اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار و در یک کنسرت رسمی

صدای ساز یسنای توسط هنرمندان همدانی طنین‌انداز می‌شود

خبرگزاری فارس: مبتکر و سازنده ساز جدید یسنای از اجرای نخستین کنسرت رسمی موسیقی با نواخته شدن ساز یسنای توسط هنرمندان همدانی به مناسبت هفته فرهنگی ترکیه در تهران خبرداد.

صدای ساز یسنای توسط هنرمندان همدانی طنین‌انداز می‌شود

بهروز بیگی در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری فارس همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بعد از رونمایی ساز یسنای با حضور اساتید برجسته موسیقی کشورمان در آبان‌ماه امسال، برای نخستین بار به دعوت خانه هنرمندان ایران و حمایت‌های بی‌شائبه استاد محمدرضا درویشی و حسین علیزاده در یک کنسرت موسیقی و هم‌نوازی ساز یسنای به صدا در خواهد آمد.

وی افزود: ساز یسنای در ابتدا و در طرح اولیه‌اش، بر روی نی ایرانی دو عدد کلید و یک قمیشه یا زبانه که از جنس یک متریال مصنوعی ساخته شد که با راهنمایی از نظرات استاد محمدرضا شجریان و در ادامه حمایت و راهنمایی بی دریغ اساتید عرصه موسیقی کشور محمدرضا درویشی، حسین علیزاده و همچنین حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران به مرور تکمیل شد.

سازنده ساز جدید یسنای که مدت 20 سال سابقه در نوازندگی نی ایرانی و همچنین تبحر در ساخت آلات مختلف موسیقی را دارد،  یادآور شد: با استفاده از نظرات اساتید برجسته موسیقی ایران این ساز در حال حاضر با هفت کلید ساخته شده است و برای نخستین بار در یک کنسرت موسیقی نواخته خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در دنیا در این ساز از زبانه‌ای با جنس مواد مصنوعی استفاده شده که نیاز به خیس کردن قبل از اجرا ندارد و همانطور که می‌دانید زبانه‌های سازهای نزدیک به این ساز مانند «بالابان» و «سورنا» از زبانه‌ای با جنس چوب ساخته می‌شود و لازم است نوازنده دقایقی قبل از اجرا، آن را خیس کند تا به صدای مطلوبی برسد.

بیگی با اشاره به اینکه ساز یسنای صدایش مانند هیچ ساز دیگری چون بالابان، سورنا، ابوا و ساکسیفون نیست، ابراز داشت: به تایید اساتید صاحب نظر موسیقی صدایی که ساز یسنای ایجاد کرده توانسته یک کوارتت به وجود بیاورد  و یک صدای جدید را به موسیقی ایران ارائه کرده است.

وی اذعان کرد: با ساز یسنای می‌توان به طور کامل موسیقی ایرانی را نواخت و دچار بسیاری از مشکلات دیگر که ساز نی با آن روبه‌روست، نشد و همچنین این ساز به نوازنده امکان اجرای گام‌های کروماتیک را نیز می‌دهد.

به گفته مبتکر ساز یسنای، این ساز به دلیل ویژگی‌های جالبی که دارد، با شناساندن به آهنگسازان کشورمان و به خصوص ارکسترنویسان به کار گرفته می‌شود و جای خودش را پیدا می‌کند.

وی با ابراز گلایه از عدم حمایت معنوی و مادی از این ابتکار جدید در عرصه موسیقی کشور توسط مسئولان خاطرنشان کرد: مدیریت هنری ما در نگاه به موسیقی دچار یک بلاتکلیفی است و بنده به عنوان یک ایرانی مسلمان یک ساز جدید در دستگاه موسیقی ایران ابداع کردم که فقط و فقط نیازمند حمایت همه دست‌اندرکاران موسیقی کشور و استان هستیم تا بتوانیم در پیشبرد این اختراع موفق شویم.

بیگی تصریح کرد: در حدود 6 سال درگیر ساخت و تکمیل این ساز هستم و تقریباً تمامی کارهای روزمره خود را تعطیل کردم تا زودتر این ساز به سرانجام و نهایی شود اما بعد از ثبت ملی باز هم از حمایت هیچ حامی دولتی و خصوصی برخوردار نشدم.

وی افزود: تنها حمایت مالی که طی چند سال اخیر شده اعطای 5 میلیون تومان وام تجهیز کارگاه توسط معاونت صنایع دستی استان همدان بوده که جزو مشاغل خانگی پرداخت شده و قطعاً این برای یک مبتکر و مخترع کافی نیست و نخواهد بود.

سازنده ساز یسنای با اشاره به اینکه این ساز قابلیت دارد که به عنوان یک ساز 100 درصد ایرانی در جهان ثبت و معرفی شود، گفت: با تایید اساتید برجسته موسیقی ایران این ساز در صورت رفع اشکالات احتمالی و همچنین تولید انبوه و معرفی به موسیقی پاپ دنیا توانایی ثبت جهانی به عنوان یک ساز ایرانی را داراست.

وی تاکید کرد: در صورت حمایت از سوی مسئولان استانی و دست‌اندرکاران موسیقی و متولیان فرهنگ و هنر برای تولید انبوه این ساز اشتغال‌زایی حداقل 5 نفر مستقیم به وجود خواهد آمد که امیدواریم بتوانیم توجه این عزیزان را به این مهم جلب کنیم.

بیگی با اشاره به برگزاری کنسرت موسیقی با نواختن ساز یسنای یادآور شد: گروه موسیقی آکسایا متشکل از هنرمندان برجسته موسیقی همدانی، منصور زندی نوازنده نی، جواد مرادیان نوازنده بربط، قادر شمس‌الهی نوازنده دیوان، اصغر رحمانی پاکروان نوازنده تارباس، وحید ربیع‌پور دایره، مینا رستگار همخوان، پریسا زارعی نوازنده قانون، حسن زندی خواننده و بهروز بیگی سرپرست گروه و نوازنده یسنای اجرای کننده این کنسرت موسیقی هستند.

وی در پایان افزود: این کنسرت موسیقی به مناسبت هفته فرهنگی ترکیه و در خانه هنرمندان ایران واقع در چهارراه طالقانی تالار موسیقی استاد شهناز عصر جمعه چهارم اسفندماه ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/89020/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول