اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگهداری قرآن منسوب به دست‌ خط امام موسی‌الکاظم (ع) در آستان قدس

خبرگزاری فارس: قرآن خطی منحصر به فردی، منسوب به دست‌خط مبارک امام موسی الکاظم (ع) به خط کوفی و پوست آهو با وقف‌نامه به دستخط شیخ بهایی در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت و نگهداری می‌شود.

نگهداری قرآن منسوب به دست‌ خط امام موسی‌الکاظم (ع) در آستان قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدهادی زاهدی رئیس کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرآن خطی منحصر به فردی، منسوب به دست‌ خط مبارک امام موسی الکاظم (ع) به خط کوفی و پوست آهو با وقف‌نامه به دست‌خط شیخ بهایی در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت و نگه‌داری می‌شود.

رئیس کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: در صفحه نخست این قرآن وقف‌نامه به خط و امضای شیخ بهایی در سال 1009 هجری قمری دیده می‌شود.

زاهدی تصریح کرد: این قرآن دارای 83 برگ، قطع آن بیاضی ، 17 در 28 سانتی‌متر، شش سطر در هر صفحه، اندازه نوشته آن 10 در 15 سانتی‌متر، اوراق متن و حاشیه شده، نوع مرکب آن مشکی مایل به قهوه‌ای است.

وی یادآور شد: در این اثر معنوی بخشی از قرآن از آیه 252 سوره بقره تا آیه 89 آل عمران آغاز: « تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض» و انجام: « ان الذین کفروا بعد ایمانهم » با رقم به خط کوفی، بر روی پوست آهو کتابت شده است. 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به ویژگی‌های خط و تزئینات این اثر معنوی و هنری گفت: دو صفحه نخست و آخر دارای دو لوح زرین با نقوش هندسی، اعراب به نقاط شنگرفی و سیلو، اعجام به خطوط نازک به سیاهی و شنگرف، سر سوره آل عمران به قلم زر و محرر، پایان هر 10 آیه شمسه زرین داخل آن تعداد آیات است.

زاهدی افزود: این قرآن دارای نقش و سجع مهر و تعدادی یاداشت‌های تاریخی و مهر متولیان وقت است.

وی تصریح کرد: جلد این مصحف شریف دو رویه دارای جدول‌بندی زرکوب و جلد بیرونی آن تیماج ساغری روغنی زرکوب، دارای ترنج و سرترنج با نقش « خط مبارک امام مفترض الطاعه موسی بن جعفر علیه السلام» به رنگ سفیداب محرر در زمینه زر است.

زاهدی خاطر نشان کرد: همچنین درون جلد این کتاب تیماج زرشکی دارای دو شمسه زرکوب با نقش« صحاف کتابخانه خسرو» و « اول حمل سنه 1297 اتمام پذیرفت» طرف دیگر جلد دارای ترنج و سرترنج با نقش « السلطان ناصر‌الدین شاه و تولیت جناب میرزا موتمن الملک سعیدخان 1297 » به رنگ سفیداب در زمینه زر است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 16 و 500 نسخه قرآن، جزوه قرآن و دست نوشته قرآنی خطی در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد گفت: این مجموعه نفیس را می‌توان از منظرهای مختلف مانند قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار و کتابت شده بر پوست آهو به خط کوفی که از نظر تعداد به حدود 100 نسخه می‌رسد قرار داد.

زاهدی افزود: همچنین این کتاب جزء مصاحف و جزوات قرآنی فوق‌العاده نفیس به خط کوفی دوره تکامل و متحول و به شیوه ایرانی و تزئینی، مکتوب در سده‌های سوم، چهارم و پنجم هجری، مصاحف شریف نفیس مکتوب به اقلام سته ( نسخ ، ثلث، رقاع، ریحان، تعلیق و محقق )، گنجینه‌ای مستند از تاریخ خوشنویسی، هنرهای مصورسازی، طلاکاری و تذهیب، تجلی هنرهای کتابتی در نفایس قرآن‌ها و نمونه و شواهدی تاریخی از هنر جلد سازی و مرمت و صحافی، تجلید کتب از چوب، تیماج، جلدهای نفیس ضربی زرین، سوخت معرق، ساخته شده در اعصار مختلف وابسته به مکتب‌های هنری سلجوقی هرات، شیراز، اصفهان مورد بررسی و پژوهش قرار دارد.

  گفتنی است گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی به واسطه قداست معنوی، اعتماد مردمی و نگه‌داری و حفاظت دقیق علمی و تجربی روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت و فهرست‌نویسی در اختیار علاقه‌مندان به آثار معنوی و تاریخی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/70003/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول