اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

دریاچه ارومیه اراضی کشاورزی 7 شهرستان آذربایجان‌شرقی را به مخاطره انداخته است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه اراضی کشاورزی هفت شهرستان در آذربایجان شرقی تحت تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرار داشته و از این بابت به مخاطره افتاده‌اند.

دریاچه ارومیه اراضی کشاورزی 7 شهرستان آذربایجان‌شرقی را به مخاطره انداخته است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در جمع مهندسان استان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی یکی از مهم‌ترین تشکل‌های غیردولتی بخش کشاورزی است، اظهار کرد: این سازمان با اقداماتی مفید نظیر کاهش تصدی‌گری در بخش کشاورزی و انجام کارهای کشاورزی به صورت عملی در مزارع یک بازوی قدرتمند برای بخش کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی نه تنها در اشتغال کشور نقش عمده‌ای دارد بلکه در امنیت غذایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، افزود: بخش کشاورزی پایه اصلی اقتصاد کشور و از محدود بخش‌هایی است که مولد بخش‌های دیگر است.

محمدیان بخش کشاورزی را عاملی در تقویت سایر بخش‌های اقتصادی دانست و افزود: در کنار صنعت محور توسعه آذربایجان شرقی نیز متکی بر کشاورزی و دامداری بوده و کشاورزی در استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کوچک‌بودن اراضی کشاورزی و محدودیت منابع آب مشکلات بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، کوچک بودن اراضی کشاورزی و محدودیت منابع آبی را از جمله مشکلات بخش کشاورزی دانست و افزود : این موضوع  سبب ایجاد مشکلاتی در انتقال علوم جدید کشاورزی به کشاورزان می‌شود که در این خصوص رسالت مهندسان ناظر بیش از پیش است.

محمدیان جایگاه علم را در دنیای امروز بسیار ارزنده خواند و گفت: تسلط علم و اعتماد بشر به علم باعث پیشرفت تکنولوژی شده است.

وی با بیان اینکه مهندسین مجهز به علم می‌توانند تحول بسیار عظیمی را در بخش کشاورزی ایجاد کنند با اشاره به عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش کشاورزی گفت: مهندسان باید در تصمیم‌گیری‌های خود مصمم بوده و از علم و تخصص خود برای بکارگیری فرصت‌های موجود و توسعه بخش کشاورزی استفاده بهینه کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان استفاده از کارشناسان را به عنوان مشاور در مزارع و باغات حائز اهمیت دانست و گفت: هم اکنون بیش از 99 درصد کشاورزی در بخش خصوصی انجام می‌شود از این رو باید از ظرفیت‌های فنی و تخصصی کارشناسی در بخش خصوصی بکارگیری بهینه شود.

وی با بیان اینکه واگذاری طرح‌ها باید در قالب تشکل‌های خدمات فنی و کلینیک‌ها ساماندهی شود گفت: با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و با استفاده از توان علمی و کارشناسی اعضای این سازمان در قالب طرح‌های گندم، جو، کلزا ، حفظ نباتات ، باغبانی و دامپروری نیروهای مهندس این سازمان بکار گرفته شده‌اند.

محمدیان ضمن اعلام رضایت از عملکرد سازمان نظام مهندسی استان، از اعضا این سازمان خواست تا دانش روز را به کشاورزان معرفی و اعتماد آنان را جلب کنند.

وی با اشاره به اینکه در قوانین موجود، اعم از قانون تاسیس و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، بسترهای قانونی لازم برای فعالیت مهندسان این سازمان برای نظام‌مند شدن فعالیت‌های کشاورزی با نقش آفرینی فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی فراهم شده است، گفت: این سازمان باید به استناد همین قوانین و در راستای ارتقای کیفی و کمی تولید محصولات کشاورزی فرآیند تولیدات این بخش را فنی و مهندسی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی بزرگ‌ترین سازمان تخصصی بخش است، ادامه داد: این سازمان باید کشاورزی را به سمت کشاورزی مهندسی که شیوه‌ای پیشرفته از کشاورزی بوده و در آن مجموعه اقدامات و فعالیت‌های لازم برای بهره‌برداری از آب و خاک و سایر منابع پایه به منظور تولید محصولات گیاهی و حیوانی در چهارچوب ضوابط و معیارها و استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نظر علوم مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صورت می‌پذیرد، هدایت کند چون حاصل این نوع کشاورزی، رفاه، آسایش و امنیت کشاورزان، حفظ و پایداری محیط زیست و منابع پایه کشور با نقش آفرینی مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست را به همراه خواهد داشت.

محمدیان به واگذاری تصدی‌های بخش کشاورزی به سازمان نظام مهندسی برابر قوانین افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و نظام جامع دامپروری اشاره کرد و افزود: این روند انتقال نباید به معنی صرف واگذاری امور غیرحاکمیتی باشد بلکه از طریق این واگذاری، باید روند صدور پروانه و خدمات فنی و مهندسی تسهیل و روند آسان سازی امور فراهم شود از این رو در این راستا کلیه تصدی‌گری‌های بخش کشاورزی تا پایان سال 1392 واگذار می‌شود.

وی با اشاره به محدود بودن فرصت‌های شغلی در بخش دولتی خواستار ورود فارغ التحصیلان جویای کار به امور غیرحاکمیتی قابل واگذاری در بخش کشاورزی شده و با اعلام حمایت از مهندسان کشاورزی با زمینه‌سازی برای تولید در بخش کشاورزی گفت: با توجه به اینکه تولید محصول سالم، رویکرد اصلی دولت در بخش کشاورزی است، مهندسان نقش مهمی در این راستا می‌توانند ایفا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر پررنگ شدن نقش مهندسان زن در برنامه‌های توسعه کشاورزی تاکید کرد و گفت: این قشر نقش مهمی به خصوص در برنامه‌های ترویجی و پژوهشی می‌توانند ایفا کنند.

محمدیان تعامل بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی را مثبت ارزیابی نمود و ضمن تجلیل از خدمات این مجموعه در بازسازی واحدهای دامی تخریب شده در مناطق زلزله‌زده افزود: مهندسین حاضر در این مجموعه در طرح GIS و عکسبرداری هوایی از اراضی کشاورزی و صدور شناسنامه این سازمان را یاری می‌رسانند.

وی به رتبه اول استان در سطح کشور در آبیاری تحت فشار در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه اراضی کشاورزی 7 شهرستان در آذربایجان شرقی تحت تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرار داشته و از این بابت به مخاطره افتاده‌اند.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول