اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم مطرح کرد

غفلت از آموزش بهداشتی برای گروه‌های در معرض خطر

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم گفت: یکی از مشکلات ما در اجرای برنامه‌های آموزشی، تمرکز روی گروه‌های خاص جامعه است و از آموزش سایر گروه‌های در معرض خطر جامعه غافل هستیم.

غفلت از آموزش بهداشتی برای گروه‌های در معرض خطر

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عبدالحسین ناصری صبح امروز در نشست با مدیران بهداشت و درمان دیلم اظهار داشت: در جامعه گروه‌هایی هستند که کمتر در دسترس بوده یا اینکه ما به آن‌ها دسترسی نداریم و مراجعه‌ای هم برای گرفتن خدمات بهداشتی درمانی به مراکز و خانه‌های بهداشت ندارند و نیازمند ارتقاء سطح آموزش و عملکرد هستند.

وی بیان داشت: هدف ما از بیان این موضوع این است که این گروه‌ها را چگونه شناسایی کنیم و چه روش‌ها و راهکارهایی را برای جلب مشارکت و آموزش این گروه‌ها در نظر بگیریم.  

ناصری با اشاره به اینکه این گروه‌ها نیازمند آموزش سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده‌اند، خاطرنشان کرد: آموزش سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده آن چیزی است که مدنظر ماست و باید در آن گروه هدف و روش‌های آموزشی مشخص و در پایان، برنامه پایش و تجزیه تحلیل شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی از حلقه‌های گمشده در این برنامه این است که نمی‌دانیم اطلاعات مورد نیاز گروه‌های هدفمان را از چه طریقی به گروه هدف انتقال دهیم و یک مخاطب‌شناسی خوبی در برنامه‌های آموزشی نداریم.

وی گفت: گروه مخاطب دوست دارد بداند اطلاعات مورد نیازش را چگونه دریافت کند و روش آموزشی را خودش انتخاب کند.

ناصری تصریح کرد: اگر بخواهیم یک برنامه‌ریزی خوب و تاثیرگذار آموزشی در شهرستان طراحی و اجرا کنیم باید به سمتی برویم که نیازهای آموزشی گروه‌های هدفمان و اطلاعاتی که مخاطبان به آن نیاز دارند را شناسایی کنیم و روش‌های آموزشی‌مان را تغییر دهیم.

این مقام مسئول نتایج این نشست را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در یک جلسه نمی‌توان این موضوع را بررسی و تجزیه تحلیل کرد و لازم است جلسات بیشتری برای رسیدن به یک برنامه آموزشی مدون، تاثیرگذار و قابل اجرا برگزار شود.  

در ادامه این نشست روش‌هایی شناسایی مخاطبان از سوی کارشناسان ستادی عنوان شد که از آن جمله می‌توان شناسایی از طریق صنوف، تهیه بانک اطلاعاتی تلفن‌های همراه مخاطبان، پرونده سلامت خانوار، محل‌های تجمع، از طریق مراجعین به مراکز، خانه‌های بهداشت، بیمارستان، آزمایشگاه و مطب‌های خصوصی، از طریق برگزاری جلسات با گروه‌های هدف مورد نظر، شناسایی افراد از طریق تامین اجتماعی و جذب رابطین تخصصی در بین گروه‌های هدف را ذکر کرد.

همچنین روش‌ها و راهکارهای جلب مشارکت مثل اجرای نمایش خیابانی در محل‌های تجمع این گروه‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی در ادارات و مساجد، آموزش از طریق رابطین تخصصی، از طریق خانواده و فرزندان، برگزاری همایش‌ها و جنگ‌های شادی، تهیه مستندات و فیلم‌های کوتاه با گویش‌های محلی و پخش در محل‌های پرتجمع، ارسال پیامک‌های آموزشی و بهداشتی هفتگی به گروه‌های شناسایی شده از سوی اعضای حاضر در جلسه عنوان شد.  

انتهای پیام/66006/ر20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول