اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

12 کانون مولد گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: 12 کانون مولد گرد و غبار در استان شناسایی شده است.

12 کانون مولد گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سعید یوسف‌پور پیش از ظهر امروز در نشست با مدیران حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: دشت‌های شهرکرد، بلداجی، گندمان و خانمیرزا از مهم‌ترین کانون‌های داخلی ایجاد گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری هستند.

وی خشکسالی و سوء‌مدیریت در استفاده از منابع آبی را از دلایل افزایش پدیده گرد و غبار در استان دانست و افزود: طرح جامع مدیریت منابع آب استان در دستور کار مدیران چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

یوسف‌پور با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی از دیگر عوامل افزایش آلاینده‎های هوا به شمار می‌روند، افزود: در راستای مدیریت و کاهش این آلاینده‎ها مرکز پایش آنلاین آلودگی واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ در مرکز استان نصب و راه‎اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پدیده‌های گرد و غباری رخدادهای طبیعی هستند که به طور گسترده در مناطق خشک و نیمه خشک جهان به ویژه در عرض‌های جنب حاره‌ای رخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه پدیده‌های گرد و غباری نه تنها حاصل وزش بادهای شدید که حاصل شرایط ناپایداری در الگوی سینوپتیکی است، اظهار داشت: از مهم‌ترین شرایط ایجاد گرد و غبار در کنار هوای ناپایدار، وجود یا عدم وجود رطوبت است؛ به طوری که اگر هوای ناپایدار رطوبت کافی داشته باشد بارش و طوفان، رعد و برق و اگر فاقد رطوبت باشد طوفان گرد و غبار ایجاد می‌کند.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: در واقع تغییر در ویژگی عناصر دما، فشار، نم نسبی و ... باعث ایجاد بارش و طوفان رعد و برق و یا سیستم‌های گرد و غباری می‌شود.

وی با بیان اینکه فراوانی ذرات گرد و غبار در جو علاوه بر شدت باد و خشکی ذرات خاک به اندازه قطر ذرات نیز بستگی دارد، ادامه داد: نوع و پوشش گیاهی نیز در شدت وقوع گرد و غبار نقش موثری ایفا می‌کند.

انتهای پیام/68001/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول