اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه ژنتیک مولکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران خبر داد

مرگ جلبک ارزشمند دونالیلا سالینا در زیستگاه

خبرگزاری فارس: مدیرگروه ژنتیک مولکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: هم اکنون جلبک ارزشمند اقتصادی دونالیلا سالینا در دریاچه ارومیه در خطر نابودی قرار دارد.

مرگ جلبک ارزشمند دونالیلا سالینا در زیستگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی، احمد قرقی اظهار کرد: این جلبک ارزشمند اقتصادی حاوی ماده بتاکاروتین، پایه سازنده ویتامین A، است. این ماده برای ساخت کرم‌های بهداشتی و آرایشی و همچنین در مواد خوراکی کاربرد دارد.

به گفته این پژوهشگر، ایران هم اکنون دانش به کارگیری این جلبک در مصارف صنعتی را نیز دارد که باید این امر عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه بانک ژن متشکل از انواع آبزیان همچون انواع ماهی، مرجان، گیاهان آبزی، آرمیتیا و میگو است، تصریح کرد: هم اکنون جلبک دونالیلا سالینا در بانک ژن کشور موجود است، اما زیستگاه این آبزی در معرض خطر قرار دارد که باید برای حفظ این آبزی تدابیری اندیشیده شود.

مدیر گروه ژنتیک مولکولی آبزیان اظهار داشت: جلبک دونالیلا سالینا همچون آبزی آرمیتیا دارای ارزش اقتصادی بالاست و زیستگاه هر دو آبزی دریاچه ارومیه است.

جلبک تک سلولی است که در آب های شور ساحلی آبگیرهای صخره‌ی و دریاچه‌ای آب شور زندگی می‌کند که برای زندگی در آب‌های شور غلیظ سازگار شده و یکی از گونه‌های حیاتی مقاوم به نمک است که تاکنون شناخته شده است.

این جلبک در زمان عادی که شوری دریاچه کمتر است رنگدانه سبز ترشح می‌کند وبا بالارفتن شوری و یا تبخیر شدید آب برای سازگاری با این شوری از خود رنگدانه قرمز ترشح می‌کند که شکوفایی این جلبک هیچگونه خطری برای جوامع بشری نداشته و به دلیل حضور همیشگی در آب برای موجودات دریایی نیز خطری نخواهد داشت و باید گفت سرخ شدن آب دریاچه ارومیه هیچ گونه خطر زیست محیطی، اکولوژیکی برای دریاچه ندارد و حتی می‌تواند در صورت انجام مطالعات و بالا بودن تراکم وسیعی از جلبک‌های دونالیلا سالینا در استخراج مواد بیولوژیک دریایی مهمی چون بتاکاروتن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/60002/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول