اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی سنندج در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان کرد

فرهنگ فردگرایی سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی شهرستان سنندج گفت: جایگزین شدن فرهنگ فردگرایی به جای فرهنگ مشارکتی سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد.

فرهنگ فردگرایی سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، افزایش سطح سلامت و امنیت اجتماعی هر جامعه‌ای جزو اولویت‌های مسئولان آن کشور بوده و لزوم افزایش حمایت‌ها از افراد در معرض آسیب، همواره به عنوان دغدغه‌ای در میان کارشناسان مطرح بوده است.

یکی از نهادهای حمایتی شاخص در کشور ما سازمان بهزیستی است که برنامه‌های حمایتی و توانبخشی، تجدید تربیت منحرفین اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از آنان، کمک به تامین جهیزیه مورد نیاز ایتام، معلولان و آسیب‌دیدگان نیازمند، زیرپوشش قراردادن نیازمندان از نظر بیمه خدمات درمانی، ساخت اندام‌های مصنوعی و کفش طبی مورد نیاز معلولان از طریق مراکز فنی و ارتوپدی سازمان، خدمات مشاوره ژنتیک، آموزش مهارت‌های زندگی ویژه معلولان و گسترش مؤسسات خیریه و غیردولتی از مهم‌ترین خدمات این سازمان به نیازمندان است.

برای اطلاع از چگونگی ارائه خدمات سازمان بهزیستی در شهرستان سنندج  گفت‌وگویی با خانم ثریا حافظی رئیس اداره بهزیستی سنندج، انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

وی در این مصاحبه مواردی چون عدم مشارکت مردم در امور اجتماعی، فقر و حاشیه‌نشینی را به عنوان تهدید کننده‌های امنیت اجتماعی معرفی کرده و برخورد منطقی و واقع‌گرایانه خانواده‌ها با را یکی از راهکارهای مقابله با این تهدیدها می‌داند.

حافظی در باره مباحث دیگر چون اقدامات دستگاه متبوع خود و موارد دیگر به پرسش‌های فارس پاسخ می

‌دهد.

فارس: لطفاً در مورد شهرستان سنندج و عوامل تهدیدکننده امنیت و سلامت اجتماعی آن از دیدگاه سازمان بهزیستی توضیح دهید

برخی از عواملی که می‌تواند سلامت و امنیت اجتماعی را در شهرستان سنندج به مخاطره بیاندازد عبارت‌اند از: عدم مشارکت مردم در امور اجتماعی و بی‌تفاوت بودن آنها نسبت به این امور، فرهنگ فردگرایی بسیار قوی به جای فرهنگ جمع‌گرایی و مشارکتی، فقر و حاشیه‌نشینی و توزیع ناعادلانه درآمد، احساس انزوا و محرومیت نسبی، عدم شناخت از قانون و قانون‌گریزی جوانان و این عوامل هر یک به نوبه خود می‌توانند منجر به جرم، وندالیسم، بزهکاری و آسیب‌ها و بیماری‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق و موارد دیگر شوند.

فارس: در مورد آسیب‌های اجتماعی و نقش خانواده‏ها در روبرو شدن با این مسائل چه نظری دارید

خانواده یک نظام اجتماعی قوی و طبیعی است که با بهره‌گیری از اصول و قواعد مشخص، نقش‌های معین و ساخت نظام‌مند قدرت می‌تواند در پرورش ویژگی‌های مثبت افراد جامعه نقش برجسته‌ای ایفا کند، در عین حال خانواده قادر است افرادی را تربیت کند که توان برخورد با فرصت‌ها، انتخاب‌ها و چالش‌های زندگی را داشته باشد.

به هر حال، خانواده‌های توانمند آنهایی هستند که در برخورد با آسیب‌های اجتماعی به صورت منطقی وارد عمل شده و به جای یافتن مقصر به دنبال راه‌حل‌های واقع‌گرایانه برای حل مشکل هستند.

به عبارت دیگر یک خانواده توانمند در صورت وجود آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد و مواردی از قبیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب بهترین برخورد ممکن با مساله را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

فارس: چند درصد از مردم شهرستان تحت حمایت بهزیستی قرار دارند؟

حدود 3درصد از مردم شهرستان سنندج زیرپوشش سازمان هستند.

فارس: خدمات حمایتی شما در چه قالبی است؟ لطفاً در مورد چگونگی خدمات رسانی بهزیستی توضیح دهید

خدمات حمایتی در قالب حمایت از زنان بی‌سرپرست، از کار افتاده و فرزندان بی‌سرپرست که تحت سرپرستی قیم هستند، پرداخت مستمری ماهیانه، صدور دفترچه درمانی، پرداخت کمک هزینه خرید مسکن، پرداخت شهریه دانشجویان، پرداخت کمک هزینه جهیزیه، کمک به خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو برای تهیه شیرخشک، پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست تامین اجتماعی جهت طرح بیمه بازنشستگی، پرداخت وام اشتغال و تشکیل گروه‌های همیار در راستای بازتوانی و اشتغال خانواده، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان زیرپوشش جزو برنامه‌های دیگر این مجموعه است.

فارس:  اهم اقدامات و فعالیت‌های دستگاه زیر نظرتان را در سال جاری با توضیح هر یک از موارد ذکر کنید

فعالیت‌های بهزیستی در حوزه‌های مشارکت و اشتغال و مسکن، اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و پشتیبان ارتباطات انجام می‌گیرد.

در حوزه مشارکت و مسکن جذب مشارکت‌های مردمی، صدور معرفی‌نامه بخشودگی امتیازات آب، برق و گاز جهت خانواده‌های تحت پوشش، پرداخت جهیزیه به فرزندان مزدوج خانواده‌ها، صدور مجوز فعالیت مؤسسات خیریه است.

تهیه و تامین مسکن مددجویی با ثبت نام و تشکیل پرونده برای 300 نفر از مددجویان و توانخواهان پرداخت ودیعه مسکن امانی، پرداخت کمک هزینه مسکن به تعداد 372 نفر از 500 نفر ثبت‌نامی به مبلغ 3 میلیارد و 831 میلیون ریال، انجام مراحل واگذاری منازل رهبری به تعداد 36 واحد به مددجویان و توانخواهان، ایجاد اشتغال با معرفی 108 نفر به منظور دریافت اعتبار اشتغال‌زایی(مشاغل خانگی، کسب و کار خرد) به شعب بانک ملت و تجارت به مبلغ 3 میلیارد و 880 میلیون ریال و معرفی 45 نفر از افراد زیرپوشش برای دریافت وام قرض‌الحسنه به مبلغ 600 میلیون ریال.

در حوزه اجتماعی نیز برای فعالیت حمایتی در زمینه فعالیت 80 مهد کودک شهری و روستایی و نظارت بر فعالیت آنها، صدور تمدید موافقت اصولی، پروانه مسئول فنی اقدام شده است.

همچنین تعداد پرونده‌های موجود در شهرستان‌ 5 هزار و 11 فقره است که از این تعداد هزار و 316 مورد حمایت مستمر بوده و ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند و از تمامی خدمات بهره می‌گیرند و تعداد 2 هزار و 857 فقره پرونده درمانی شرایط  دریافت مستمری ماهیانه را ندارند.

تعداد 820 فقره پرونده نیز در نوبت برقراری مستمری هستند که به محض تایید از سایر خدمات بهره‌مند می‌شوند، دانشجویان معلول زیرپوشش نیز 112 نفر هستند که کمک هزینه تحصیل در هر ترم به آنها پرداخت می‌شود.

فارس: در سایر حوزه‌ها به چه صورت است؟

در حوزه کار درمانی نیز خدمات پزشکی به جامعه هدف در دستور کار قرار دارد و 5 مرکز در زمینه آموزش حرفه‌ای آموزش معلولان ذهنی خدمات روزانه انجام می‌دهند.

در حوزه ورزش معلولین هم اقدامات مهمی شامل: تجهیز سالن ورزشی، تهیه وسایل و ملزومات مورد نیاز ورزشکاران، عقد قرارداد با مربیان ورزشی در رشته‌های مختلف، اجاره سالن‌های مورد نیاز در سطح شهر و رسیدگی به مشکلات ورزشکاران جزو اولویت‌هاست.

در حوزه پیشگیری نیز اجرای طرح‌های پیشگیری از تنبلی چشم کودکان زیر 6 سال، طرح پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از انفجار مین، اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان توسط 2 مرکز ثابت در سطح شهر، نظارت بر عملکرد و وضعیت کمپ ترک اعتیاد DIC و مراکز درمان اعتیاد و نظارت بر مراکز مشاوره و ارائه خدمات به افراد متقاضی از برنامه‌های بهزیستی سنندج است.

فارس: به عنوان سوال آخر برای بالا بردن ارتباط میان مردم و مراکز بهزیستی شهرستان چه اقداماتی صورت داده‏اید؟ 

معرفی فعالیت‌های بهزیستی و انواع خدمات ارائه‌شده از طریقNGOها، موسسات خیریه، تشکیل جلسات با سایر سازمان‌ها و نهادهای شهری و روستایی از جمله فرمانداری، شورای روستا و همچنین تکریم ارباب رجوع و تلاش در راستای رفع مشکلات مراجعین از جمله مهم‌ترین اقدامات ما در زمینه بهبود ارتباط با مراجعین بهزیستی است.

=============

مصاحبه از : الهام امانی

=============

انتهای پیام/79016/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول