اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف

3 واقف حوزوی در قم تجلیل شدند

خبرگزاری فارس: نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف در قم برگزار و طی آن از سه واقف حوزوی تجلیل شد.

3 واقف حوزوی در قم تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نخستین نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

در این همایش جمعی از کارشناسان و حقوق‌دانان حوزوی و غیر حوزوی حضور داشتند و راهکارهای احیای فرهنگ وقف و نیز احیای موقوفات به ویژه آن دسته از املاک وقفی که مربوط به حوزه‌های علمیه هستند را به بحث و بررسی گذاشتند.

در ابتدای همایش حجت‌الاسلام رضوی نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه‌های علمیه طی سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر 300 نفر روحانی در بخش‌های مختلف این سازمان مشغول به کار هستند؛ احیای موقوفات می‌تواند ارزش‌ها و معارف اسلامی را نیز می‌کند زیرا وقف در واقع مسئولیت محوری در خیمه همه معارف حقه و بلند آسمانی را دارد.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور سخنران بعدی این نشست بود؛ وی در ارتباط با موقوفات حوزوی بیان داشت: چنانچه این نوع موقوفه‌ها احیا شوند درآمد حوزه‌های علمیه نیز افزایش یافته و مدیران می‌توانند با آرامش بیشتری به برنامه‌ریزی در خصوص طلاب و برنامه‌های حوزوی بپردازند.

وی با تاکید بر تدوین دانشنامه وقف گفت: اطلس جامع موقوفات حوزوی هم از ضروریات محسوب می‌شود ضمن اینکه تدریس در سطح دروس فقهی در ارتباط با وقف نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: تقاضای ما این است که موقوفات عهد جمهوری اسلامی را در شأن انقلاب و رهبری ایجاد کنیم و در این راستا باید با زنده نگه داشتن روحیه وقف این صدقه جاریه را در جامعه احیا کنیم.

وی با بیان اینکه در ساختار جدید سازمان اوقاف که پس از 27 سال تدوین شده است گفت: معاونت بهره‌برداری و اقتصادی اوقاف ایجاد شده و هدف آن این است که حوزه‌های علمیه بدانند موقوفات باید با بهره‌وری صحیح اداره شوند.

در ادامه حجت‌الاسلام رفعتی، رئیس کمیته علمی نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف سخنرانی کرد و گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب که معمولاً مورد غفلت واقع می‌شود احیای وقف است که باید در دهه فجر بیش از گذشته به آن پرداخته شود.

حجت‌الاسلام سید ابوالفتاح نواب، رئیس کمیته بررسی موقوفات حوزه‌های علمیه سخنران دیگر این نشست بود و وی با بیان اینکه کمیته‌های استانی به عنوان عقبه کمیته بررسی موقوفات در مرکز تشکیل شده‌اند گفت: مدیران حوزه‌های علمیه و ادارات کل اوقاف استان‌های مختلف در این کمیته‌های استانی عضویت دارند و جلسه هم‌اندیشی این افراد نیز خردادماه سال جاری در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام رازینی، رئیس کمیته فقهی حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش پایانی این نشست به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه این هیئت ترکیبی از فضلای روحانی و کارشناسان حقوقی است خاطرنشان کرد: می‌توان گفت هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای مانند اوقاف درگیر مسائل شرعی نبوده و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون بیشتر در قالب چارچوب‌های قانونی حرکت می‌کنند.

رازینی افزود: طی دو سال گذشته کمیته فقهی حقوقی سازمان اوقاف بیش از 50 موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

در پایان این نشست نیز با اهدای لوحی از سه نفر از روحانیون که بخشی از املاک خود را برای حوزه‌های علمیه و استفاده طلاب وقف کرده بودند تجلیل شد.

انتهای پیام/78004/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول