اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر گفتمان‌های دینی کشور:

آسیب‌های اجتماعی در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد

خبرگزاری فارس: دبیر گفتمان‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تأکید بر پرهیز والدین از سرزنش، مقایسه و تحقیر نوجوانان گفت: بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد.

آسیب‌های اجتماعی در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، علیرضا مزروعی در گفتمان دینی «برخورد والدین با نوجوانان» که امروز در هنرستان دخترانه متانت شهرک خرمشهر آبیک برگزار شد، اظهار داشت: هویت که به معنای احساس تعلق داشتن به یک عقیده، فرهنگ، تمدن، خانواده، آداب اجتماعی، رفتار و تربیت است، یکی از نیازهای اساسی نوجوانان محسوب می‌شود که خانواده‌ها باید به این مقوله توجه ویژه داشته باشند و در افزایش اعتماد به نفس نوجوانان گام بردارند.

وی افزود: برخی از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت و روانشناسان سن نوجوانی را از 12 تا 18، 20 و 24 سال ذکر کرده‌اند که به سن بحران نیز معروف است.

این مسئول ادامه داد: دوران شش تا 11 سالگی بهترین و سرخوش‌ترین حالت از زندگی همراه با آرامش است که والدین درگیری و استرسی در زمینه فرزندان ندارند ولی همین که وارد مرحله نوجوانی می‌شوند نوجوانان به دلیل ابراز وجود و هویت از والدین پذیرش ندارند.

دبیر گفتمان‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور خاطرنشان کرد: تا صورت مسئله مشکل با نوجوانان را از روش درست و منطقی نشناسیم طبعا نمی‌توانیم مسائل و مشکلات را بین نوجوانان رفع کنیم.

در برخی از خانواده‌های متمول فرزندان از کمبود محبت رنج میبرند

مزروعی با ذکر اینکه در برخی از خانواده‌های متمول فرزندان از کمبود محبت رنج می‌برند تصریح کرد: فرزندان تنها نیازمند نیازهای مادی از قبیل تأمین خوراک، پوشاک، مسکن و رفاهیات نیستند بلکه به نیازهای روحی و روانی و عاطفی والدین نیز نیازمند هستند و باید از این نظر مورد توجه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: درصد بسیاری از خانواده‌های متمول خانواده‌های متعالی ندارند چه برسد به اینکه خانواده‌های متکامل داشته باشند چون با کمبود محبت و عاطفه مواجه هستند.

این مسئول بیان داشت: سلایق، علایق و استعدادها و روحیات در فرزندان دختر و پسر متفاوت است لذا والدین باید متناسب با روحیه فرزندان از آنان در امور مختلف اظهار نظرخواهی کرده و طرف مشورت خود قرار دهند.

والدین بر نوجوانان کنترل نامحسوس داشته باشند

دبیر گفتمان‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور بر کنترل و نظارت نوجوانان به طور غیر مستقیم و نامحسوس تأکید کرد و گفت: والدین نباید هیچ‌گاه سعی کنند که به صورت مستقیم بر نوجوانان نظارت داشته باشند چراکه امری کاملا اشتباه است و سبب حساس شدن نوجوانان می‌شود.

مزروعی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید بدانند که اگر فرزندان و به ویژه نوجوانان در درون منزل و محیط خانواده در امری دچار خطا و اشتباه شوند به سراغ گروه همسالان رفته و به آنان گرایش پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: گرایش به گروه هم‌سال برای نوجوانان تا حد معقول و نرمال قابل قبول است چراکه برای زندگی آینده نیاز دارند.

والدین از سرزنش و تحقیر نوجوانان بپرهیزند

مزروعی با بیان اینکه والدین باید از تحقیر، توهین، سرزنش و مقایسه نوجوانان بپرهیزند ادامه داد: والدین باید اعتماد به نفس، قدرت اراده و عزت نفس را در نوجوانان تقویت کنند تا نوجوانان بتوانند در عرصه‌ها و زمینه‌های گوناگون موفق عمل کنند.

دبیر گفتمان‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور بیان داشت: اگر نوجوانان در مسیر هویت به درستی هدایت نشوند دچار تعارض می‌شوند و یک حرکت اشتباه از سوی والدین ممکن است به آشفتگی نوجوانان دامن زند.

مزروعی گفت: والدین نباید با زاویه نگاه، ذائقه میل و احساسات و عواطف خود نسخه‌ای را برای نوجوانان بپیچند که با زاویه دید، احساسات و ذائقه تمایلات نوجوانان متفاوت باشد چراکه تغییرات سبب آشفتگی در نوجوانان می‌شود.

وی افزود: به دلیل نداشتن اعتماد به نفس 75 تا 80 درصد نوجوانان پسر به سمت سیگار کشیده می‌شوند و از گروه همسالان خود الگو می‌گیرند لذا عنوان می‌کنند که نوزاد از صفر تا یک سالگی اگر در آغوش مادر باشد کمتر احساس تنش می‌کند چراکه آغوش مادر بزرگترین رحمت و برکت الهی است که می‌تواند در تقویت اعتماد به نفس فرزندان بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/77006/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول