اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه شاهرود:

هدف از حجاب واقعی دستیابی به فضیلت اخلاقی عفت است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه شاهرود گفت: هدف از حجاب واقعی دستیابی به فضیلت اخلاقی عفت است که مدیریت عقل بر نفس و چیرگی بر آن در چارچوب‌های پذیرفته شده و فطری و طبیعی است.

هدف از حجاب واقعی دستیابی به فضیلت اخلاقی عفت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود به نقل از روابط عمومی سپاه استان سمنان، فاطمه اشرفی در کارگاه آموزشی حجاب و عفاف فرهنگیان شاهرود که با حضور بانوان در قالب «طرح مشکات» در کانون امام خمینی (ره) شاهرود برگزار شد، اظهار داشت: حجاب یک حکم اسلامی است؛ در حالی که عفاف یک حالت نفسانی و فضیلت اخلاقی بوده و بر این اساس می‌توان از حجاب بی‏عفاف سخن به میان آورد.

وی افزود: بر همگان واجب شده تا حجاب را به عنوان یکی از قوانین شرعی و احکام اسلامی مراعات کنند و این درحالی است که در همین مکلفان به قانون حجاب، فضیلت حیا و عفت وجود ندارد، چراکه لزوم عمل به یک قانون و مراعات آن دلیلی بر وجود بازدارندگی درونی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه شاهرود تصریح کرد: در جامعه می‌توان افرادی را یافت که حجاب دارند درحالی که عفاف و حیا در آن‌ها وجود ندارد و اگر اجبار بیرونی از میان برداشته شود، هیچ گرایشی به حجاب نخواهند داشت؛ چراکه در درون این افراد عفاف و حیا به عنوان یک ارزش و فضلیت اخلاقی شناخته نشده است.

همه عقلای عالم، حجاب را ارزش می‏دانند

اشرفی تأکید کرد: عفت حالتی نفسانی و درونی و فضیلتی اخلاقی است که همه عقلای عالم آن را به عنوان یک ارزش شناسایی کرده و صاحبان آن را می‌ستایند.

استاد حوزه و دانشگاه شاهرود افزود: در اسلام نیز عفت به عنوان یک فضیلت و ارزش اخلاقی ستوده شده و دستیابی به آن به عنوان وظیفه مؤمنان مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: کسی که حجاب را مراعات می‌کند، زمینه طغیان و سرکشی قوای شهوانی در دیگران را از میان می‌برد؛ البته آثار این مدیریت نفس دیگران به خود شخصی که حجاب را مراعات می‌کند، باز می‌گردد، چراکه با این کار از برانگیختن تمایلات نفسانی در دیگران جلوگیری کرده و خود را از تعرض دیگران مصون می‏سازد.

استاد حوزه و دانشگاه شاهرود خاطرنشان کرد: هدف از قانون حجاب در اسلام، دستیابی به عفاف به عنوان فضیلتی نفسانی و اخلاقی است که از طریق آن برای شخص و جامعه فراهم می‌آید.

وی یادآور شد: ایجاد شرایط مناسبی که با حجاب برای شهروندان مهیا می‌شود، موجب خواهد شد تا شرایط دستیابی به عفت و فضیلت آن آسان‌تر شود.

حجاب عامل مهمی برای مصونیت از اذیت و آزار بیماردلان است

استاد حوزه و دانشگاه شاهرود با اشاره به آیه 59 سوره «احزاب» افزود: خداوند در آیه 59 سوره احزاب حجاب را عامل مهمی برای مصونیت از اذیت و آزار از سوی دیگران به ویژه بیماردلان برمی‌شمارد؛ چراکه با مصونیت‌ شرایط برای دستیابی به فضایل بیشتر برای آدمی فراهم می‌شود.

اشرفی هدف از حجاب را رسیدن به فضیلت اخلاقی عفت عنوان کرد و گفت: هدف از حجاب واقعی دستیابی به فضیلت اخلاقی عفت بوده که مدیریت عقل بر نفس و چیرگی بر آن در چارچوب‌های پذیرفته شده و فطری و طبیعی است.

وی افزود: این بدان معنا نیست که حجاب به سبب وجود عفت باطنی، مراعات نشود و شخص با این توجیه که قلب من پاک و عقلم بر نفسم چیره است، از حجاب اجتناب ورزد.

استاد حوزه و دانشگاه شاهرود افزود: حجاب، یک قانون و حکم اجتماعی است تا دیگران به گناه آلوده نشوند و شرایط عمومی برای رشد و کمال فراهم آید.

انتهای پیام/2249/م/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول