اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس همایش نگاه معرفتی قرآن به موجودات:

افزایش تولیدات علمی بر مبانی بومی منطبق باشد

خبرگزاری فارس: رئیس همایش نگاه معرفتی قرآن به موجودات، گفت: افزایش رشد علمی کشور باید منطبق بر مبانی معرفتی بومی باشد.

افزایش تولیدات علمی بر مبانی بومی منطبق باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسن نیلی بعد از ظهر امروز در نشست خبری همایش نگاه معرفتی قرآن به موجودات اظهار داشت: اگر مبانی معرفتی رشد علمی ما غیر بومی باشد در زمین غرب بازی کرده و بر روی ریلی که دشمن گذاشته واگن‌گذاری کرده‌ایم.

وی افزود: در هر حوزه‌ای که منطبق با مبانی نظری گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کرده‌ایم جهان را به شگفتی واداشته‌ایم چنانکه به عنوان مثال موشک‌هایی که توسط دانشمندانی با رویکرد معرفتی انقلاب اسلامی به تولید انبوه رسید سپر موشکی رژیم صهیونیستی را در هم نوردید.

نیلی ادامه داد: در حوزه‌هایی که مبانی نظری صحیحی نداشته و بر اساس مبانی علوم انسانی جلو رفته‌ایم دچار مشکل شده‌ایم چنانکه در رفع برخی مسائل اقتصادی کوچک به سردرگمی بسیاری مبتلا شده‌ایم.

رئیس همایش نگاه معرفتی قرآن به موجودات تصریح کرد: نگاه قرآن به جهان سیستمی است و تمام هستی را در کنار یکدیگر در نظر می‎‌گیرد در حالی که در نگاه توسعه‌ای دنیای امروز و کشور خودمان هر چیزی از منظر اقتصاد نگریسته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: در قرآن همان‌گونه که در داستان نوح بیان می‌شود انسان و سایر موجودات منظومه یک کشتی هستند و زمانی که عده‌ای از انسان‌ها کفر می‌ورزند سایر موجودات به همراه انسان‌های صالح به مصیبت دچار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اسامی متعددی از سوره‌های قرآن به‌نام موجودات زنده است و در داستان سلیمان هدهد در مورد نحوه پرستش قومی دیگر ادراک دارد و آن را به سلیمان خبر می‌دهد.

این محقق و پژوهشگر افزود: زمانی لشگریان سلیمان می‌خواهند از مسیری عبور کنند مورچگان احساس خطر کرده و می‌گویند، «انهم لایشعرون» یعنی انسان‌ها نمی‌فهمند که با اعمال خود به جهان لطمه می‌زنند.

رئیس همایش نگاه معرفتی قرآن به موجودات تصریح کرد: با تمام تأکیدات و هشدارهای صالح (ع) در پاسداشت و آزار نرساندن ناقه‌‌ای که خداوند آن را به عنوان نشانه خود  فرستاده بود قوم ثمود سرانجام ناقه خداوند را کشتند و خداوند بدین سبب شهری را دچار عذاب کرد، بنابر این گاه ممکن است یک حیوان بیش از انسان ارزش پیدا کند.

نیلی اضافه کرد: پرندگان چنانکه قرآن نیز بیان کرده برای تردد خود الگو دارند و حیوانات بنابر زاویه افق خانه‌سازی می‌کنند و این‌ها مطالبی بوده که برای انسان بسیار آموزنده است.

وی ابراز داشت: آب‌ها در قرآن منابعی زیرزمینی دانسته شده‌اند که به هر جا حیات می‌بخشند و امروز بشر با سدسازی از چرخش آب در طبیعت ممانعت کرده و علاوه بر تضعیف خاک زمین‌هایی که از مواد معدنی طغیان آب بی‌نصیب می‌شوند در تخم‌ریزی ماهیان نیز اختلال ایجاد می‌کند و شاید از همین رو است که گروه‌هایی در آمریکا به تخریب سدها اقدام می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی در کشاورزی این نگاه سیستماتیک قرآنی را لحاظ نمی‌کنیم برای تولید انبوه به سمت استفاده از کود شیمیایی می‌رویم و کود شیمیایی باعث نابودی کرم خاکی شده ضمن کاهش پروتئین خاک، آن را از حالت اسفنجی که باعث آبرسانی بهتر می‌شد خارج کرده به مرور زمین را کم‌حاصل می‌کند.

رئیس همایش نگاه معرفتی قرآن به موجودات بنابر این مقدمات گفت: نیاز داریم که در تمام حوزه‌ها بر اساس مبانی معرفتی قرآن بازنگری کنیم و برای تبیین این مبانی باید اساتید رشته‌های مختلف دانشگاهی و فقها و علمای حوزه علمیه گرد یکدیگر آیند که برگزاری این همایش در همین راستا است.

به گفته وی، بر اساس تئوری «اثر پروانه‌ای» تمام هستی به یکدیگر مرتبط است و اینکه فوج فوج ملت‌ها بر علیه استبداد قیام می‌کنند با حرکت ریزگردها ارتباط دارد و تمام ذرات هستی بر شیوه موجود شوریده‌اند.

نیلی اذعان داشت: در این همایش 20 لوح 50 در 70 که گردآوری آیات قرآن مرتبط با موجودات زنده به صورت هنری با تصاویر و طراحی آمیخته شده است، رونمایی می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در مورد استفاده از موجودات زنده برای پیشبرد آزمایشات علمی و درمانی نیز گفت: لازم است در مورد آزمایشات دردناک و حیطه مجاز آن فقها نظر دهند و با دقت بیشتری مبانی نگاه قرآنی استخراج شود.

انتهای پیام/2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول