اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان:

دو هزار و 400 اثر تاریخی لرستان در فهرست ملی ثبت شده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: دو هزار و 400 اثر تاریخی لرستان در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

دو هزار و 400 اثر تاریخی لرستان در فهرست ملی ثبت شده است

سید قاسم قربانی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در خرم‎آباد گفت: حدود دو هزار و 400 اثر تاریخی لرستان در فهرست ملی، سه اثر تاریخی آن در میراث جهانی ثبت شده و شش اثر دیگر نیز برای ثبت موقت جهانی ارائه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: صنعت گردشگری استان لرستان به واسطه بهره‎مندی از جاذبه‎های تاریخی، طبیعی و فرهنگی بی‎نظیر و منحصر به فرد، ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به یک صنعت موفق جهانی را داراست.

وی افزود: اولویت اصلی در توسعه و رونق صنعت گردشگری لرستان مبتنی بر جهانی شدن آن است و این صنعت می‎تواند زمینه ساز رشد و توسعه همه جانبه این استان در حوزه اقتصادی نیز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: گردشگری در لرستان برخلاف ظرفیت‎ها و توانمندی‎های دیگر به دلیل عدم معرفی و ساماندهی ناشناخته و مغفول مانده و برای رفع این مشکل و بهره‎مندی از ظرفیت‎های گسترده آن نیازمند برنامه‎ریزی دقیق و کارشناسی هستیم.

قربانی تصریح کرد: صنعت گردشگری لرستان در صورت توجه، سرمایه گذاری و معرفی درست می‎تواند جایگاه ویژه و مناسبی را در بخش کشورهای هدف گردشگری جهانی به خود اختصاص دهد.

وی به نخستین پروژه کاوش باستان شناسی در محوطه قلعه گوری سیمره در 70 کیلومتری جنوب غرب شهرستان کوهدشت واقع در حوزه جغرافیایی سیمره در دهستان زیرتنگ سیاب از توابع بخش کوهنانی خبر داد و گفت: این کاوش که از 24 دی به سرپرستی عطا حسن پور آغاز شد و فصل دوم خود را سپری می‎کند که تاکنون بقایای یک بنای متعلق به دوره ساسانی ( احتمالاً بقایای یک کوشک ساسانی ) شامل: پنج اتاق مرتبط به هم، دو اتاق ستون دار و یک حیاط از آن کشف شده است.

قربانی یادآور شد: مهم‎ترین یافته‎های باستان شناسی به دست آمده از این محوطه علاوه بر سفالینه‎های ساده، لعاب‎دار، مزین به نقوش کنده و برجسته، می‎توان به گچبری‎های نفیس با نقوش هندسی، گل و بوته، انسانی و حیوانی اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: این گچبری‎ها با تکنیک‎های قالبی، دستی و همچنین قالبی و دستی توأمان با هنرمندی خاصی ساخته شده‎اند، به طوری که بعد از گذشت حدود 1500 سال از زمان تولید آن ها هنوز از استحکام قابل قبولی برخوردار هستند.

قربانی ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای این کاوش از نمایش یافته‎های باستان شناسی محوطه قلعه گوری سیمره در محل موزه تاریخی قلعه فلک الافلاک جهت بازدید مسافران نوروزی خبر داد.

انتهای پیام/2304/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول