اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

امضای توافقنامه خط لوله گاز ایران-پاکستان به ۱۰ روز دیگر موکول شد

خبرگزاری فارس: دولت پاکستان که خواهان انجام مذاکرات بیشتر در مورد قیمت گاز وارداتی از ایران است، امضای قرارداد این پروژه را تا ۲۷ فوریه (۹ اسفند) به تعویق انداخت.

امضای توافقنامه خط لوله گاز ایران-پاکستان به ۱۰ روز دیگر موکول شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، پاکستان از ایران خواسته تا طبق بند قیمت‌گذاری مجدد مصرح در توافقنامه خرید و فروش گاز که بین 2 کشور به امضا رسیده است، بار دیگر قیمت خرید گاز از ایران را کاهش دهد.

«عاصم حسین» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور نفت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما در حال اجرای بند مربوط به قیمت‌گذاری مجدد که در توافقنامه گازی مطرح شده هستیم.

وی افزود: ایران باید قیمت گاز خود را کاهش داده و آن را به کمتر از پروژه خط لوله «تاپی» (خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند) کاهش دهد.

عاصم حسین خاطرنشان کرد که طبق این توافقنامه گازی، یک سال قبل از شروع واردات گاز به پاکستان (که دسامبر 2014 خواهد بود) می‌توان دوباره درباره نرخ‌ها مذاکره و قیمت‌ها را بار دیگر براساس قیمت‌های مقایسه‌ای تنظیم کرد.

وی با اشاره به اینکه پاکستان به‌دقت در حال رصد قیمت گاز در بازارهای جهانی است، گفت: در صورت کاهش قیمت نفت در اروپا، آمریکا و بازارهای جهانی، ما می‌توانیم قیمت گاز در این پروژه را حتی به کمتر از قیمت‌های پروژه تاپی برسانیم.

مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور نفت، گفت: شرکت ایرانی «تدبیر» و شرکت دولتی گاز پاکستان نمی‌توانند قرارداد احداث خط لوله 781 کیلومتری خط لوله در داخل خاک پاکستان که قرار است توسط این شرکت ایرانی انجام شود را به امضا برسانند و باید مذاکرات بیشتری در این باره انجام شود.

با این حال، وی تصریح کرد که این توافقنامه تا قبل از 27 فوریه سال جاری میلادی (9 اسفند) به امضا خواهد رسید.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که هفته گذشته، یک هیئت ایرانی برای مذاکره درباره این پروژه به پاکستان رفت و برخی رسانه‌های این کشور نیز از تصویب گزارش مطالعاتی این طرح از سوی مقامات اسلام‌آباد خبر دادند.

به گفته یک مقام پاکستانی، یک پیش‌نویس از قرارداد گازی بین ایران و پاکستان تحویل هیئت نمایندگی ایران شده است و قرار است این پیش‌نویس از سوی مقامات تهران مورد بررسی قرار گیرد.

طبق مذاکرات انجام شده قرار است ایران، علاوه بر احداث خط لوله گاز در داخل خاک پاکستان، مبلغ 500 میلیون دلار وام نیز برای تکمیل این پروژه در اختیار پاکستان قرار دهد که این وام بعدا در قالب هزینه گاز خریداری شده بازپرداخت می‌شود.

به گفته یک مقام پاکستانی، قرار است تیم فنی ایران هفته آینده برای مذاکره در این باره دوباره سفری به اسلام‌آّباد داشته باشد و پس از آن نیز، یک تیم پاکستانی برای امضای توافقنامه عازم تهران می‌شود.

 کمیته کابینه پاکستان چندی پیش طرح سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری در این پروژه را به تصویب رساند که براساس آن، 500 میلیون دلار آن از طریق وام از ایران و 500 میلیون دلار دیگر نیز از طریق اخذ وام از چین و از بانک‌های داخلی پاکستان تأمین خواهد شد.

این در حالی است که ایران احداث این خط لوله در داخل خاک خود را تقریبا به اتمام رسانده است و منتظر تکمیل این پروژه از سوی طرف پاکستانی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول