در این نمایشگاه قیمت نرخ کالا را در سایر نقاط شهر بررسی کردم که تفاوت چندانی ندارد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از عرضه کالا با قیمت مناسب می‌شود باید مشتری و مردم واقعا حس کنند که کالا با قیمت مناسب‌تر از بازار در این مکان‌ها عرضه می‌شود.

وی تنها مزیت برپایی فروشگاه بهاره را عرضه یکجای مواد غذایی و پوشاک اعلام کرد و بیان داشت: عرضه مواد غذایی به صورت یکجا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال انجام است و پوشاک نیز به اندازه کافی در بازارهای سطح شهر موجود است ولی نبود نظارت کافی است که مردم از آن می‌رنجند.

برداشتن فزون خواهان دغدغه مسئولان

معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در اجرای تنظیم بازار برداشتن فزون‌خواهان است، ابراز داشت: راهبرد دولت و نظام نظارت عمومی است.

ولی الله فرزانه قرار گرفتن در شرایط تحریم را موقعیت نوین دانست و خاطرنشان کرد: ما در حالت تحریم شرایط بحرانی نداریم، ما شرایط جنگ را سپری کردیم.

وی با اعلام اینکه ما در شرایط نوین اقتصادی مشارکت همه را می‌طلبیم، اظهار داشت: اگر صنوف، مجامع و بازاریان توجیه باشند و شرایط را درک کنند فضای منطقی در بازار حاکم می‌شود.

دغدغه مردم و اظهارات متناقص مسئولان

در ادامه بد نیست که صحبت‌های مدیرکل بسیج اقتصادی کشور را بشنوید که در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مازندران اعلام کرد: نگران ارزاق عمومی مردم نیستیم.

این مسئول در حالی از عدم نگرانی کالاها در بازار صحبت می‌کند که مردم نیز بر این موضوع صحه گذاشتند درد مردم از بالا بودن قیمت کالاها است و نداشتن قدرت خرید.

 تکذیب قیمت گوشت 27 هزار تومانی در ساری

در این جلسه خبرنگاران از قیمت 27 تا 30 هزار تومانی گوشت گوساله به رئیس سازمان تجارت مازندران گلایه داشتند که این مسئول این موضوع را نپذیرفت.

نقش دشمن در بازار ایران

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز در مراسم افتتاح فروشگاه بهاره خواستار نظارت بیشتر بر کالاها شد و بیان داشت: دشمن با دست‌اندازی در بازار تلاش دارد که نظام را به چالش بکشد.

هادی ابراهیمی گفت: موضوع دشمنی استکبار با نظام ایران موضوع جدی است ولی در حال حاضر مهمترین دغدغه مردم نبود ناظران در بازار است.

بازرسان بازار حقوق‌شان را نصفه نیمه گرفتند

بد نیست گریزی به گذشته هم داشته باشیم که ناظران بازار در مازندران خود نیز برای دریافت مطالباتشان از اداره صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز گلایه داشتند.

اما بد نیست به صحبت‌های دیگر مصاحبه شوند نیز گوش دهیم که این آقا بحث را فراتر کشاند و ادغام وزارت بازرگانی و را به نوعی مورد چالش قرار داد.

وی در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: به‌ کارگیری نیروهای غیر تخصصی در سازمان بازرگانی و یا بر عکس در صنعت و معدن باعث آسیب‌دیدگی جدی به پیکره صنعت و بازرگانی وارد کرد که اینگونه صنعت و بازرگانی در کشور هر دو در چالش قرار دارند.

وی اضافه کرد: تحریم هم دست‌آویزی شد برای اخلالگران در بازار که عدم نظارت بر درست بر بازار باعث شد که حتی کالایی که در کشور و بدون هیچ واسطه خارجی تولید می‌شود تحت‌ شعاع قیمت ارز قرار گیرد. 

راهکار هاشم‌پور برای مردم مازندران

برخی از صحبت‌های رئیس سازمان تجارت مازندران در مراسم افتتاح نمایشگاه بهاره جای تامل دارد که مرتضی هاشم‌پور در مراسم افتتاحیه این فروشگاه خواستار همکاری بیشتر مردم با مسئولان شد و بیان داشت: مردم از فروشگاه‌هایی که کالای گران عرضه می‌کنند خرید انجام ندهند.

مانور بازرسی از بازار

حدود 12 روز به پایان سال 91 باقی مانده است مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از برگزاری طرح ویژه نظارتی به همراه مانور خودرویی بازرسی و اصناف خبر می‌دهند تا شاید مرهمی باشد بر خریداران خسته از بازار...

گزارش از جاوید عباسی

انتهای پیام/86004/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول