اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تولید واکسن گامبورو برای نخستین بار در ایران در موسسه واکسن وسرم‌سازی رازی مرند

محققان ایرانی به دانش فنی تولید واکسن گامبورو دست یافتند

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال‌غرب کشور گفت: تولید واکسن مهم بیماری گامبورو در مرغ برای نخستین بار در ایران در این موسسه به عنوان یکی از معدود کشورهای تولیدکننده جهان آغاز می‌شود.

محققان ایرانی به دانش فنی تولید واکسن گامبورو دست یافتند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایرج خلیلی صبح امروز در جلسه شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بیماری گامبورو به عنوان مهم‌ترین بیماری در جمعیت طیور یا همان ایدز مرغی شناخته می‌شود، افزود: سالانه یک و نیم تا 2 میلیارد دوز از این واکسن وارد کشور می‌شود که باید گفت سالانه میلیون‌ها دلار صرف واردات این واکسن می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در شمال‌غرب کشور با بیان اینکه از چند سال قبل تیم‌هایی برای تولید این واکسن مأموریت گرفتند تا به دانش فنی تولید این واکسن برسند افزود: دانش فنی تولید واکسن گامبورو در اختیار معدود کشورهای اروپایی مانند فرانسه، هلند، آلمان و آمریکا قرار دارد و دانشمندان ایرانی اخیراً به این دانش فنی دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه بیماری ویروسی گامبورو سیستم دفاعی و ایمنی پرنده را از بین می‌برد و باعث ابتلا مرغ به انواع بیماری‌ها می‌شود افزود: سوش‌ها و واریته‌های مختلف این بیماری در دنیا وجود دارد که ویروس بسیار پیچیده‌ای است، اما محققان کشورمان توانستند این واکسن را تولید و از مرحله آزمایشگاهی به مرحله پایلوت و سپس مرحله صنعتی‌سازی برسانند و برای تولید انبوه این واکسن در شهرستان مرند هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال‌غرب کشور با بیان اینکه با راه‌اندازی این آزمایشگاه و خط تولید واکسن گامبورو دراین موسسه، ایران از واردات واکسن گامبورو بی‌نیاز و در جرگه کشورهای معدود تولیدکنندگان آن قرار می‌گیرد، ادامه داد: واکسن فوق برای همه جوجه‌هایی که در مرحله پرورش در مرغداری هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیماری گامبورو یک بیماری حاد واگیردار ویروسی در میان طیور است که با شیوع آن در مرغداری‌ها به سرعت در بین تمام جوجه‌ها سرایت می‌کند، و موجب مرگ و میر بالا و ضررهای اقتصادی هنگفت در صنعت طیور می‌شود ادامه داد: ویروس گامبورو بسیار مقاوم است و به اکثر ضدعفونی‌ کننده‌های رایج مقاوم بوده و در سالن پرورش طیور می‌تواند تا چهار ماه زنده بماند و لذا تولید انبوه این واکسن ضمن جلوگیری از ضررهای اقتصادی در صنایع طیور سالیانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/60002/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول