اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در نشست مجمع پارلمانی اکو در پاکستان مطرح شد

لاریجانی: اجرایی شدن خط لوله گاز ایران-پاکستان ضامن پیشرفت منطقه است

خبرگزاری فارس: شرکت‌کنندگان در نخستین مجمع پارلمانی کشورهای عضو اکو در پاکستان، این سازمان را پل ارتباطی بین شرق و غرب دانستند و بر لزوم رفع موانع موجود بر سر راه مناسبات تجاری و اقتصادی کشورهای عضو تأکید کردند.

لاریجانی: اجرایی شدن خط لوله گاز ایران-پاکستان ضامن پیشرفت منطقه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، دکتر «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در سخنرانی خود در نشست هیئت‌های پارلمانی عضو اکو تأکید کرد: تروریسم هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و ما از سیاست «زندگی کن، بگذار دیگران نیز زندگی کنند» پیروی می‌کنیم.

لاریجانی با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و تداوم برنامه غنی‌سازی در این کشور، تصریح کرد که ایران هم اکنون یک قدرت هسته‌ای است اما هرگز از انرژی هسته‌ای خود برای اهداف نظامی استفاده نمی‌کند.

رئیس مجلس ایران افزود که این کشور در سایر بخش‌های دفاعی نیز قدرتمند است و می‌تواند در برابر هر تهاجمی ایستادگی کند.

به گفته وی، قدرت‌های شیطانی در پی استعمار دنیا هستند و آنچه در عراق و سوریه شاهد هستیم نتیجه فعالیت غیر قانونی همین قدرت‌های شیطانی است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: ایران از هیچ کمکی برای احداث پروژه خط لوله صلح دریغ نمی‌کند زیرا احداث این خط لوله نه تنها به نفع ایران و پاکستان است بلکه تضمین کننده پیشرفت اقتصادی- تجاری کشورهای منطقه می‌باشد.

وی بیان کرد: پاکستان و ایران دارای پیشینه تاریخی هستند و احداث خط لوله گاز بین 2 کشور سبب عمیق‌تر شدن روابط دوستانه تهران- اسلام‌آباد می‌شود.

اکو پل ارتباطی بین شرق و غرب دنیا است

سخنگوی سازمان همکاری‌های اکو در سخنرانی روز گذشته خود در اسلام‌آباد ابراز داشت: سازمان اکو به علت ناامنی در منطقه و چالش‌هایی مانند گسترش تروریسم نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

وی افزود: نشست هیئت‌های پارلمانی اکو باعث همکاری و اعتماد بیشتر بین کشورهای منطقه می‌شود.

به گفته وی، سازمان اکو سعی دارد نقش پل ارتباطی بین شرق و غرب را ایفا کند و اگر اهداف این سازمان محقق شود رونق تجارت و پیشرفت منطقه را به دنبال دارد.

«فهمیده میرزا» رئیس مجلس پاکستان نیز با ایراد سخنرانی در جمع هیئت‌های پارلمانی عضو اکو عنوان کرد: برگزاری نشست هیئت‌های پارلمانی عضو اکو در پاکستان تاریخ جدیدی را برای فعالیت این سازمان رقم می‌زند.

وی افزود: در تلاش هستیم که نمایندگی همه کشور‌های عضو را به عهده داشته باشیم، مشکلات همه کشورها را درک کنیم و با همکاری هم مسائلی را که مانع گسترش فعالیت‌های سازمان اکو است از سر راه برداریم.

حوزه کشورهای عضو اکو، منطقه آزاد تجاری می‌شود

رئیس مجلی پاکستان تأکید کرد: در سال 2012 که اجلاس اکو در تهران برگزار شده بود همه کشور‌های عضو برای همکاری مشترک برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و همکاری جهت حل مسائل مشترک به توافق رسیدند که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در سال 2010 وزرای عضو اکو برای حل مشکلات کمبود انرژی کشورهای عضو این سازمان به توافق رسیدند اما با گذشت 3 سال از این موضوع هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

فهمیده میرزا گفت: تبدیل شدن حوزه کشورهای عضو اکو به یک منطقه آزاد تجاری یکی از پیشنهادات پاکستان برای گسترش فعالیت‌های تجاری سازمان اکو است که این امر باید تا سال 2015 محقق شود.

تاجیکستان با تمام ظرفیت به تقویت مناسبات اعضای اکو کمک می‌کند

«شکر‌جان ظهور» و رئیس مجلس تاجیکستان نیز خطاب به اعضای شرکت‌کننده در نشست اکو ابراز داشت: هیئت‌های پارلمانی عضو اکو نقش مهمی در افزایش فعالیت‌های اقتصادی- تجاری کشور‌های عضو این سازمان دارند.

وی خاطر نشان کرد: تاجیکستان همکاری خوبی با سازمان اکو داشته و حاضر است از تمام ظرفیت‌های خود برای گسترش فعالیت‌های تجاری- اقتصادی کشورهای عضو اکو استفاده کند.

نخستین اجلاس مجمع پارلمانی اکو از ظهر دیروز با حضور روسای مجالس عضو اکو در اسلام‌آباد در محل هتل «ماریوت» آغاز به کار کرد.

در این مراسم که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارد، منشور مجمع پارلمانی اکو توسط اعضا امضا شد.

این منشور پس از تصویب در مراجع قانونی کشورهای عضو، به مرحله اجرا درمی‌آید که پس از آن، شاهد مرحله جدیدی از دیپلماسی پارلمانی بین اعضای اکو خواهیم بود.

پاکستان، ایران، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان  کشورهای عضو اکو می‌باشند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول