اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد

ایران رتبه 13 علمی دنیا را دارد / افزایش 300 برابری در جذب دانشجو

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: کشورمان ایران رتبه 13 را در علوم و فنون جهان دارد.

ایران رتبه 13 علمی دنیا را دارد / افزایش 300 برابری در جذب دانشجو

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مسعود گنجی صبح امروز در همایش دانشگاه‌ها و جایگاه انقلابی مراکز علمی که به مناسبت دهه فجر در اردبیل برگزار شد، اظهار داشت:‌ بر اساس آخرین رتبه‌بندی علمی جمهوری اسلامی ایران ضمن کسب رتبه سیزدهم توانسته است از لحاظ رشد قابل توجه 11 درصدی نسبت به سال‌های گذشته موفقیتی بزرگ و قابل توجه کسب کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ قبل از پیروزی انقلاب ما حدود 170 تا 180 هزار دانشجو داشتیم که از این بین 3 هزار و 500 هیئت علمی نیز فعالیت داشتند، در حالی که هم‌اکنون این وضعیت در حوزه دانشجویی به 4 میلیون و هیئت علمی نیز به 55 هزار نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی یادآور شد:‌ در سایه پیروزی انقلاب اسلامی و کسب روحیه خودباوری جوانان، دانشمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توانسته‌ایم به مرتبه‌ای از علوم و فنون جدید و جایگاه علمی دست پیدا کنیم که غرب و شرق همچنان در این زمینه در حیرت فرو رفته‌اند.

گنجی به تولید 400 مقاله در طول سال توسط مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر این میزان تولید مقاله و علوم و فنون جدید به 36 هزار مورد رسیده است که اغلب توسط جوانان نخبه و مخترع صورت گرفته است.

این مسئول به فعالیت بیش از 400 مرکز تحقیقاتی و علوم و فنون جدید اشاره کرد و بیان داشت:‌ بزرگترین پروژه‌های علمی کشورمان به صورت بومی و با تکیه بر نیروهای داخلی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی افزود: ما هم‌اکنون در سطح بین‌المللی رقابت‌های تنگاتنگ و دوشادوشی را با سایر رقبا داریم به طوری که چنین امری قبل از پیروزی انقلاب محال به نظر می‌رسید و از سوی دشمنان این ملت بعید شمرده می‌شد.

گنجی تصریح کرد:‌ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی نیز پا به عرصه وجود گذاشت، به طوری که هم‌اکنون در سطح استان اردبیل 75 هزار دانشجو در 45 مرکز علمی و دانشگاهی تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ برای اولین بار در سال 2011 دانشگاه محقق اردبیلی جزو دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت و این روند همچنان با قوت و قدرت ادامه دارد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به برپایی دوره‌های دکترا و همچنین کارشناسی ارشد اشاره کرد و ابراز داشت: 38 دوره دکترا و 68 دوره و رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه محقق اردبیلی دایر شده و در مجموع دوره‌های کارشناسی نیز به سرعت و با رعایت کیفیت تحصیلی دنبال می‌شود.

گنجی تاکید کرد: در کنار دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه پیام نور در تمام شهرستان‌ها و حتی برخی بخش‌ها، دانشگاه آزاد و دانشگاه فرهنگیان نیز با دو شعبه به همراه دانشگاه جامع علمی – کاربردی فعالیت دارند و یک سنگر واقعی در تولید علم و فناوری‌های جدید به شمار می‌روند.

این مسئول گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ‌وجه مستقل نبوده و وابستگی شدیدی را به غرب و شرق داشتیم که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروز تولید علم در این کشور بومی و شکل واقعی ایرانی یافته است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به پشتوانه عظیم علمی این کشور در دهه‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: هر چند در این مسیر به واسطه شاهان بی‌لیاقت و سلسله‌های چپاولگر خللی به وجود آمد اما با پیروزی انقلاب اسلامی بارقه امید در این زمینه ایجاد شد تا بتوانیم بار دیگر قله‌های علمی و پیشرفت‌های جدید را طی کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، گنجی در پایان سخنان خود اذعان داشت: در همین راستا شاهد آن هستیم که امروز دانشمندان علوم و فنون، هوا و فضا و هسته‌ای ما قادر هستند پیشرفته‌ترین و مجهز‌ترین امکانات و تجهیزات را تولید کنند و نسبت به ارسال آن به فضا در قالب کاوشگر‌های مختلف اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/62002/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول