اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل خبر داد

ساخت و ساز 2 میلیون متر مربع ساختمان در اردبیل

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط 1,5 تا دو متر مربع ساخت و ساز توسط بخش خصوصی در استان اردبیل انجام شده است.

ساخت و ساز 2 میلیون متر مربع ساختمان در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرید صالحی صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه در اردبیل اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی استان اردبیل هم در طراحی و هم حسن نظارت در اجرای ساخت و سازها فعالیت داشته و در این زمینه سعی دارد با بهره‌گیری از نیروهای زبده کارشناس و متخصص ساخت و سازهای کیفی را سازماندهی کند.

وی افزود: در این زمینه سالانه 14 هزار فقره بازدید از ساختمان‌ها صورت می‌گیرد و شاهد صدور 5 هزار و 500 شناسنامه فنی از سوی این سازمان بودیم.

این مسئول ادامه داد: سازمان نظام مهندسی با درک این واقعیت که ساخت و سازها باید اصولی و بر اساس قواعد مهندسی انجام شود، بر اساس اولویت‌بندی و نیاز جامعه به ساختمان‌سازی با اصول فنی، همگام با پیشرفت‌های جهانی، سعی کرده حوزه فعالیت خود را گسترده‌تر کرده و بر ساخت و سازها با اولویت کیفی نظارت داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل ادامه داد: ما آثار، طراحی‌ها، نظارت‌ها و به کارگیری اصول فنی و مهندسی ساخت را در زمان وقوع زلزله شاهد هستیم به طوری که در زلزله‌های رخ داده واحدهای مسکونی مهندسی ساخت با کم‌ترین تلفات و آسیب‌ها روبرو بوده که این خود روشنگر این مسئله است که ساخت و ساز کیفی و بر اساس اصول مهندسی باید نهادینه شود.

صالحی بیان داشت: نظام مهندسی ساختمان بر اساس مصوبه مجلس از سال 74 شروع به کار کرد و در آن مقطع نظام مهندسی اردبیل نیز با 15 تا 20 عضو فعالیت خود را آغاز کرد.

این مسئول بیان داشت: از سال 75 تاکنون نظام مهندسی سالانه در طراحی، نظارت و ساخت و ساز هزاران باب خانه حضوری فعال و مشارکتی گسترده داشته و همچنان نیز این رویه با قدرت و قوت ادامه دارد.

5300 مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند

این مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر بیش از 5 هزار و 300 مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل هستند، افزود: 300 نفر از این افراد دارای پروانه اشتغال بوده و به صورت مستمر فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل با تشریح وظیفه و رسالت سازمان نظام مهندسی، اظهار داشت: رعایت مقررات ملی ساختمان و همچنین نظارت بر ساخت و سازهای بخش خصوصی متناسب با مقررات 20 گانه بر عهده این سازمان است، اما رعایت ضوابط شهرسازی و کنترل طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها بر عهده شهرداری‌ها است.

صالحی بیان داشت: منبع درآمدی سازمان نظام مهندسی از درصد دریافت شده از طریق نقشه‌های تاییدی است، به همین خاطر ما 6.5 درصد هزینه نقشه‌ها را که حق‌الزحمه مهندسان است، در راستای تامین منابع درآمدی سازمان در نظر می‌گیریم.

وی تصریح کرد: البته 1.5 درصد این مبلغ مربوط به بیمه‌های مسئولیت مهندسی است و پنج درصد نیز سازمان برای تامین هزینه‌ها آن را دریافت می‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل گفت: در حال حاضر درآمدهای ما بستگی به رونق ساخت و ساز دارد، به طوری که اگر این ساخت و سازها از رونق بیفتد، قطعاً درآمد ما نیز کاهش می‌یابد.

این مسئول بیان داشت: با توافق مجمع عمومی سالانه می‌توان این پنج درصد را افزایش داد و از 6.5 درصد دریافتی حق‌الزحمه مهندسان پنج درصد را به 10 درصد ارتقا داد.

تعامل ما با شهرداری مثبت است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل به تعامل سازمان نظام مهندسی با شهرداری اشاره کرد و گفت: ما در دو ماه اخیر از فعالیت ششمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان با مسئولان استانی اعم از امام جمعه اردبیل، شورای اسلامی شهر، شهرداری، راه و شهرسازی، معاونت امور عمرانی و فنی و حرفه‌ای تعامل مثبت داشتیم، اما ارتباط کاری ما با شهرداری و راه و شهرسازی بسیار نزدیک و تنگاتنگ است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صالحی در پایان سخنان خود وظیفه نظارت، طراحی و کنترل مضاعف را در ساخت و سازها از عمده کارهای نظام مهندسی برشمرد و اظهار داشت: البته در این بین کنترل ضوابط شهرداری بر عهده شهرداری است که ما سعی می‌کنیم با رعایت حدود و حریم‌ خود روابط تعاملی مثبتی با شهرداری برقرار کنیم.

انتهای پیام/62001/ب40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول