اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه خبر داد

رقابت 150 نفر در مرحله نهایی مسابقات ملی نهج‌البلاغه

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه گفت: مرحله نهایی مسابقات ملی نهج‌البلاغه در رشته‌های حفظ و مفاهیم با رقابت 150 نفر از فردا آغاز خواهد شد.

رقابت 150 نفر در مرحله نهایی مسابقات ملی نهج‌البلاغه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمد رضازاده جویباری امروز در نشست خبری ششمین دوره مسابقات ملی حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه با اشاره به حدیث «ثقلین» اظهار کرد: شیعه و سنی بر این حدیث اتفاق نظر دارند که حضرت محمد(ص) فرمودند «من از میان شما می‌روم اما دو امانت گرانبهای قرآن و اهل بیت(ع) را برایتان باقی می‌گذارم که اگر به این دو چنگ بزنید هیچ‌گاه گمراه نمی‌شوید؛ این دو امانت از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند».

وی با تاکید بر ضرورت وجود مفسر برای قرآن کریم پس از پیامبر افزود: برخی فرق اسلامی به این مهم توجه نکردند و اختلافاتی را پدید آوردند و این امر موجب دور شدن مسلمانان از اهل بیت(ع) شد زیرا نتوانستند معارف قرآن را به خوبی از آنان دریافت کنند.

رئیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: نهج‌البلاغه یادگار ارزشمند نخستین امام شیعیان است و همه مسلمانان بر این امر اتفاق نظر دارند که متن و محتوای این کتاب متعلق به امیرالمؤمنین(ع) است و در واقع می‌توان نهج‌البلاغه را مبین و مفسر آیات قرآن دانست.

رضازاده با بیان اینکه این موسسه در بخش حفظ و مفاهیم دو کتاب ارزشمند قرآن و نهج‌البلاغه فعالیت می‌کند گفت: حفظ متن فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) و ترویج این امر یکی از اهداف برگزاری مسابقات ملی نهج‌البلاغه است هرچند حفظ این کتاب چندان هم آسان نیست.

انقلاب اسلامی حفظ نهج‌البلاغه را ترویج داد

رئیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: تا پیش از انقلاب حافظان نهج‌البلاغه در ایران وجود نداشتند و در صورت حضور هم تنها بعضی از علما برخی بخش‌های این کتاب را برای سخنرانی‌های خود حفظ می‌کردند اما پس از پیروزی انقلاب در ایران و سایر کشورهای اسلامی تا حدودی به کار حفظ این کتاب شریف پرداخته شد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره سراسری حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه در سال 83 عنوان داشت: در آن دوره تعداد کل شرکت‌کنندگان و حافظان نهج‌البلاغه کمتر از 20 نفر بود.

رضازاده ابراز کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان کمک‌های خوبی در زمینه برگزاری مسابقات ملی نهج‌البلاغه داشته‌اند و ششمین دوره این مسابقات از فردا 18 بهمن‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در مجتمع بعثت آغاز خواهد شد و تا شنبه هفته آینده 21 بهمن‌ماه به طول می‌انجامد و مراسم اختتامیه نیز عصر همان روز با معرفی برگزیدگان برگزار می‌شود.

رئیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه با بیان اینکه این موسسه از یک سال پیش برای این دوره از مسابقات برنامه‌ریزی کرده است گفت: تاکنون در سه نوبت یعنی در آبان و اسفند سال گذشته و نیز در اردیبهشت سال جاری در 300 شهرستان و 400 حوزه آزمون‌های سراسری به صورت کتبی برگزار شده‌ و دو کتاب جلد دوم راه روشن (شرح و تفسیر قسمت‌هایی از حکمت‌های نهج‌البلاغه) و جلد نخست تدبر در مفاهیم قرآن منبع سئوالات بوده‌اند.

راهیابی 150 نفر به مرحله نهایی مسابقات حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه

وی ادامه داد: آزمون متمرکز نیز با حضور 4 هزار نفر از برگزیدگان مسابقات مقدماتی پیش از ماه رمضان سال جاری در مصلای تهران برگزار شد و 150 نفر در رشته‌های مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه انتخاب شدند و همین افراد در مرحله نهایی شرکت خواهند داشت.

رضازاده با بیان اینکه شش رشته در زمینه حفظ نهج‌البلاغه تعیین شده است گفت: حفظ کل، خطبه‌ها شامل 110 خطبه نخست و تمام خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها رشته‌های حفظ نهج‌البلاغه را تشکیل می‌دهند و از سال گذشته رشته حفظ صحیفه سجادیه نیز اضافه شده و در سال جاری دومین دوره این مسابقه برگزار می‌شود.

استقبال گسترده زنان از مسابقات ملی نهج‌البلاغه

رئیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه اضافه کرد: 60 درصد شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی مسابقات را خواهران تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه بیان داشت: سعی داریم از مسئولان حوزوی و استانی در این مراسم‌ها به منظور سخنرانی دعوت کنیم.

انتهای پیام/78004/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول