اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

وزیر نفت و انرژی پاکستان:

اسلام‌آباد علاقمند توسعه روابط گازی با ایران است

خبرگزاری فارس: وزیر نفت و انرژی پاکستان همزمان با سفر رئیس مجلس ایران به اسلام‌آباد، از خواست پاکستان برای واردات بیشتر گاز از ایران خبر داد.

اسلام‌آباد علاقمند توسعه روابط گازی با ایران است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «عاصم حسین» وزیر نفت پاکستان در سخنانی ابراز داشت: اگر ایران موافق باشد، حاضریم واردات گاز از ایران را از 750 میلیون متر مکعب به هزار میلیون متر مکعب در روز افزایش دهیم.

وزیر نفت در پاسخ کتبی به سئوال کتبی 2 تن از اعضای مجلس پاکستان درباره خط لوله گاز عنوان کرد: ایران متعهد شده که برای احداث خط لوله گاز 250 میلیون دلار به پاکستان وام بدهد و با توجه به این وام پاکستان می‌تواند روزانه 750 میلیون متر مکعب گاز وارد کند.

عاصم حسین افزود: پیش‌بینی می‌‌شود که تا سال 2014 و 2015 پاکستان روزانه 2 هزار و 100 متر مکعب گاز از ایران وارد کند.

وی تصریح کرد که پاکستان به دنبال جبران کمبود گاز خود است و سعی دارد طی سال های آینده گاز خود را از هر طریق جبران کند.

در همین حال، مذاکرات 2 جانبه ایران و پاکستان برای تکمیل پروژه واردات خط لوله واردات گاز از ایران از امروز در اسلام‌آباد آغاز شد.

ایران  پاکستان قرار است برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل خط لوله گاز با هم به توافق برسند و پیش‌بینی می شود قراردادی در این زمینه امضا شود.

این مذاکرات به مدت 5 روز ادامه می‌یابد.

صبح امروز نیز «علی‌لا‌ریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که برای شرکت در نخستین نشست روسای مجالس کشورهای عضو اکو وارد پاکستان شده است و قرار است درباره این خط لوله نیز با مقامات پاکستانی گفت‌وگو کند.

پاکستان از مدت‌ها قبل به دنبال واردات گاز از ایران بود و کشور‌های زیادی خواهان سرمایه‌گذاری در این پروژه بودند اما فشارها و تحریم‌های آمریکا و برخی مشکلات داخلی مانع از اجرایی شدن این طرح شد.

این در حالی است که سازمان‌های بین المللی نیز حاضر نشدند برای احداث این پروژه به پاکستان کمک کنند.

اما بعد از اینکه ایران حاضر شد مقداری از هزینه احداث خط لوله گاز را تقبل کند پاکستان با بی‌توجهی فشارهای خارجی به طور جدی موضوع واردات گاز از ایران را دنبال کرد و قرار است این پروژه تا سال 2015 تکمیل و اجرایی شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول