اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مردی که با خود نور آورد

رهبری از جنس پاکی، صداقت، یکرنگی و مهربانی

خبرگزاری فارس: امام خمینی (ره) با احیای اسلام ناب محمدی مردم ایران را از ظلمات رژیم پهلوی نجات داد و زیباترین هنجارها را در جامعه حکم‌فرما کرد.

رهبری از جنس پاکی، صداقت، یکرنگی و مهربانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، دهه فجر یادآور ورود بزرگ‌مردی به ایران اسلامی است که افق اندیشه‌های بزرگش رویداد عظیمی به ‌نام انقلاب اسلامی را رقم زد.

امام خمینی (ره) با احیای اسلام ناب محمدی موجب شد که مردم ایران از ظلمات رژیم پهلوی نجات یابند و زیباترین هنجارها را در جامعه حکم‌فرما کردند.

انقلاب اسلامی و هر آن‌چه که در دوران بابرکت آن رخ داده است بی‌شک در پرتو هدایت‌های امام راحل بوده و بررسی ابعاد شخصیت والای حضرت امام (ره) می‌تواند زوایای این رخ‌دادها را بیشتر نمایان کند، گر چه بررسی ابعاد شخصیتی امام (ره) در یک نوشتار و یک گفتار و یک کتاب نمی‌گنجد و سال‌ها زمان نیاز است تا اندیشمندان جهان به تحلیل این موضوع بپردازند.

در این گفتار سعی شده در حد بضاعت فکری نگارنده به بررسی ابعاد شخصیت امام (ره) پرداخته شود و در این زمینه براساس حرکت تاریخی امام (ره) و هدایت‌های پیامبر گونه ایشان، نکاتی آورده شود و البته این نوشتار قادر به بیان قطره‌ای از دریای وجود نورانی امام راحل نخواهد بود.

*شخصیت مذهبی امام خمینی (ره)

امام (ره) هویت خود را در بندگی خدا می‌دانست و دستورات خدا را در زندگی شخصی به‌کار می‌گرفت و این رویه در تمام ابعاد شخصیتی ایشان هویدا بود و تمام کارها را برای احیای کلمه اسلام انجام می‌داد و در واقع وجود ایشان سراسر نور الهی بود.

ارسال پیام تاریخی امام (ره) به گورباچف و ایجاد شوک عظیم در رهبران شوروی، نمونه‌ای از جلوه شخصیت الهی ایشان است، چرا که امام (ره) نجات بشریت را در گروی گرایش به معنویات و دستورات الهی می‌دانست و برخلاف جریان حاکم بر جهان که مذهب را یک مقوله فردی فرض می‌کرد، امام (ره) رسالت جهانی خویش را بیدار کردن ملت‌های دنیا قرار داده بود.

امام (ره) دستورات الهی را معتبرترین و مطمئن‌ترین راه برای نجات جامعه دانستند و به‌کارگیری مبانی دین اسلام، نگاه جهان را به‌سوی ایران معطوف کردند و کم نیستند دانشمندانی که تحت تاثیر شخصیت امام (ره) راه خود را عوض کردند و دستورات خدا را سرلوحه کارهای خود قرار دادند.

*شخصیت اجتماعی امام خمینی (ره)

امام (ره) به جنبه‌های گوناگون اسلام آگاهی داشتند و با مطرح کردن مفاهیمی همچون آزادی، عدالت، خودباوری، ظلم‏ستیزی و... فصلی تازه و فراموش شده در تاریخ بشر آغاز کردند.

مکاتب و اندیشه‌های گوناگونی در جوامع مختلف به‌صورت مقطعی نمایان شده، اما بعد از مدتی کارآیی خود را از دست داده و گرایش افراد بدان‌ها کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است، اما امروز می‌بینیم اندیشه‌های امام راحل تازه و ماندگار در جامعه جریان دارد و هر روز زوایای جدیدی از آن نمایان می‌شود.

توجه به مستضعفان در جامعه و تلاش برای برقراری عدالت، رویکردی بود که امام (ره) در پیش گرفتند و در این راستا فرمایشات و اقدامات حیرت‌انگیزی داشتند و این موضوع موجب شد تا مستضعفان در جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرند.

*شخصیت سیاسی امام (ره)

یکی از مفاهیم اساسی در اندیشه امام (ره)، رابطه دین و سیاست است، در واقع پایه‌های اندیشه سیاسی ایشان در این موضوع خلاصه می‌شود.

از آن‌جا که اسلام دین کاملی برای بشریت است، امام (ره) با احیای مفاهیم و گزاره‌های دین مبین اسلام در جامعه، روشی را اتخاذ فرمودند که جامعه را متحول کرد و موضوعات کم ارزش و ضد ارزش جای خود را به آزادی، استقلال، عدالت و... دادند.

در این بعد از شخصیت امام بزرگوار، مانند سایر ابعاد شخصیتی ایشان، جدیت و برنامه‌ریزی کاملا مشخص بود و دوراندیشی ایشان همیشه مایه حیرت بوده است.

*بعد شخصیتی مدیریت امام (ره)

یکی از پیچیده‌ترین ابعاد شخصیتی امام (ره)، بعد مدیریتی ایشان است و بی‌شک هر لحظه آن گران‌بهاترین درس‌ها را در خود دارد.

امام بزرگوار در کنار صمیمیتی که با اطرافیان خود داشتند، در اتخاذ تصمیمات مختلف بسیار هوشمندانه و صبورانه عمل می‌کردند و موضوع برنامه‌ریزی و نظم و انضباط از اهمیت ویژه‌ای برایشان برخوردار بود.

ابتکار عمل، موقعیت‌شناسی، شجاعت و اعتماد به‌نفس از ویژگی‌های شخصیت نورانی امام (ره) بود و همین موجب شد ایشان در مواجهه با بحران‌ها، مدیریت بی‌نظیر خود را به‌کار گیرد و ملت ایران امواج پرتلاطم روزهای نخست پیروزی انقلاب را به بهترین شکل ممکن سپری کنند.

امام (ره) مردم را ولی نعمت مسئولان می‌دانستند و خدمت‌گزاری به مردم و حرکت در مسیر تعالیم دین اسلام را وظیفه دولت‌مردان می‌دانستند.

*فرمانده نظامی که به خدا توکل می‌کرد

دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین دوران تاریخ این مرز و بوم است که علاوه بر ایثارگری‌های ملت، توان امام (ره) در مدیریت این موضوع را نشان می‌دهد.

امام (ره) دفاع مقدس را یک امتحان الهی دانستند و ضمن ایجاد روحیه تعاون در بین مردم، بنا به تعالیم دین اسلام، دفاع را یک امر لازم برشمردند.

امام (ره) به رزمندگان بسیار محبت داشتند و قلب مطمئن و آرام امام (ره) که نشأت ‌گرفته از اعتقاد راسخ و ایمان عمیق به دریای بیکران الطاف الهی بود، ایشان را در سخت‌ترین حوادث استوار نگه می‌داشت.

امام راحل با صدور دستورهای هوشمندانه، فتوحات بزرگی را برای دفاع از حق مردم ایران رقم زدند و اوج اتصال امام (ره) با منبع لایزال الهی در آن‌جا نمایان بود که فرمودند: ((خرمشهر را خدا آزاد کرد.))

*روابط دیپلماتیک/وحدت‌آفرینی در دنیای اسلام

امام (ره) با به‌کارگیری اصل احترام در روابط مختلف، به‌دنبال برقراری اتحاد در بین مسلمانان برای اعتلای کلمه اسلام بودند.

ایشان هرگز اعتقادی به استفاده از ابزار غیراخلاقی برای رسیدن به هدف نداشتند و صدور انقلاب که از فرمایشات امام (ره) بود، موضوعی بود برای گسترش معنویت در جهان و نجات بشریت از گرفتاری مکاتبی که هیچ سودی به حال بشریت نداشتند.

امروز شاهد تاثیر اندیشه‌های امام (ره) در جهان هستیم و بیداری‌های اسلامی رخ داده در منطقه نمونه‌ای از هوشمندی ایشان است. همچنان‌که امام فرمودند؛ صدور اسلام به این است که اخلاق اسلامی، آداب اسلامی، اعمال اسلامی آنجا طوری باشد که مردم توجه به آن بکنند… آشنا کنید مردم را به اسلام و به انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی. صدور آن وقت است که اسلام، حقایق اسلام، اخلاق اسلامی، اخلاق انسانی رشد پیدا بکند.

امام راحل با مطرح کردن دفاع از حقوق مظلومان جهان، دریچه امیدی به روی کسانی گشود که زیر بار ستم مستکبران، امیدی برای رهایی نداشتند و انقلاب اسلامی با الگو گرفتن از قیام امام حسین (ع)، مایه دلگرمی ملل مظلوم جهان شده است.

*مقابله با تهاجم فرهنگی

مستکبران عالم وقتی متوجه تاثیرگذاری امام (ره) بر دنیا شدند، تصمیم گرفتند با ترویج فرهنگ غلط، روح خودباوری را از ملت ایران بگیرند که امام راحل از همان ابتدا متوجه اقدامات دشمن شدند و در این مورد فرمایشات متعددی بیان کرده‌اند.

*ابعادی دیگر از شخصیت حضرت روح‌الله

توصیه‌های امام خمینی (ره) به مسئولان درباره بسترسازی‌های علمی و عملی برای جوانان نشان از توجه ایشان به نسل جوان است و همان ایشان امیدشان به جوانان برای ساختن فردای مملکت بود.

امام (ره) در کنار سایر موضوعات دیگر به مقوله فرهنگ و هنر توجه خاصی داشتند و در این باره همان بس که ایشان آثار گران‌بهایی از خود در مباحث علمی و ادبی به یادگار گذاشته‌اند.

مهمترین راه‌برد دشمنان برای دنبال کردن اهداف پوچ و شومشان ایجاد تفرقه بوده و امام (ره) با درایت خویش توطئه‌ها را خنثی می‌کردند که روسیاهی منافقین، بنی‌صدر و...، نمونه‌ای از موقعیت‌شناسی و شجاعت ایشان است.

*توجه به مباحث اقتصادی

مهم‌ترین کانون توجه ایشان پیرامون عدالت در مباحث اقتصادی بوده است و در اغلب موارد مفهوم عدالت را در کنار مسئله فقر و محرومیت مطرح کرده‌اند و تامین نیازهای اساسی محرومان را از حقوق آن‌ها قلمداد می‌کردند.

از طرفی نیز با بیان برابری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وجوه عدالت، قوانین و مقررات اسلام را بر مبنای برابری افراد و اقشار طبقات مختلف بیان می‌کردند.

توجه امام بزرگوار به مباحث اقتصادی، ساختار معیوب قبل را دگرگون کرد و برنامه‌ریزی‌های ثمربخشی برای بهره‌وری اقتصادی صورت گرفت و موجب شد در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی برسیم.

خودکفایی همواره مورد توجه ایشان بود و این موضوع را یکی از عوامل دست‌یابی به استقلال و آزادی بیان فرمودند.

*امام (ره)، استقلال و آزادی را برای ملت ایران به ارمغان آوردند

در برهه‌ای از زمان که دو قدرت شرق و غرب بر دنیا حکمرانی می‌کردند و برای سلطه به کشورهای مختلف با هم رقابت داشتند، مردی از جنس صداقت معادلات جهانی را به‌هم زد و تاریخ را به شکل دیگری رقم زد.

امام (ره) با مطرح کردن مفاهیم استقلال و آزادی، خودباوری و عزت را به مردم یاد داد و با توکل بر خدا در راهی قدم گذاشت که موجب شده ایران اسلامی، امروز به یک قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شود و با تولید علم جوانان این مرز و بوم، افق اندیشه‌های نورانی امام راحل بیشتر فهمیده می‌شود.

قطع وابستگی به غرب و شرق، تلاش مردم برای روی پای خود ایستادن را برانگیخت و امام (ره) با هرگونه سرسپردگی به دیگران مخالف بود و با شخصیت محکم خویش، این رویکرد را تثبیت کرد.

فرصت‌آفرینی برای بروز استعداد جوانان این مرز و بوم از برکات وجود امام (ره) است که منجر به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای شده است و هر انسانی می‌تواند در سایه نظام اسلامی فرصت‌هایی را برای خود ایجاد کند.

*رمز محبوبیت مردمی امام (ره)

یکی از عوامل محبوبیت امام (ره) در بین آحاد مختلف مردم، ایمان، تقوی و عمل صالح است که قرآن کریم می‌فرماید، اگر افرادی ایمان و عمل صالح داشته باشند، خداوند مودت و دوستی آنان را در قلوب مومنان قرار می‌دهد.

اعتماد به مردم، ساده‌زیستی و صداقت امام (ره) را همگان قبول دارند بی‌شک امام (ره) در قلب مردم جای دارد و مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای چه زیبا بیان فرمودند:(( این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.))

هیچ‌گاه یادمان نرود که امام (ره) فرمودند: ((من در میان شما باشم یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به  دست نااهلان و نامحرمان بیفتد، نگذارید پیشکسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره به فراموشی سپرده شوند.))

-------------------------------------

گزارش از محسن فولادی

-------------------------------------

انتهای پیام/2700/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول