اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

چالش‌های هوشمندسازی مدارس در کرمانشاه

معلمانی بیگانه با تخته‌های نوری/ دانش‌آموزانی که لپ‌تاپ ندارند

خبرگزاری فارس: استفاده از سیستم نوین هوشمندسازی علاوه بر مزایایی که دارد خالی از نقص نیست چرا که معلمان آموزش ‌و پرورش سالهاست که با تدریس سنتی خو گرفته‌اند و آشنا شدن با این سیستم نوین آموزشی نیازمند آموزش‌ در این زمینه است.

معلمانی بیگانه با تخته‌های نوری/ دانش‌آموزانی که لپ‌تاپ ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، پس از سال‌ها تدریس به روش سنتی در مدارس کشور، استفاده از روش تدریس هوشمند راهی مؤثر برای ایجاد محیطی جذاب‌تر در فضاهای آموزشی است.

ویدئو پروژکتور، بردهای هوشمند، ویدئو کنفرانس و میکروسکوپ دیجیتال از جمله وسایل آموزشی است که در این تدریس نوین به‌کار گرفته می‌شود.

در این سیستم آموزشی مدرن، ویدئو پروژکتورها به‌عنوان ضروری‌ترین تکنولوژی آموزشی در کلاس‌های درس و فضاهای آموزشی قلمداد می‌شوند و اساسی‌ترین فن‌آوری سمعی-‌بصری در سالن‌های آمفی‌تئاتر، اتاق‌های جلسات در کلیه سازمان‌ها به‌حساب می‌آید و از قابلیت نمایش عکس و فیلم با ابعاد بزرگ بر روی دیوار و یا پرده نمایش برخوردار است.

برد هوشمند لمسی که جایگزین تخته‌سیاه یا وایت‌برد است، نیاز به قلم نداشته و در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن قلم، هزینه‌ای به مصرف‌کننده تحمیل نمی‌گردد.

از مزایای استفاده از ویدئو کنفرانس در مدارس می‌توان به کاهش رفت‌وآمد مدیران به‌منظور حضور در جلسات خارج از سازمان و امکان برگزاری کلاس‌های از راه دور و حذف رفت‌وآمد استادهای پروازی اشاره کرد که امکان نمایش تصویر و صدای همزمان طرفین و نیز امکان پوشش تصویری کامل جلسه از طریق دوربین‌های گردان را فراهم می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که استفاده از این سیستم نوین آموزشی علاوه بر مزایایی که دارد خالی از نقص نیست چرا که معلمان آموزش ‌و پرورش سالهاست که با تدریس سنتی خو گرفته‌اند و آشنا شدن با این سیستم نوین آموزشی نیازمند آموزش‌های لازم در این زمینه است.

در مدارس هوشمند آموزش نیروی انسانی جدا از معلمان به مشاوران مدرسه هوشمند نیز باید آموزش داده شود و مشاور مدرسه هوشمند نیز کسی است که باید مطالعات عمیق در مورد روان‌شناسی اینترنت و تاثیرات روحی- روانی آن در دانش‌آموزان داشته باشد و ناهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان در نتیجه به کارگیری تکنولوژی را شناخته و برای پیشگیری و درمان آن‌ها اقدام کند.

زهرا احمدپور دانش‌آموز ششم ابتدایی در خصوص بازتاب هوشمندسازی در مدرسه خود، گفت: برخی از معلمان از دانش‌آموزان می‌خواهند که اقدام به خرید و تهیه سیستم لپ‌تاپ کنند و این در حالی ‌است که برخی از دانش‌آموزان از نظر مالی توان این خرید را ندارند.

محمد قنبری دانش‌آموز سال سوم راهنمایی با بیان اینکه برخی از معلمان بر این باورند که اشعه موجود در قلم‌ تخته‌های هوشمند برای سلامتی زیان‌بار است، ادامه داد: رواج این باور باعث شده که برخی از معلمان از قلم‌های تخته هوشمند استفاده نکنند.

ثریا مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با بیان اینکه هوشمند شدن برخی کلاس‌ها باعث شده که تنها تعداد محدودی از معلمان قادر به کار کردن با این سیتم نوین آموزشی باشند، گفت: عدم آشنایی کافی با انواع پروژکتور و برد هوشمند و کارایی خاص آن‌ها بسیاری از معلمان مدارس را با مشکل روبه‌رو کرده است.

مدیر دبیرستان نمونه دولتی کرمانشاه، با بیان اینکه تاکنون دو کلاس در این مدرسه هوشمند شده‌‌اند، آموزش‌ شرکت‌های نصب‌کننده تخته‌های هوشمندسازی شده در مدارس را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: این آموزش‌ها بسیار ابتدایی و تنها در حد روشن و خاموش‌ کردن تخته‌ها است.

مرادیان هزینه بالای مالی در تهیه لوازم هوشمندسازی را یکی دیگر از مشکلات این روش عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل هزینه بالای تهیه این وسایل، تنها قادر به خرید 2 تخته هوشمند برای این مدرسه شده‌ایم و نتوانسته‌ایم از تمام مزایای این سیستم استفاده کنیم.

وی بیشترین و مؤثرترین روش استفاده از تخته‌های هوشمند را در درس زیست‌شناسی عنوان کرد و افزود: عدم نیاز به پاک کردن تخته‌های هوشمند یکی از مزایای این سیستم آموزشی نوین است.

مرادیان در دسترس بودن دفترچه راهنما به زبان فارسی را به مراتب بهتر از شرکت در کلاس‌های آموزشی شرکت‌های نصب‌کننده دانست.

جلال امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با اشاره به اینکه نمایشگاه هوشمندسازی به‌منظور آشنا کردن معلمان و دانش‌آموزان با این سیستم نوین آموزشی در چند روز گذشته در کرمانشاه برگزار شده، گفت: مدرسه‌ای که روند اجرایی کلیه فرآیندهای یادگیری، مدیریت، ارزشیابی مبتنی بر فناوری ارتباطات در راستای بهبود نظام آموزشی- پژوهش محور است، مدرسه هوشمند نامیده می‌شود.

مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان کرمانشاه از درجه‌بندی شدن مدارس هوشمند در کرمانشاه خبر داد و خاطر نشان کرد: در فرآیند هوشمندسازی هر مدرسه از درجات مختلفی برخوردار است، و در درجه الکترونیک تجهیزات بیشتری از نیمه الکترونیک وجود دارد.

امینی افزود: از 609 مدرسه استان کرمانشاه حداقل یک کلاس آن در راستای روند هوشمندسازی قرار گرفته است.

 وی با یادآوری این مطلب که هیچ یک از مدارس استان دانش‌آموز را ملزم به خرید لپ‌تاپ و رایانه نکرده است، ادامه داد: یقینا وجود یک‌ دستگاه رایانه یا لپ‌تاپ برای دانش‌آموز باعث می‌شود که در این سیستم نوین با مشکلات کمتری روبه‌رو شود و در راستای کامل ‌کردن تدریس و آموزش نقش دارد.

وی از مجهز شدن مدارس استان کرمانشاه به تجهیزات سخت‌افزاری خبر داد و گفت: تا پایان سال‌جاری 900 مدرسه در سطح استان به سایت و پرتال رایگان مجهز خواهند شد.

در پایان باید یادآور شد که هوشمندسازی مدرسه باید طی مراحل و فازهای تکاملی صورت گیرد و با توجه به ویژگی‌ها و شرایط هر مدرسه و وضعیت موجود آن ‏ممکن است مراحل مختلفی برای هوشمند نمودن آن دنبال شود.

شایان ذکر است، سنجش وضعیت موجود، هدف‌گذاری، آماده‌سازی کلاس‌ها، راه‌اندازی پورتال مدرسه، آموزش و تجهیز نیروی انسانی، به‌کارگیری تکنیسین فنی، آموزش معلمان و دانش‌آموزان، فرهنگ‌سازی اولیا و آماده‌سازی محتوا برگزاری کلاس‌های آموزشی مبتنی بر محتوای چند رسانه‌ای از مراحل مهم در روند هوشمندسازی در مدارس است که باید اعمال شود.

.............................................

گزارش از زهره کریم‌زاده

.............................................

انتهای پیام/2700/ج40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول