اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل تحمل به کم آبی و شوری

کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه درخت پسته بکارند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ارقامی مانند درخت پسته به دلیل تحمل به کم آبی و شوری، سازگاری مناسبی با مناطق حاشیه دریاچه ارومیه داشته است.

کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه درخت پسته بکارند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز مسعود محمدیان صبح امروز در جمع بهره‌برداران و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران شهرستان عجب‌شیر در بخش «گوروان» این شهرستان اظهار کرد: رعایت الگوی کشت برای تداوم تولید و ارتقا کیفی محصول در منطقه با توجه به شرایط منطقه ضروری است.

وی با بیان اینکه رعایت اصلاح الگوی کشت باعث استفاده بهینه از منابع تولید متناسب با شرایط اقلیمی و منابع آب موجود و نیاز بازار خواهد شد، افزود: استفاده از ارقام با نیاز آبی کم و سازگار با شرایط در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه ضروری بوده و موجب اشتغالزایی در منطقه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این اقدام موجب کاهش آسیب‌های ناشی از پسرفت آب این دریاچه در بخش کشاورزی می‌شود، افزود: ارقامی مانند درخت پسته به دلیل تحمل به کم آبی و شوری، سازگاری مناسبی با مناطق حاشیه دریاچه ارومیه داشته و وجود درختان پسته با عمری در حدود یک قرن در جزیره اسلامی و روستاهای اطراف آن، حاکی از قابلیت منطقه در توسعه سطوح باغات این محصول دارد و لازم به ذکر است که قبل از هرگونه اقدام با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

محمدیان با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، ارزش افزوده محصول تولیدی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: این اقدام موجب درآمدزایی برای کشاورزان می‌شود.

وی با بیان اینکه این سازمان در راستای توسعه استفاده بهینه از سرمایه‌های ملی در بخش کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان با تاکید بر بازاریابی و صدور محصولات به خارج، نسبت به افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان‌های تولیدکننده عمده محصولات تلاش می‌کند، اظهار کرد: این سازمان تلاش می‌کند علاوه بر جلب و جذب سرمایه‌گذار در این بخش، در قالب طرح‌های توسعه کشاورزی شهرستان‌ها، ایجاد و راه‌اندازی این مراکز را عملی کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این اقدام با توجه به افزایش چشمگیر تولید محصولات زراعی و باغی در آذربایجان‌شرقی، علاوه بر جلوگیری از افت قیمت و ضرر تولیدکنندگان، راه را برای افزایش تولید محصولات فرآوری شده این بخش هموار و زمینه اشتغال مولد را به صورت قابل توجهی فراهم می‌کند با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از منابع تولید در افزایش کمی و کیفی محصولات و افزایش درآمد بهره‌برداران افزود: تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات زراعی با نیاز آبی کم با سایر محصولات در این زمینه موثر است.

محمدیان با بیان اینکه توجه به اینکه بخش زیادی از آب زراعی و باغی این شهرستان از سد «قلعه‌چای» و چاه‌ها تامین می‌شود، ادامه داد: تغییر الگوی کشت در این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه مشاغل خانگی در افزایش درآمد خانوارهای روستایی، ادامه داد: مشاغل خانگی آغاز حرکت به سوی استقلال اقتصادی بوده و توسعه مشاغلی مانند صنایع بسته‌بندی و واحدهای تولیدی کوچک در خانه‌های روستایی موجب درآمدزایی بیشتر برای روستائیان می‌شود.

انتهای پیام/60002/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول