اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مدیرکل بحران استانداری مازندران:

طرح مدیریت سیلاب مازندران اعتبار 1000 میلیاردی می‌خواهد

خبرگزاری فارس: معاون مدیرکل بحران استانداری مازندران گفت: طرح جامع مدیریت سیلاب استان نیاز به یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

طرح مدیریت سیلاب مازندران اعتبار 1000 میلیاردی می‌خواهد

به گزارش خبرنگار فارس از شهرستان ساری، عطاءالله داداش‌پور صبح امروز در نخستین همایش منطقه‌ای مدیریت سیلاب شهری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: شدت بارندگی‌ها، الحاق همزمانی جریان آبراهه‌های فرعی به اصلی، فاصله کم مرکز رگبار از خروجی، شیب حوزه‌ها و وضعیت پوشش گیاهی، وضعیت کشش رودخانه (با تجاوز به حریم عرض بستر کاهش می‌یابد) موجب بروز سیل می‌شوند.

معاون مدیرکل بحران استانداری مازندران تصریح کرد: دخالت انسان برای کسب درآمد و تولید و سودآوری بیشتر در حریم منابع طبیعی (قطع درختان، برداشت از جنگل و تغییر کاربری)، توسعه اراضی کشاورزی در مناطق پرشیب، تجاوز به حریم رودخانه‌ای از طریق ساخت اماکن تجاری و مسکونی و کاهش مسیر طبیعی جریان، احداث پل‌ها و سازه‌های غیر استاندارد بدون توجه به مشخصات فنی و هیدرولیکی از دیگر عوامل وقوع سیل است.

داداش‌پور خاطر نشان کرد: در شهرستان بهشهر با 132 میلی‌متر بارندگی، سیل مخربی اتفاق افتاد و این مسئله موجب شد شش نفر از شهروندان بهشهر در این حادثه جان خود را از دست بدهند و 35 نفر مصدوم شوند.

وی گفت: خسارت سیل در شهرستان بهشهر در بخش تأسیسات زیربنایی 53 میلیارد ریال، مسکونی و تجاری و معیشتی 28 میلیارد ریال و کشاورزی با خسارت 35 میلیارد ریال بوده است.

معاون مدیرکل بحران استانداری مازندران کل خسارت شهرستان نوشهر را 418 میلیارد ریال دانست و اظهار داشت: بخش تأسیسات زیربنایی 102 میلیارد ریال، بخش مسکونی و تجاری و معیشتی 207 میلیارد ریال، تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده یک‌هزار و 231 واحد، بخش کشاورزی با خسارت 98 میلیارد ریال، بخش ماشین‌آلات و کارگاه‌های تولیدی 11 میلیارد ریال بوده است.

داداش‌پور به خسارت شهر چالوس اشاره کرد و گفت: در شهرستان چالوس نیز سیل به 22 بخش تأسیسات زیربنایی به میزان 113 میلیارد ریال، بخش مسکونی و تجاری و معیشتی 228 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

این مسئول با اشاره به این‌که بخش کشاورزی نیز 74 میلیارد ریال در این سیل خسارت دیده است، گفت: بخش ماشین‌آلات و کارگاه‌های تولیدی 10 میلیارد ریال و جمع کل خسارت در شهرستان چالوس 425 میلیارد ریال بود.

وی با اعلام این‌که آموزش روستاییان شامل روش‌های صحیح شخم، روش‌های مناسب کاشت، آبیاری اصولی اراضی کشاورزی، به‌کارگیری ماشین‌آلات و ابزار کار، آگاهی دادن به منظور شناخت به موقع بیماری‌های گیاهی و مبارزه با آفات، آموزش حوزه‌نشینان و آشنا کردن آنان به مسائل آبخیزداری و حفاظت خاک و روش‌های کنترل آن در حد امکان از راه‌های پیشگیری از سیل است، خاطر نشان کرد: ترویج و آموزش صحیح باغداری و ترویج گونه‌های سازگار با منطقه از جمله برنامه‌های آموزشی پیشگیری از سیل است.

داداش‌پور تأمین اعتبار برای انجام عملیات آبخیزداری در حوزه‌های بحرانی استان را خواستار شد و ادامه داد: طرح جامع مدیریت سیلاب استان نیاز به یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

وی با اعلام این‌که برای آزادسازی و بازگشایی بستر رودخانه‌ها به طول یک‌هزار و 600 کیلومتر و به مساحت 900 هکتار با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال نیاز است، اظهار داشت: احداث طرح‌های تثبیت بستر رودخانه‌ها و بندهای انحرافی به تعداد 60 حلقه نیازمند 400 میلیارد ریال اعتبار است.

این مسئول با بیان این‌که ساماندهی و احداث دیوار حفاظتی رودخانه‌ها به طول 330 کیلومتر اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال می‌خواهد، عنوان کرد: برای فرهنگ‌سازی در بخش رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها نیز اعتبار 10 میلیارد ریالی مورد نیاز است.

گفتنی است، جمع کل خسارات وارده در اثر سیل امسال شرق، مرکز و غرب استان یک‌هزار و 785 میلیارد ریال عنوان شده است.

انتهای پیام/860016/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول