اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عوامل تاثیرگذار بر نام‌گزینی‌ها / جایگاه «مهندسی نام‌گزینی» در کشور

خبرگزاری فارس: مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با برشمردن عوامل موثر بر نام‌گزینی برای فرزندان از طرف والدین، گفت: تغییر سلیقه‌های مردم در نام‌گزینی از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی نظام ثبت احوال کشور به شمار می‌رود.

عوامل تاثیرگذار بر نام‌گزینی‌ها / جایگاه «مهندسی نام‌گزینی» در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی عسکری‌زاده ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی "مهندسی فرهنگ نام‌گزینی" ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر، سی و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: فرهنگ نام و نام‌گزینی ایرانی‌ها در دهه های گذشته به دلایل مختلف دستخوش تغییر و تحول شده است.

وی ادامه داد: تغییر سلیقه‌های مردم در نام‌گزینی از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی نظام ثبت احوال کشور به شمار می‌رود و از این رو مهندسی فرهنگ نام و نام‌گزینی برای ساماندهی وضعیت ایجاد شده ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مدیر کل ثبت احوال استان هرمزگان ادامه داد: بررسی تغییرات نام و نام گزینی ایرانیان در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که عوامل مختلفی در بروز این تغییرات نقش داشته است.

وی افزود: گرایش‌های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و رسانه‌های جمعی از جمله عوامل تأثیرگذار در فرهنگ نام و نام‌گزینی ایرانیان بوده است.

عسکری‌زاده همچنین عنوان کرد: از زمان تاسیس ثبت احوال در ایران نام "فاطمه" و "زهرا" بیشترین فراوانی را در کشور داشته است.

وی ادامه داد: سالانه 9 هزار و 200 نام در کمیته نام سازمان ثبت احوال کشور ثبت می‌شود.

این مسئول یادآور شد: تشکیل کمیته مشورتی نام در استان‌ها، تشکیل کمیته عالی در ستاد سازمان، ایجاد درگاه مشاوره نام و پاسخگویی، انتشار کتاب‌های فرهنگ نام و نام‌گزینی، برگزاری همایش و هم اندیشی ملی و استانی از جمله اقدامات سازمان ثبت احوال کشور برای مهندسی نام و نام گزینی است.

وی همچنین ادامه داد: در 10 ماهه سال جاری برای دختران نام فاطمه با هزار و 455 مورد و بعد از آن به ترتیب نام مریم و زهرا با 559 و 545 مورد بیشترین فراوانی را در استان به خود اختصاص داده است.

عسکری‌زاده اظهار داشت: همچنین برای پسران نیز نام محمد با هزار و 57 مورد و بعد از آن نام امیر علی و علی  با 656 و 478 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

*اهمیت نام‌گذاری امروزه در فرهنگ ما موضوعی قابل بررسی و اهتمام است

غلام داستان معاون حقوقی و سجلی اداره کل ثبت احوال استان هرمزگان و دبیر هم‌اندیشی، برگزاری این هم‌اندیشی را در راستای سیاست‌های راهبردی سازمان عنوان و اظهار داشت: تأثیر نام و نام گزینی در شکل گیری شخصیت کودک بسیار حائز اهمیت است تا جائی که نام‌های خوب و نیکو در اجتماع برای افراد باعث غرور و سربلندی و برای کسانی که نام‌های نامتعارف دارند احساس شکست و سرافکندگی خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: اهمیت نام‌گذاری امروزه در فرهنگ ما موضوعی قابل بررسی و اهتمام است و آشنایی با نام‌ها و صفات معصومان بر غنای واژگانی فرهنگ اسلامی می‌افزاید و قیافه و زاویه می‌گستراند تا در آفاقی وسیع و درستی به صورتی متناسب، از نام‌های مقدس بهره ببریم و خویش را از تهاجم فرهنگی بیگانه صیانت بخشیم.

*استخدام مشاور "انتخاب نام" در ثبت احوال

حجت‌الاسلام یونس قائدی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز برگزاری این هم اندیشی را مقدمه‌ای برای برگزاری جلساتی با این مقوله عنوان و با اشاره به آموزه‌های دینی بیان کرد: یکی از حقوق بسیار مهم و بزرگ اشاره شده در قرآن، حق فرزند بر والدین مبنی بر انتخاب نام است و انتخاب نام نیکو بسیار از سوی پیامبران و امامان توصیه شده است.

وی وجود یک مشاور در ثبت احوال در مقوله انتخاب نام را ضروری دانست و بیان کرد: زیباترین نام‌ها برای فرزندان اسامی ائمه اطهار است زیرا که اینان شخصیت‌های فرا مذهبی هستند و آمار‌ها نشانگر علاقه وافر مردم به انتخاب این نام‌ها برای فرزندان است، که جای مباهات دارد.

*جلوگیری از ترویج "نام‌های نامناسب" وظیفه ثبت احوال است

محمد ذاکری از مدرسان حوزه و دانشگاه نیز در ادامه از جلوگیری از استفاده از نام‌های نامناسب را از وظایف ثبت احوال برشمرد و عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) استفاده از اسامی نامناسب، دارای معانی بد و حتی اسامی که باعث ایجاد غرور و تکبر در فرد دارنده آن می‌گردد را منع و توصیه به تغییر نام‌های این چنینی داشتند و انتخاب نام نیکو را برای فرزندان توصیه کردند.

منصور نعیمی پژوهشگر فرهنگی تاریخی هرمزگان نیز بررسی فرهنگ نام و نام‌گزینی را یکی از مهمترین دغدغه‌های سال‌های اخیر در استان دانست و عنوان کرد: تنظیم فرهنگ نامه‌ای، برای ثبت اسامی که ریشه در فرهنگ و تاریخ کهن این مرزو بوم دارند و اگر چه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند ولی ثبت آن برای آیندگان، یادگاری نیکو و از الزامات است.

وی همچنین با تقدیر از برگزاری چنین همایش‌هایی، گزارش جامعی از پیشینه تاریخی و سیر انتخاب نام در استان هرمزگان ارائه داد که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

علی رضایی نویسنده و فعال فرهنگی هرمزگانی نیز هدف از برگزاری این هم‌اندیشی را حرمت نهادن به افکار عمومی و به رسمیت شناختن دیدگاه و نظر مردم در انتخاب نام، عنوان کرد و این اقدام را از سوی سازمان ثبت احوال اقدامی نیکو دانست.

وی همچنین عنوان کرد: زمینه فرهنگی هر قوم در انتخاب نام تاثیر دارد که در استان هرمزگان به دلیل مهاجرپذیر بودن کمی متفاوت‌تر است.

فاطمه اسدی کارشناس مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز تاثیر نام را در زندگی فردی و اجتماعی کودکان بی‌بدیل دانست و عنوان کرد: متأسفانه در بسیاری مواقع شاهد این هستیم که بسیاری کودکان از به کار بردن نام خویش در جمع دوستان خودداری می‌کنند و یا دچار انزوا می‌گردند و می‌بینیم که برخی کودکان با غرور و افتخار نام خویش را به زبان می‌آورند و در اینگونه موارد می‌توان تاثیر مثبت نام را در بالابردن اعتماد به نفس کودکان به وضوح دید.

محمد نعمتی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات هرمزگان، نیز ثبت احوال را به عنوان متولی این امر نه تنها در بحث نام و حتی در نام خانوادگی دانست و عنوان کرد: خانه مطبوعات آمادگی خود را جهت برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان ثبت احوال اعلام می‌دارد تا با به کارگیری تمامی ظرفیت‌های مطبوعات چه در بحث مجازی و چه در بحث مکتوب و فرهنگ سازی در این خصوص زمینه‌ای پیش آید تا یک کودک هیچگاه تاوان بی‌اطلاعی و عدم آگاهی والدین خویش را ندهد.

در این هم‌اندیشی طرح پژوهشی "بررسی فرهنگ نام گزینی در اقشار مختلف جامعه هرمزگان " که توسط اداره کل ثبت احوال هرمزگان به ثبت رسیده است، توسط مجری آن ارائه و توسط اساتید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم بذکر است این اداره کل همچنین سال گذشته در این رابطه همایش مهندسی فرهنگ نام و نام گزینی را برگزار کرده بود.

در راستای ارتقا فرهنگ نام گزینی و لزوم گسترش، توسعه و توجه به نام‌های ملی و  دینی اداره کل ثبت احوال هرمزگان این هم اندیشی را با نام "مهندسی فرهنگ نام گزینی" در بندرعباس برگزار کرد.

موضوعات این هم اندیشی شامل محورهایی همانند بررسی و شناخت اهمیت نظام ارزشی ایرانی و اسلامی در مهندسی نام، بررسی نقش خرده فرهنگ‌ها و قومیت‌ها (نظام اعتقادی) در مهندسی نام، بررسی فرهنگ نام و نام گزینی در اقشار مختلف جامعه، بررسی و شناخت تحولات اجتماعی در انتخاب نام، بررسی نقش جایگاه رسانه‌ها (از قبیل رادیو، تلویزیون، مطبوعات، ماهواره و ...) در روند مهندسی نام، نام و نام گزینی و تاثیر روانی آن بر شخصیت کودک و نوجوان و در نهایت دارنده آن، تحلیل روند نام‌گزینی ملی، مذهبی در 10 سال اخیر، بررسی ارتباط اصالت، نام و شخصیت، بررسی ریشه‌های نام‌گزینی بر اساس نام والدین و بررسی منطقه‌ای انتخاب نام‌های خارجی اعم از لاتین و یا عربی است.

انتهای پیام/88001/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول