اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم تبریز در مجلس:

آژیر فتح شهرها توسط روستائیان با پسروی دریاچه ارومیه به صدا درآمد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: پسروی دریاچه ارومیه و افت کیفی چاه‌های کشاورزی شهرستان‌های حاشیه دریاچه مزارع و باغات و موجب کاهش درآمد تولیدکنندگان و مهاجرت آنها به شهرهای دیگر می‌شود.

آژیر فتح شهرها توسط روستائیان با پسروی دریاچه ارومیه به صدا درآمد

به گزارش خبرگزاری فارس تبریز، محمداسماعیل سعیدی، در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی گوگان که به میزبانی مجمع گوگانی‌های مقیم تبریز و با حضور مسعود محمدیان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل یافته بود، اظهار کرد: کاهش شدید آب زراعی و شوری آب‌های موجود زندگی روزمره بیشتر مردم روستاهای دهستان شیر امین و روستاهای پایین دست بخش گوگان آذرشهر را مختل کرده است. با توجه به اینکه حدود 90 درصد آب زراعی و باغی این شهرستان از چاه‌ها و قنوات تامین می‌شود و پسروی آب دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی آذرشهر تاثیر نامطلوب نهاده است.

وی افزود: کمبود شدید آب کشاورزی و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، از یک سو دامپروری و از سوی دیگر کشاورزی و باغداری شهرستان آذرشهر را تهدید کرده و منطقه گوگان و به خصوص ضلع غربی آن که در مجاورت دریاچه ارومیه قرار گرفته است، از لحاظ کشاورزی با یک بحران جدی مواجه شده است.

سعیدی اضافه کرد: همکاری سازمان‌های آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی در خصوص مطالعه دقیق و اساسی نحوه آبرسانی مناسب به این مناطق، به همراه تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، می‌تواند راه را برای اتخاذ تصمیم منطقی و راهگشا برای حل این مشکل در کوتاه مدت هموار سازد.

وی با اشاره به این موضوع که بیشتر زمین‌های کشاورزی دشت شیرامین و بخش گوگان آذرشهر در اثر نبود آب زراعی بلااستفاده شده و حتی شوری بیش از حد آب چاه‌های کشاورزی کیفیت خاک مزارع آنها را از بین برده و تخریب کرده است، گفت: کاهش شدید آب زراعی و شوری آب‌های موجود، زندگی روزمره بیشتر مردم روستاهای این بخش را مختل می‌کند.

سعیدی ادامه داد: با توجه به این امر که بخش عمده آب مورد نیاز امور زراعی و باغی منطقه از طریق قنوات تامین می‌شود، در اثر کاهش نزولات آسمانی آب این قنوات نیز کاهش یافته و تعامل و تلاش آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی در امر انتقال آب از سد شهد مدنی به این بخش، می‌تواند از نابودی بخش اعظم اراضی باغی و زراعی و تضرر بهره‌برداران در کوتاه مدت جلوگیری کند.

نماینده مردم اسکو، آذرشهر و تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی این بخش افزود: حدود 80 درصد محصول سیر آذربایجان‌شرقی در بخش گوگان تولید می‌شود اراضی کشاورزی گوگان، مرکز تولید سیر و پیاز و همچنین گوجه‌فرنگی بوده ولی به علت کمبود آب زراعی و شوری بیش ازحد آب چاه‌های کشاورزی در سال‌های اخیر، صنعت کشاورزی در آن عملا کاهش و با رکود مواجه شده است.

سعیدی گفت: تمام روستاهای بخش گوگان از امکانات خدمات عمومی برخوردار بوده و اگر نیاز آب کشاورزی برطرف شود، بسترهای اشتغالزایی در آن بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

وی افزود: افزایش اعتبارات لازم برای لایروبی، اصلاح و مرمت قنوات آب کشاورزی، احداث کانال‌های آبیاری برای پیشگیری از اتلاف آب‌‌های سطحی و توجه ویژه به موضوع آبخیزداری، برای نجات بخش کشاورزی شهرستان آذرشهر و بخش گوگان امری ضروری است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: با پسروی آب دریاچه ارومیه و افت کیفی چاه‌های کشاورزی شهرستان‌های حاشیه این دریاچه، منجر به خشک شدن مزارع و باغات و در نهایت کاهش درآمد تولیدکنندگان و مهاجرت آنها به شهرهای دیگر خواهد شد از این رو نجات دریاچه ارومیه از این وضعیت بحرانی در اولویت برنامه‌های دولت و مجلس قرار گرفته تا از بروز فاجعه زیست محیطی در سطح منطقه جلوگیری شود.

وی با تقدیر از تلاش جهادکشاورزی در حل مشکلات بهره‌برداران زیربخش‌های کشاورزی اضافه کرد: در فرهنگ مدیریت اسلامی، اصل بر این است که مسئولان خدمتگذار مردم بوده و برای رفع مسائل و مشکلات آنان در صحنه حضور یابند و این کار هم انجام می‌پذیرد، تصمیمات متخذه در این جلسه، در نشست شورای برنامه‌ریزی شهرستان نهایی و تصمیمات جدیدی نیز برای توسعه گوگان و کل منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بخش گوگان در 8 کیلومتری شمال غربی مرکز آذرشهر واقع شده و حدود 30 هزار نفر جمعیت شهری و روستایی دارد. این بخش در جلگه هموار و در مصب آجی‌چای و ساحل شرقی دریاچه ارومیه قرار گرفته است، اراضی حاصلخیز گوگان نتیجه رسوبات رودخانه‌ای و باقیمانده اراضی پسروی شده دریاچه ارومیه بوده و رودخانه آذرشهر از غرب آن گذشته و قسمتی از اراضی باغ‌های گوگان را مشروب می‌سازد.

به علت نزدیکی مخازن آب‌های زیرزمینی به سطح زمین چاه‌های متعددی حفر شده و در مقیاس وسیعی مورد استفاده بهره‌برداری کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرد.

گوگان بیستمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان‌شرقی و دومین شهر پرجمعیت شهرستان آذرشهر، پس از مرکز شهرستان است.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول