اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری:

تقویت «مهارت تفکر انتقادی دانش‌آموزان» رویکرد پیک‌های نوروز 92 است

خبرگزاری فارس: معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: رویکرد برنامه‌های آموزشی این اداره‌کل برای نوروز 92 تقویت مهارت‌های حل مسأله و تصمیم گیری، تفکر نقادانه و خلاق در دانش‌آموزان است.

تقویت «مهارت تفکر انتقادی دانش‌آموزان» رویکرد پیک‌های نوروز 92 است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، تکلیف شب عید؛ این عبارت بسیاری از ما را یاد روزهای پایانی اسفندماه در دوران تحصیل می‌اندازد روزهایی که معلم‌هایمان با گچ روی تخته سیاه فهرست تکالیفی را که باید در روزهای تعطیل نوروز انجام می‌دادیم می‌نوشتند، فهرستی که شاید شیرینی ایام نوروز را برای برخی تلخ می‌کرد اما با گذشت سال‌ها تکالیف معلمان در شب عید جای خود را به پیک نوروزی داد و این پیک‌ها جای «مشق»های نوروزی را پر کرد، البته پیک‌های نوروزی هر ساله مشکلات چاپی و محتوایی زیادی به همراه داشته و از آن گذشته با بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروز در فروردین ماه بدون توجه برخی معلمان به گوشه‌ای انداخته می‌شد.اکنون اما خبر می‌رسد که تصمیمات جدیدی برای پیک‌های نوروزی در سال 92 گرفته شده که برای دانش‌آموزان شاید شیرینی عیدنوروز را با خود هدیه بیاورد.

برای بررسی چگونگی توزیع پیک‌های نوروزی در تعطیلات نوروزی سال 92 با فاطمه قائد امینی، معاون ابتدایی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت‌وگو کرده که در ذیل آورده شده است.

فارس: رویکرد برنامه‌های نوروزی دانش‌آموزان حول چه محورهای آموزشی است؟

قائد امینی: با هدف غنی سازی و بهبود کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان و استفاده از فرصت زمانی مناسب ایام نوروز و اوقات فراغت دانش آموزان توجه و تعمق در سند تحول و توجه به منویات حکیمانه مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی و ضرورت فرهنگ سازی در این راستا فرهنگ و آداب و رسوم تعالی بخش و لذت بخش از این ایام در راستای دستیابی به حیات طیبه داشته باشیم و از این نظر تصمیم گرفته شد که آنان با روش‌های پیشنهادی به انجام فعالیت بپردازند و در واقع رویکرد آن یادگیری مهارت‌های زندگی بوده و به عنوان مکمل برنامه‌های درسی مورد توجه قرار بگیرند.

فارس: نحوه طراحی پیک نوروزی سال جدید به چه شکلی است؟

 قائد امینی: شیوه نامه، تحت عنوان فعالیت‎های دانش‌آموزان در تعطیلات نوروزی به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تدوین شده است که دانش‌آموزان موضوعات گوناگون و مختلفی را می‌‎توانند انتخاب کنند و با انجام یک فعالیت پژوهشی، هنری، علمی و عملی و با استفاده از روش‌های پیشنهادی از جمله مصاحبه، نقاشی، ساختن وسیله، تهیه گزارش، تهیه فیلم و عکس می‌توانند تجارب یادگیری مفیدی را کسب کنند و در واقع آنان با کاربست مهارت‌های شناختی، عاطفی و مهارتی خود به فعالیت می‌پردازند و نتایج حاصل فعالیت‌های خود را در قالب نمایشگاهی از آثار دانش‌آموزی در آموزشگاه خود به نمایش خواهند گذارد.

فارس:  آیا فعالیت‌های نوروزی قرار است تنها در حد یک تکلیف درسی باشد؟

 قائد امینی: در صورتی که رویکرد انجام فعالیت و فعالیت‌های نوروزی یادگیری مهارت‌های زندگی را در بر گیرد و به صورت هدفمند طراحی و تدوین شوند و به عنوان مکمل برنامه‌های درسی باشد و صرفا جنبه تکالیف درسی نداشته باشد و این فعالیت‌ها لذت بخش و متناسب با تجارب یادگیری دانش‌آموزان بوده آنان را با اصول و فنون پرسشگری، روش تحقیق و حل مسأله و تصمیم گیری، تفکر نقادانه و خلاق آشنا سازد، قطعا اثربخشی و تأثیر بسزایی خواهد داشت.

فارس: فعالیت‌های نوروزی تا حد بر روی یادگیری دانش‌آموزان موثر است؟

 قائد امینی: در صورتی تکالیف و فعالیت‌های نوروزی می‌تواند کارایی و اثربخشی داشته باشد که به صورت هدفمند و متناسب با اهداف آموزش و پرورش تدوین و طراحی شده باشند، اگر محتواها با فعالیت‌های ارائه شده صرفا جنبه تکالیف درسی داشته باشد و فقط تثبیت یادگیری مفاهیم آموزشی و درسی را مدنظر داشته باشد علاوه بر آنکه تجارب مفید یادگیری را در پی ندارد ملال آور خواهد بود لذا، توجه به رویکردهای یادگیری به ویژه در مبحث مهارت‌های زندگی، تفکر خلاق فعالیت‌‎های هنری، عملی و هرگونه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی که فرصت مناسبی را برای آموزش مفاهیم اجتماعی، پرورشی، مکمل و فوق برنامه و آنچه که با حس زیبایی شناختی و زیبایی شناسی دانش‌آموزان و روحیه جستجوگری آنان مرتبط باشد و در نهایت با به نمایش گذاردن آن تجارب یادگیری در معرض دید دانش‌آموزان و گروه‌های همسال تکالیف نوروزی می‌تواند لذت بخش باشد.

فارس: جنسیت در نحوه برنامه‌ریزی برای تدوین تکالیف نوروزی دخالت دارد؟

 قائد امینی: به صورت متمرکز یک شیوه نامه تحت عنوان راهنمای فعالیت‌های نوروزی دانش‌آموزان طراحی شده و ارسال می‎شود و از نظر محتوایی و موضوعات به گونه‌ای است که در میان جنسیت‌های دختران و پسران نیازهای مهارت‌های زندگی، روحیه تحقیق پژوهشگری، زیباشناختی و هنری آنان را تا حدود زیادی اغنا خواهد کرد.

فارس: برنامه شاخص شما در طرح ریزی برنامه‌های پیک نوروزی امسال چیست؟

 قائد امینی: اولا در سال جدید مبحث طرح سوالات نوروزی به شکل تکالیف درسی و شبیه سال‌های گذشته را نداریم بلکه شیوه‌نامه حاضر راهنمای فعالیت‌های نوروزی است که بیشتر بر جنبه‌های پژوهشی، علمی، فرهنگی، آداب و رسوم و مجموعا مهارت‌های زندگی تکیه دارد و در قالب موضوعات پیشنهادی که شامل ارزش‎ها، رفتارهای فردی، آداب اجتماعی، دیدار با همنوعان، بازدید از اماکن تاریخی و زیارتی است، برهمین اساس در تدوین چنین فعالیت‌هایی گروهی از مدرسان و اعضای گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی و با همفکری کارشناسان حوزه معاونت آموزشی متناسب با نیاز و پیرامون آماده سازی و تدوین فعالیت‌ها و موضوعاتی که با این گروه سنی مرتبط باشد به بحث و تبادل نظر پرداخته و پس از پایان طرح به ارزشیابی اجرایی آن می‌پردازند و با استفاده از پرسشنامه‌های نظرخواهی و نظرسنجی به روند بهبود و تدوین فعالیت‌‎ها توجه می‌کنند.

فارس: جایگاه پیک بهاری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کجاست؟

 قائد امینی: آموزش و پرورش فرایندی دائمی و پیگیر است و هرگز نباید به یکنواختی دچار شود، آموزش و پرورشی کارآمد و اثربخش خواهد بود که بتواند همواره پویایی و به روز بودن خود را حفظ کرده و فراگیران خود را نه تنها در دستیابی به تازه‌های علوم و بلکه در یادگیری خوب زیستن کمک کند و این روحیه جستجوگری بشر است که همواره تمایل دارد بیشتر بداند و سریع‌تر به نادانسته‌ها دست یابد و در این راستا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک چراغ راهنما برای ایجاد بنیانی محکم در نظام تعلیم و تربیت پیش روی ماست از این رو با توجه به اینکه رویکرد برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان به طور موثر و مفید از جمله راهکارهایی است که برای استفاده از فرصت‌های یادگیری مهم وجود دارد که باید از آنها در ارتباط با عناصر برنامه درسی استفاده شود که تدوین و طراحی کارشناسانه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی محتواهای آموزشی باید بتواند نیاز جستجوگری، تفکر خلاق و نقادانه، تصمیم گیری، حس زیبایی شناسی و زیبایی شناختی به نسبت خالق و مخلوق، روحیه تعالی بخشی و ذات‌بخشی به زندگی زمینه‌های بروز نوآوری و خلاقیت و رشد اجتماعی آن را فراهم آورد.

گفت‌وگو: مریم پوراعتماد

انتهای پیام/68006/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول