اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جاذبه‌های گردشگری ایلام

سرزمینی با اسرار ناشناخته/ مهد تمدن 10 هزار ساله‌

خبرگزاری فارس: استان ایلام مهد تمدن 10 هزار ساله‌ای است که در لایه لایه «تپه علی‌کش» در شهرستان دهلران می‌توان آن را باور داشت.

سرزمینی با اسرار ناشناخته/ مهد تمدن 10 هزار ساله‌

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، پیشینه استقرار در کهن سرزمین ایلامیان به استناد مطالعات و کاوش‌های باستان‌‌شناسی صورت گرفته در آن به خصوص در تپه‌هایی چون علی‌کش، چغا سفید، سبزخزینه و ... در دهلران و کزآباد و چشمه ماهی در هلیلان، در هزاره‌های پیش از تاریخ و کاوش‌های منسجم در استان و در شهر تاریخی سیمره مربوط به اواخر ساسانی و قرون اولیه اسلامی، پیشینه تاریخی آن را از هزاره هشتم قمری تا قرون اولیه اسلامی به صورت تداوم دوره‌ها به اثبات رسیده است.

استان ایلام مهد تمدن 10 هزار ساله‌ای است که در لایه لایه «تپه علی‌کش» در شهرستان دهلران می‌توان آن را باور داشت.

ایلام که در کتیبه‌های بابلی (آلام یا آلامتو) آمده است به قولی معنی کوهستان یا (کشور طلوع خورشید) را می‌دهد.

استان ایلام سرزمینی است که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته که دارای دو خصوصیت دشت در جنوب و کوهستان در شمال است.

* ایلام سرزمین آفتاب است

سخنگوی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان ایلام در خصوص ویژگی‌های استان ایلام می‌گوید: ایلام به دلیل چهار فصل بودن آن مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد.

محمد نورالهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: غار زینه‌گان، دریاچه دوقلوی سیاه گاو، آبشار اما، قلعه کنجانچم، موزه مردم‌شناسی قلعه والی شهر ایلام، قلعه شیاخ، چشمه‌های آبگرم، آتشکده سیاهگل، رودخانه پرخروش سیمره، آتشکده موشکان، تنگ بهرام چوبین و ... از جمله مناطق بکر این سرزمین پهناور است.

این مسئول اضافه کرد: ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب‌غربی رشته جبال زاگرس قرار گرفته است.

نورالهی تصریح کرد: رشته‌کوه‌های مرتفع و موازی کبیر کوه به طول 160 کیلومتر از شمال‌غربی تا جنوب‌شرقی استان را در بر گرفته است و قسمتی از مناطق غربی و شمال‌غربی ایلام را از قسمت‌های دیگر مجزا می‌کند.

* گوشه گوشه خاک ایلام یادگاری از دوران دفاع مقدس است

سخنگوی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان ایلام گفت: اعتبار دیرینه این خاک و بوم در کنار جنگل‌های انبوه «بلوط و بنه» و از حرکت و خروش رودهای سیمره و کنجانچم به آن زیبایی محسورکننده‌ای بخشیده و پرتوهای روح‌افزای آفتاب از فراز کوه‌های قد کشیده کبیرکوه، مانشت و دینارکوه ایلام را به «سرزمین ناشناخته‌ها» تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: دیاری که عملیات‌های مهمی چون محرم، والفجر 3، عاشورا و کربلای یک در دل آن رخ داده است و در هر نقطه از این کهن خاک یادگار هشت سال دفاع مقدس وجود دارد به مانند مناطق عملیاتی «شرهانی» در دهلران و «قلاویزان» در مهران که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، «سنگر صدام»، «نقه ایثار»، «بانروشان» و «تپه شنی» در شهرستان مهران و نیز بیش از 3 هزار شهیدی که در راستای مقاومت و پایمردی مردمانش به انقلاب هدیه کرده است.

انتهای پیام/2246/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول