اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان میراث فرهنگی اصفهان:

پل تاریخی شهرستان مشکل نم‌کشیدگی ندارد / 40 میلیارد تومان هزینه مرمت بناهای تاریخی اصفهان

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان میراث فرهنگی اصفهان گفت: برخلاف شایعات رسانه‌ها برای پل تاریخی شهرستان نم نکشیده و هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

پل تاریخی شهرستان مشکل نم‌کشیدگی ندارد / 40 میلیارد تومان هزینه مرمت بناهای تاریخی اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان محسن مصلحی در نشستی صمیمانه با خبرنگاران هنگام بازدید از قلعه تاریخی شاه‌دژ اظهار کرد: تنها چند آجر در دیواره پل شهرستان به دلیل رسوخ آب باران، رطوبت و فرسودگی گچ‌ها فرو افتاده بود که بلافاصله در سر جای خود قرار گرفت.

وی افزود: تخریب در آثار تاریخی امری طبیعی است و به همین دلیل این آثار به نگهداری مداوم نیاز دارند.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که چرا ترک پل خواجو تعمیر نشده است، تصریح کرد: پل خواجو به شکل یکدست ساخته شده است و این موضوع سبب می‌شود در اثر عوامل طبیعی مانند سرما، گرما و نفوذ رطوبت این پل ترک بردارد.

وی تاکید کرد: امروزه پل‌ها به صورت یکدست ساخته نمی‌شود و بین آنها از لایه‌های موادی دارای انعطاف استفاده می‌شود که این شیوه جدید ساخت پل سبب می‌شود تا انقباض و انبساط بر اثر گرما و سرمای محیط مانع ترک شود و این روندی است که در ساخت پل‌های قدیمی شاهد نیستیم.

مصلحی ادامه داد: تعمیر پل تاریخی همچون خواجو به دلیل تاریخی بودن و ساختار یکدست سخت بوده و نیازمند دقت زیاد و بررسی بهترین روش بوده و با شتاب امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: از زمانی که این اتفاق رخ داده شاخصی در این ترک قرار داده‌ایم تا آسیب‌ها در طول زمان مورد بررسی قرار گیرد و به محض مشاهده تغییر بهترین روش برای تعمیر اتخاذ شود که پس از سه سال کارشناسان میراث تشخیص دادند که این ترک‌‌ها فعال نیستند و تعمیر نیز ضرورت نداشته است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه با اشاره به نیاز 20 هزار اثر تاریخی استان اصفهان به مرمت و بازسازی‌ گفت: پل‌های اصفهان به طور مدام مورد بازدید و گردشگری و توجه قرار می‌گیرند و مورد توجه عموم نیز هستند و این در حالی است که آثار گمنامی در این استان هست که درست معرفی نشده و مرمت آنها نیز در بودجه سازمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه آثار تاریخی اصفهان جنبه بین‌المللی دارد، تصریح کرد: حفظ و مرمت این آثار نیازمند بودجه هنگفتی است و این موضوع باعث شده که مجبور به دسته‌بندی این آثار برای تعمیر باشیم و تعمیر آثار کند پیش می‌رود.

مصلحی با بیان اینکه 40 میلیارد تومان هزینه مرمت و حفظ بناهای تاریخی اصفهان است، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات میراث‌ فرهنگی استان اصفهان کمبود بودجه است، چرا که مجموعه بودجه ملی و استانی در مجموع نزدیک یک سوم مقداری است که برای حفاظت و تعمیر بناها لازم است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اصفهان شهری فرهنگی است مجموعه استانداری بر آثار فرهنگی شهر حساس است و  تاکنون بودجه‌های خوبی از استانداری اصفهان برای مرمت آثار تاریخی شهر اصفهان به مجموعه میراث فرهنگی تزریق شده است اما لازم است که اداره کل میراث فرهنگی بودجه پایدار سالیانه برای احیای آثار اصفهان اختصاص دهد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه گفت: از خبرنگاران می‌خواهم پیش از انعکاس اخبار از دیدگاه‌های اداره میراث فرهنگی درباره آثار مورد نظر اطلاع حاصل کنند.

وی ادامه داد: هر موردی که درباره آثار تاریخی پیش آید من به طور قطع درباره کمیت و کیفیت اتفاق رخ داده و یا روند احیای آثار تاریخی اظهار نظر می‌کنم که این دیدگاه‌ها از سایت اداره میراث فرهنگی نیز قابل دریافت است.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول