اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

منوچهر متکی مطرح کرد/2

تاخیر در تصمیم‌گیری علت وقوع چالش ارزی/ پیشرفت اولویت اصلی کشور

خبرگزاری فارس: منوچهر متکی گفت: دو ماه تاخیر برای تصمیم‌گیری و مطالعه منجر به وضعیت فعلی در بازار ارز شد.

تاخیر در تصمیم‌گیری علت وقوع چالش ارزی/ پیشرفت اولویت اصلی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، منوچهر متکی صبح امروز در حسینیه انصارالحسین(ع) مشهد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران توسط سه عامل مکتب، رهبری و مردم به ثمر رسید. حرکت 15 خرداد سال 42 از مکتب اسلام نشأت گرفت و زیربنای مکتب فکری انقلاب بهمن سال 57 است.

متکی ادامه داد: در سال 42 حضور مردم گسترده نبود اما به دلیل اینکه مردم در سال 57 به آگاهی و تغییر در درون خودشان رسیدند به انقلاب پیوستند و انقلاب به ثمر رسید.

حرکت پانزدهم خرداد سال 42 به رهبری انسان بزرگی شکل گرفت که انقلاب را در سال 57 تدبیر و مدیریت کرد.

وزیر سابق امور خارجه ایران تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اکنون ما در مسند حکمرانان جدید، دولت جدید و نظام جدید قرار داریم، اگر چه آن سه عامل در ادامه راه بسیار اساسی و ضروری است، اما عنصر مهم دیگری در جایگاه مسئول و حکمران نیازمند است که کارآمدی نظام است و باید بوجود آید.

وی تاکید کرد: امروز ضرورت نخست کشور در حوزه‌های مختلف، کارآمدی است؛ اکنون در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم و رضایت مردم از سطح زندگی خودشان مطرح است.

متکی با اشاره به اینکه در بررسی از میزان توسعه کشورها دو رویکرد وجود دارد، خاطر نشان کرد: یک بررسی بر مبنای رویکرد تاریخی است که وضع فعلی نسبت به گذشته چه فرقی دارد و در مقایسه با قبل از انقلاب و سال‌های نخستین انقلاب چه جایگاهی داریم؛ بررسی دیگر بر اساس رویکرد مقایسه‌ای است که با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در مقایسه با کشورهایی که همتراز با ما هستند در چه جایگاهی قرار داریم.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: امروز مردم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که به لحاظ تاریخی رشد یافته‌اند زیرا کشور از یک نظام وابسته و بی‌اقتدار به یک کشور مستقل و مقتدر تغییر یافته است.

وی یادآور شد: امروز در عصر ارتباطات و دوره‌ای که فن‌آوری ارتباطی گسترش پیدا کرده است، مردم در کشورهای مختلف به سرعت از احوال یکدیگر باخبر می‌شوند و وضع زندگی مردمان جوامع دیگر را به خوبی می‌بینند و لمس می‎کنند.

متکی اذعان کرد: مردم سطح زندگی خود را با کشورهای صنعتی و پیشرفته مقایسه نمی‌کنند بلکه با کشورهای همتراز مانند ترکیه، مالزی، کره جنوبی و کشورهایی که همزمان یا بعد از انقلاب ما شروع به فعالیت کرده‌اند مقایسه می‌کنند.

وزیر سابق امور خارجه ایران تصریح کرد: نسبت مردمی بودن اقتصاد به این معنا است که اقتصاد در عرصه‌های تولید، توزیع، پیمانکاری و دیگر موارد با چه نسبتی در کشور در دست مردم و با چه نسبتی در دست مسئولان است، در این حالت در کشورمان به فرمول 80 و 20 می‌رسیم.

وی افزود: مفهوم این فرمول آن است که 80 درصد فعالیت‌های اقتصادی در دست مردم نیست و تنها 20 درصد در اختیار آنان است، این در حالی است که ما هیچ کمبودی از نظر منابع برای پیشرفت نداریم، بنابراین چرا باید در برخی شاخص‌ها عقب باشیم.

متکی اظهار کرد: سیاست کشور بر آن است که سنت وارداتی بودن را به سیاست صادراتی بودن کشور تبدیل کند، اما اگر تدبیر به خوبی انجام نشود و تعرفه‌های واردات بسیار کمتر و مقرون به صرفه‌تر از تعرفه‌های آوردن مواد اولیه برای تولید در داخل کشور باشد، رسما این پیام را می‌رساند که به جای تولید، به سوی واردات برویم.

وزیر سابق امور خارجه ایران اذعان کرد: ایران از نظر منابع زیرزمینی در ردیف 27 دنیا است اما از نظر فضای کسب و کار ردیف 87 را در دنیا به خود اختصاص داده است که این موضوع زیبنده کشورمان نیست.

وی تاکید کرد: این شایسته نیست که به دلیل عدم اتخاذ تصمیم بهنگام وضعیت ارزش پولی کشور به شدت کاهش پیدا کند و این برای معیشت مردم آزار دهنده است، 8 ماه قبل هنگامی که دچار نوسانات نرخ ارز و قیمت‌ها شدیم، دلیلش تنها تحریم نبود.

متکی ادامه داد: دو ماه تاخیر برای تصمیم‌گیری و مطالعه برای افزایش نرخ ارز صورت گرفت و سبب شد این وضعیت ارز را داشته باشیم و این وضعیت برای مردم ایجاد شد.

وزیر سابق امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: امروز در حیطه خودرو مسائلی مطرح است که به نظر من وزیر صنایع و معادن باید به مردم پاسخگو باشد.

وی گفت: مشکل ما امروز کارآمدی تصمیم‌ها و الگوهای مدیریتی در روش‌ها است.

انتهای پیام/70025/ج40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول