اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل غلات وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش واردات برنج در ایران/سرانه مصرف برنج هر ایرانی 36.5 کیلو است

خبرگزاری فارس: مدیرکل غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان واردات برنج در کشور رو به افزایش است.

افزایش واردات برنج در ایران/سرانه مصرف برنج هر ایرانی 36.5 کیلو است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دلاور حیدرپور عصر امروز در همایش ملی برنج در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: برنج بعد از گندم دومین محصول غذایی است که می‌طلبد در برنامه‌ریزی کلان کشور به عنوان محصول اساسی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان هشدار، تولید مواد غذایی و برنج در برنامه‌های ما باید مورد توجه قرار بگیرد و کاهش ذخیره برنج از مشکلات کشورهای عمده مصرف‌کننده و تولیدکننده برنج است و تنها شش درصد برنج تولیدی دنیا در چرخه تجارت است.

مدیرکل غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه متوسط سطح زیر کشت برنج کشور در 12 سال گذشته حدود 600 هزار هکتار‌ بوده است، تصریح کرد: بالاترین سطح آن 628 هزار هکتار است و سطح زیر کشت بالایی در کشور نداریم و این روندها نشان می‌دهد باید در برنامه‌ریزی‌ها دقت کنیم.

حیدرپور با بیان اینکه میزان واردات برنج در کشور رو به افزایش است، متذکر شد: سالانه به طور متوسط واردات برنج یک میلیون و 200 هزار تن است و بالاترین مقدار واردات مربوط به سال 90 که یک میلیون و 513 هزار تن بود، است.

وی عنوان کرد: روند مصرف سرانه برنج در کشور رو به کاهش است. سرانه هر ایرانی 36.5 کیلو است و این در حالی است که برنج مورد نیاز مصرف برنج در کشور 2 میلیون و 750 هزار تن است.

مدیرکل غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات پاسخگوی نیازهای کشاورزی کشور نیست.

حیدرپور با بیان اینکه باید بر روی توسعه عمودی و افزایش عملکرد در هکتار برنامه‌ریزی کنیم، عنوان کرد: عملکرد متوسط تولید 4 هزار و 950 کیلوگرم در هکتار است که از متوسط کشوری بالاتر است.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به خودکفایی با توجه به محدودیت سطح 600 هزار هکتار به 5 میلیون تن شلتوک احتیاج داریم و 9.5 تن در هکتار باید عملکرد ما باشد و برای بهبود عملکرد باید به سمت به‌زراعی و به‌نژادی برویم.

حیدرپور تصریح کرد: محدودیت منابع آب، عدم توازن نتایج تحقیقات کاربردی با نیاز بخش اجرا، ناکافی بودن سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های تولید برنج، افزایش هزینه‌های تولید، پایین بودن تکنولوژی کارخانجات شالیکوبی و بالا بودن ضایعات، کمبود نقدینگی کشاورزان، تغییر کاربری اراضی شالیزاری و عملکرد پایین ارقام بومی از چالش‌های مهم تولید برنج محسوب می‌شود.

مدیرکل غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد: 125 هزار هکتار از اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شد.

وی گفت: 64 واحد بانک نشا در استان‌های مازندران و گیلان برای ارایه خدمات مکانیزاسیون ایجاد و راه‌اندازی شده است و هزار و 930 تن بذر اصلاح شده و ارقام پرمحصول نیز توزیع شد.

مدیرکل غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای تقویت ناوگان، مکانیزه و سرمایه در گردش زراعت برنج افزایش یافته است، افزود: در سال گذشته در این باره 44 میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است.

حیدرپور با بیان اینکه 20 هزار هکتار کشت دوم به تولید کشور کمک می‌کند، افزود: خدمات فنی مهندسی با عنوان مهندسان ناظر در 6 هزار هکتار به کار گرفته می‌شود.

مدیرکل غلات، حبوبات و نباتات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ساماندهی تولید بذر برنج، افزایش تولید در واحد سطح با بهبود مدیریت زراعی و ارتقای بهره‌وری، ارتقای مکانیزاسیون و کاهش ضایعات کمی و کیفی، انتقال یافته‌های پژوهشی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تدوین الگوی بهینه مصرف برنج از جمله راهکارها و پیشنهادات در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه بسترهای حمایتی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت به طور حتم این همایش می‌تواند پیشنهاداتی در راستای حمایت از تولید داشته باشد.

انتهای پیام‌/86016/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول