اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی:

زحمت 22 درصد برنج‌کاران کشور هدر می‌رود / واردات برنج سفید از 4 کشور دنیا

خبرگزاری فارس: مدیرکل صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان ضایعات در شالیکوبی‌ها 22 درصد است، گفت: تعداد واحدهای اصلاح، نوسازی و بهسازی شده 360 واحد است.

زحمت 22 درصد برنج‌کاران کشور هدر می‌رود / واردات برنج سفید از 4 کشور دنیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری علیرضا پوربصیر عصر امروز در پانزدهمین همایش ملی برنج در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: امنیت غذایی به معنای اطمینان از دسترسی همه مردم به عنوان غذای سالم و مغذی در تمام  طول زندگی است.

وی ثبات غذایی و دسترسی به آن در هر زمان، قابل دسترس بودن غذا از نظر اقتصادی،، مفید و کارا بودن غذا چهار فاکتور برای فراهم بودن تامین غذای کافی دانست.

پوربصیر تاکید کرد: تحقق این چهار اصل در گرو تولید مناسب، کافی و فرآوری مواد خام کشاورزی از طریق صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

مدیرکل صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولین موضوع در مقوله برنج بحث امنیت غذایی است، تصریح کرد: برنج جایگاه مهم به عنوان محصول استراتژیک در سبد غذایی خانوار دارا است.

وی عنوان کرد: برنج سفید از کشورهای هند، پاکستان، تایلند و اروگوئه وارد می‌شود و نیاز سالانه کشور 3 میلیون تن است.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بازارمحوری مقدم بر تولیدمحوری است و در حال حاضر بحث بازار بر بحث تولید ارجح است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

پوربصیر افزود: طرح خودکفایی برنج با هدف افزایش تولید و برنامه‌ریزی برای تولید 700 هزار تن برنج در کشور در حال بررسی است.

وی از نوسازی و تجهیز شالیکوبی‌ها متناسب با افزایش تولید شالی در استان خبر داد و اظهار داشت: 3 هزار و 650 واحد شالیکوبی فعال و نیمه فعال در کشور شناسایی شدند که 75 درصد این شالیکوبی‌ها در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان هستند.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد: متوسط ضریب تولید در شالیکوبی‌ها 800 تن و در واحدهای مدرن این مقدار یک‌هزار تن است و فرآوری در 90 درصد آنها قدیمی و غیرمدرن است.

پوربصیر با بیان اینکه میزان ضایعات در شالیکوبی‌ها 22 درصد است، گفت: تعداد واحدهای اصلاح، نوسازی و بهسازی شده 360 واحد است.

وی اظهار داشت: از اوایل سال 84 به بحث صنایع شالیکوبی توجه شده که در حال حاضر 10 درصد واحدهای شالیکوبی با تسهیلات بیش از 600 میلیارد ریال اصلاح، نوسازی و بهسازی شده است.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ارتقای فناوری صنایع تبدیلی و تکمیلی برنج، کاهش مصرف و بهینه‌سازی سوخت در واحد شالیکوبی، بهبود انبارداری و ذخیره برنج، کمک به ایجاد اشتغال، کمک به خودکفایی، کاهش وابستگی به واردات برنج و خروج ارز از کشور از اهداف کلی برنامه پنجم توسعه محسوب می‌شود.

پوربصیر کاهش ضایعات، توسعه فرآوری و ارتقای فناوری از اهداف ویژه طرح دانست.

وی اذعان داشت: 360 واحد شالیکوبی در استان‌ها اصلاح و نوسازی شده‌اند و 20 مجوز تاسیس تولید برنج نیم‌پز صادر که یک واحد آن به بهره‌برداری رسید.

پوربصیر با بیان اینکه در بحث برنامه‌ریزی استان‌های تولیدکننده برنج در کشور به دو منطقه تقسیم‌بندی شده است، تصریح کرد: منطقه یک شامل استان‌‌های گیلان، مازندران و گلستان به مرکزیت گیلان و منطقه دو شامل استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان و سایر استان‌ها به مرکزیت اصفهان است.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: 75 درصد برنج کشور در منطقه یک تولید می‌شود.

وی افزود: برنامه نوسازی کامل خط تبدیل و خشک‌کن در واحد شالیکوبی با ظرفیت 2 هزار تن به بالا با اعتبار 120 میلیارد تومان در 300 واحد پیش‌بینی شده است.

پوربصیر به برنامه بهسازی واحدهای شالیکوبی‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: برنامه بهسازی 350 واحد شالیکوبی با سرمایه‌گذاری 35 میلیارد تومانی و برنامه واحدهای فرآوری مدرن شلتوک و برنج نیم‌پخت 27 واحد با ظرفیت 350 هزار تن با اعتبار 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که بحث بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 145 طرح با اعتبار بیش از 170 میلیارد ریالی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند، گفت: 120 طرح با اعتبار 140 میلیارد ریالی در بانک‌ها مصوب و 100 طرح با اعتبار 100 میلیارد ریالی منجر به عقد قرارداد شده است که آن را می‌توان سهم شالیکوبی‌ها در طرح توسعه کشاورزی عنوان کرد.

انتهای پیام/86016/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول