اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران مطرح کرد

2 سیلاب اخیر به مازندران 185 میلیارد تومان خسارت زد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خسارت سیل در دو سیلاب اخیر در مازندران را 185 میلیارد تومان اعلام کرد.

2 سیلاب اخیر به مازندران 185 میلیارد تومان خسارت زد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، رمضان طهماسبی شامگاه پنجشنبه در نخستین همایش منطقه‌ای مدیریت سیلاب شهری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اظهار داشت: در طول 40 سال گذشته بیش از 80 درصد مسائل فنی سیل حل شده است.

وی با بیان اینکه سیل رهاورد رفتار ما انسان‌ها با سیل و بستر سیل است، افزود: باید دانشجویان ارشد و دکترا به سمت مدیریت انسانی و رفتار انسانی هدایت شوند.

استاندارد تغییر قوانین در دنیا 5 سال است

طهماسبی مفاهیم کلیدی در مدیریت شهری را رشد جمعیت، محدودیت اراضی، قوانین و مقررات و وظایف دولت عنوان کرد و تصریح کرد: قوانین و مقررات برای 40 سال گذشته وضع شده است و باید قوانین تصحیح شود و این قوانین برای امروز کارایی ندارد. استاندارد تغییر قوانین در دنیا پنج سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اهداف مدیریت سیلاب شهری را حفاظت جان انسان، حفاظت آب و خاک، حفظ تاسیسات زیربنایی و راه‌های ارتباطی، حفظ سرمایه اموال ساکنان و ذخیره‌سازی آب در آب‌بندان‌ها دانست.

وی با تاکید بر اینکه همه سیلاب‌های در مازندران دبی کمتر از 100 مترمکعب در ثانیه بوده است، خاطر نشان کرد: سیلاب با این دبی سیل محسوب نمی‌شود اما بسترهای رودخانه بسته و سرریز می‌شود و تبدیل به سیل می‌شود.

در سیلاب 11 ساله مازندران 91 نفر کشته شدند

طهماسبی عنوان کرد: 89 درصد سیل مربوط به مسائل بارندگی و 10 درصد آن مربوط به مسائل ژئوفیزیکی است و بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزارت کشور، 70 درصد از اعتبارات مربوط به جبران خسارت‌ها مربوط به سیل است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران متذکر شد: در سیلاب 11 ساله در استان مازندران، 91 نفر کشته شده‌اند که با توجه به جمعیت مازندران، 9 نفر در سال جان خود را در سیل از دست می‌دهند و در ساحل دریا سالانه 260 کشته دارد. این مقدار 25 برابر کشته در سیل است.

این مسئول به خسارت ناشی از سیل طول 11 سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: طی 300 بار سیلاب با تکرار 30 بار در سال 41 هزار واحد منزل مسکونی، 6 هزار و 600 هکتار اراضی کشاورزی، 279 هزار واحد دام خسارت در سطح 10 تا 40 رودخانه و با دوره بازگشت 2 تا 10 ساله بوده است.

7 هزار میلیارد میزان خسارات تاسیسات آب منطقه‌ای

طهماسبی گفت: میانگین سالانه خسارت در استان 176 میلیارد تومان برآورد شده که با 20 میلیارد تومان می‌توانیم حداقل 50 درصد خسارت‌ها از جمله هشدار دادن به ساکنان، آزادسازی حریم رودخانه که در 30 سال گذشته تصاحب شده است را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران به سیل‌های پاییز امسال اشاره و متذکر شد: تکرار سیل در سه مرحله در 9 شهرستان بوده است که 7 هزار میلیارد تومان میزان خسارات تاسیسات آب منطقه‌ای بوده است.

خسارت سیل در 2 سیلاب اخیر 185 میلیارد تومان

وی خسارت سیل در 2 سیلاب اخیر در سال 91 را 185 میلیارد تومان دانست و افزود: بهشهر با بیشترین میزان 657 میلیارد ریال و گلوگاه با 110 میلیارد ریال خسارت را تحمل کرد.

این مسئول بیان داشت: برای کاهش خسارت سیل در کارگروه 100 میلیارد تومان اعتبار در پنج سال سرمایه‌گذاری برای نصب و برپایی سیستم هشدار سیل و ایمنی مورد نیاز، فرهنگ‌سازی عمومی برای رعایت حریم و بستر در هنگام ساخت و ساز و آزادسازی و بازگشایی بستر رودخانه‌ها و ساماندهی رودخانه‌ها با روش‌های سازه‌ای مورد نیاز است.

طهماسبی خاطر نشان کرد: در شهرستان بهشهر از سه کیلومتر رودخانه‌ای که از شهر می‌گذرد 16 هزار متر مربع باید از حریم رودخانه آزاد شود و دولت باید با زمین معوض و مصالح ساختمانی انگیزه جابه‌جایی را فراهم کند.

30 حلقه چاه از مدار خارج شدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تاکید کرد: کشت در مسیر رودخانه موجب ورود سموم مربوط به علف‌کش‌ها و کنترل آفات به رودخانه می‌شود و آبزیان را دچار مشکل می‌کند و با ایجاد سیلاب این آب‌ها وارد چاه‌های آب شرب می‌شوند که در 3 سال اخیر 30 حلقه چاه در خدمت آب شرب از مدار بهره‌برداری خارج شدند.

وی در پایان اذعان داشت: تنگ شدن بستر ناشی از سازه‌های تقاطعی و نامناسب، انتقال خطوط نیرو در حریم و بستر رودخانه برای کم شدن هزینه، برداشت شن و ماسه از حریم رودخانه، ریختن زباله در حریم و بستر رودخانه، کشت و زرع در اراضی شیبدار و قطع بی‌رویه درختان از جمله عوام تشدید سیل است.

انتهای پیام/86016/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول