اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی مرند خبر داد

کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی مرند به 13 متر / تنها راه‌‌حل انتقال آب از ارس

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی مرند گفت: تاکنون ۱۳ متر از سطح آب سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان کاهش یافته و تنها راه‌حل مناسب و کارشناسی این مشکل، انتقال آب از رودخانه ارس به منطقه است.

کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی مرند به 13 متر / تنها راه‌‌حل انتقال آب از ارس

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند جلال رحیم‌زاده صبح امروز در ستاد اجرایی کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان مرند اظهار کرد: کمبود آب از عوامل محدود کننده توسعه کشاورزی این شهرستان بوده و به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی و افزایش هزینه استحصال آب از 700 حلقه چاه عمیق، هر روز شاهد جایگزینی چاه به چاه دربخش کشاورزی بوده و تنها انتقال آب از رود ارس به این شهرستان خواهد توانست مشکلات توسعه بخش کشاورزی را مرتفع سازد.

وی با بیان اینکه مجوزهای قانونی انتقال آب توسط وزارت نیرو صادر شده و برای اجرای این طرح ملی، حضور یک بنگاه اقتصادی قدرتمند در منطقه لازم است، گفت: با توجه به اینکه این طرح در ظرف سه سال، امکان بازگشت سرمایه را امکان‌پذیر می‌کند، قادر خواهد بود در صورت اجرا، تحول بزرگی در حوزه کشاورزی منطقه ایجاد کند.

تولید سالانه 400 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در مرند

رحیم‌زاده با اشاره به این موضوع که مرند با دارا بودن بیش از 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد و تولید سالانه 400 هزار تن انواع محصولات کشاورزی یکی از قطب‌های کشاورزی استان بوده است، افزود: کمبود آب کشاورزی و پایین آمدن آب سفره‌های زیرزمینی یکی از مشکلات عمده توسعه بخش کشاورزی در این شهرستان بوده و تلاش بر این است با حمایت‌های سازمان جهادکشاورزی استان، گسترش سطوح آبیاری تحت فشار در کنار مهار آب‌های سطحی و توزیع مناسب آب در پایاب سدها، بخش قابل توجهی از این  معضل در میان مدت مرتفع شود.

انتقال آب ارس به دست مرند برای 46 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند تاکید کرد: اگر مشکل آب کشاورزی اراضی قابل کشت، به خصوص در بخش یکانات این شهرستان از طریق انتقال و پمپاژ آب رودخانه ارس حل شود، برای 46 هزار نفر امکان اشتغال مولد در بخش کشاورزی فراهم شده و این امر در رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی شهرستان تاثیر به سزایی را از خود به جای خواهد گذاشت.

وی گفت: به دلیل کمبود آب و استفاده بهره‌برداران از آب چاه‌های کشاورزی، تاکنون 13 متر از سطح آب سفره‌های زیر زمینی در این شهرستان کاهش یافته و در صورت ادامه چنین روندی، افت شدید کیفیت آب‌های استحصالی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود، تنها راه حل مناسب و کارشناسی این مشکل، انتقال آب از رودخانه ارس به منطقه است.

رحیم‌زاده، اصلاح و نوسازی باغات درجه 2 و سه در سطح یک هزار هکتار، اصلاح کانال‌های سنتی و لوله‌گذاری پایاب چاه‌های کشاورزی حدود 500 کیلومتر و توسعه آبخیزداری و آبیاری تحت فشار را از اهم برنامه‌های این مدیریت در توسعه بخش کشاورزی این شهرستان ذکر کرد که در کارگروه توسعه کشاورزی مرند مورد تصویب قرار گرفته است.

تولید 360 کیلوگرم زعفران در مرند

وی با اشاره به کشت زعفران به عنوان محصولی استراتژیک و دارای ارزش افزوده بالا و صادراتی با امکان ارزآوری چشمگیر در اراضی کشاورزی مرند، افزود: با حمایت‌های سازمان و تعامل انجام یافته در مجموعه ادارات، این شهرستان توانسته است در سایه تلاش بهره‌برداران به مقام ارزنده‌ای در تولید این محصول نائل و به قطب تولید زعفران در آذربایجان شرقی تبدیل شود و در حال حاضر سالانه، بیش از 360 کیلوگرم زعفران از اراضی زیر کشت برداشت و سود مطلوبی به ارزش 14 میلیارد ریال را نصیب 250 بهره‌بردار کرده و در ایجاد اشتغال مولد در بخش کشاورزی تأثیر قابل توجهی دارد و تلاش بر این است توسعه کشت آن، در قالب طرح‌های قابل تصویب در کارگروه توسعه کشاورزی این شهرستان لحاظ شود.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول