اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان:

قصابان در تهیه گوشت دخالت نکنند / نظارت بر رستوران‌ها و کبابی‌ها بیشتر شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: قصابان نباید در تهیه گوشت دخالت داشته باشند و فقط باید اقدام به فروش گوشت کنند.

قصابان در تهیه گوشت دخالت نکنند / نظارت بر رستوران‌ها و کبابی‌ها بیشتر شود

بیژن دهقانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به ایرادهای ساختاری در مسیر تهیه و توزیع گوشت اظهار داشت: نخستین مشکل در این مسیر دخالت چوبداران و قصابان در روند تهیه گوشت است.

وی افزود: این روند باید به نحوی اصلاح شود که در کشتارگاه افراد مشخصی با دانش و صلاحیت لازم اقدام به کشتار دام کنند و قصاب فقط باید اقدام به فروش گوشت کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه گوشت باید فقط از طریق ماشین‌های ویژه حمل فرآورده‌های خام دامی به مراکز عرضه حمل شود، بیان داشت: هر کشتارگاه باید خودروهای حمل گوشت بهداشتی مجهز به تجهیزات سرمایشی مناسب داشته باشد.

وی عدم وجود فرهنگ مصرف گوشت قرمز به صورت بسته‌بندی را یکی از مشکلات جامعه دانست و عنوان کرد: گوشت بسته‌بندی به دلیل مشخص بودن کامل مراحل تولید قابلیت پیگیری مشکلات احتمالی و برخورد با خاطیان را در سریع‌ترین زمان ممکن دارد.

دهقانی ابراز داشت: رستوران‌ها و مراکز عرضه فست‌فود باید به سمت خرید گوشت قرمز چرخ کرده و غیر چرخ کرده به صورت بسته‌بندی حرکت کنند.

وی حضور برخی معدود افراد فاقد صلاحیت لازم در اصناف تامین و توزیع کننده گوشت را یکی از بزرگترین مخاطرات دانست و اذعان داشت: اینگونه افراد علاوه بر لطمه‌زدن به اعتبار صنف مربوطه موجب ایجاد مشکلات عدیده برای بهداشت جامعه و ارگان‌های ناظر می‌شوند.

این مسئول افزود: اصناف باید فقط اجازه فعالیت به افراد معتبر و صلاحیت‌دار را بدهند و طی فعالیت این افراد با استعلام از مراکز نظارتی و بهداشتی مانند دامپزشکی و مرکز بهداشت نسبت به تمدید پروانه‌های سالیانه آنها اقدام کنند.

دهقانی با اشاره به اینکه خرید و مصرف گوشت قرمز به صورت بسته‌بندی باید با اصلاح ساختارهای بهداشتی و فرهنگی به مرور اجرایی شود، بیان کرد: مردم و به ویژه صاحبان رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها گوشت مورد نیاز را از مراکز معتبر تهیه کنند و دقت داشته باشند که گوشت‌های خریداری شده حتماً دارای مهر و برچسب بهداشتی دامپزشکی باشند.

وی با یادآوری اینکه تهیه گوشت مصرفی مراکزی مانند رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، پیتزافروشی‌ها و اماکن مشابه طی فرایندی توسط ارگان‌های مسئول نظام‌مند شود، تصریح کرد: باید طی جلسات مشترک با مرکز بهداشت فرایند مشخصی برای نظارت بر مراحل تهیه، نگهداری و مصرف گوشت این مراکز تعریف شود.

دهقانی افزود: با توجه به ماهیت رستوران‌ها، کبابی‌ها و مراکز فست‌فود باید نظارت‌های بهداشتی به صورت انجام بازرسی‌های مشترک بر اینگونه مراکز تشدید شود.

وی با تشکر از حمایت و همراهی نیروی انتظامی از این مجموعه گفت: دامپزشکی و مرکز بهداشت برای رسیدن به اهداف خود و نظارت دقیق بر بهداشت جامعه نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها از جمله سیستم قضایی و انتظامی هستند.

دهقانی با بیان اینکه ضعف شدید اعتبارات عمرانی و جاری و کمبود نیروهای فنی، تجهیزات و خودروی مورد نیاز، همچنین ضعف ساختارهای تولید در پرورش انواع دام و طیور و سنتی بودن سیستم استحصال و توزیع گوشت از مهمترین چالش‌های موجود دامپزشکی است، افزود: بدون اصلاح این ساختارها نمی‌توان به اهداف مورد نظر در بهداشت دام و فرآوردهای خام دامی رسید.

وی با اشاره به اینکه با وجود تمام تنگناها و مشکلات موجود مجموعه دامپزشکی استان کرمان تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف و وظایف خطیر خود به کار می‌گیرد، تصریح کرد: هرگز نمی‌توان ادعا کرد تمام مسائل آن طور که برنامه‌ریزی شده تحقق یابند، اما می‌توان از تمام اتفاقات برای پیشگیری از تکرار مجدد آنها درس بگیریم.

دهقانی ابراز داشت: امیدواریم مسئولان امر نیز برای تحقق اهداف این اداره کل بیش از پیش یاور ما باشند و به مسائل و مشکلات دامپزشکی استان توجه ویژه داشته باشند تا شاهد تحقق اهداف مورد نظر در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/2446/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول