اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه خورموج:

کمبود اعتبار برای حوزه‎های علمیه مشکل‎ساز شده است

خبرگزاری فارس: امام جمعه خورموج گفت: کمبود اعتبار حوزه‎های علمیه را برای ادامه فعالیت با مشکلاتی مواجه کرده است.

کمبود اعتبار برای حوزه‎های علمیه مشکل‎ساز شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، حجت الاسلام عبدالحسین مصلح صبح امروز در نشست اساتید و اولیا طلاب حوزه مدرسه علمیه درازمدت پیامبر اعظم خورموج اظهار داشت: در دولت‎ نهم و بخشی در دولت دهم کمک‎هایی انجام شد و با اختصاص مبلغ 600 میلیون تومان به حوزه علمیه سفیران هدایت، ضلعی را بازسازی کردیم ولی مدتی است که دولت از کمک به حوزه‎های علمیه صرف نظر کرده است و ما دچار مشکلاتی شده‎ایم.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته به خاطر عقب نشینی دولت کمکی نشده است و کل بودجه‎ها باید توسط حوزه‎ها تامین شود و خیرین کمک به مدارس حوزه علمیه در این شهرستان انگشت شمار هستند و از مرکزیت حوزه استان و مرکزیت حوزه قم کمک‎هایی صورت گرفته است.

مصلح با بیان اینکه عزت دنیا و آخرت در سایه طلبگی است یادآور شد: جهاد علمی از حضور در میدان جنگ هم برتر و بالاتر است و شهرستان دشتی دارای سابقه عالم و عالم‎پروری است و در حال حاضر بیش از یک سوم امامان جمعه استان بوشهر برادران روحانی از خطه شهرستان دشتی هستند و این یک افتخار برای دشتی است.

وی به واجب کفایی اشاره کرد و گفت: در راس همه واجبات کفایی، آمدن به حوزه‎های علمیه، تعمق در دین، یادگیری دین، معارف الهی و معارف دینی و برگشتن و تبلیغ و بشارت دادن به مردم است.

متولی امور فرهنگی شهرستان دشتی یادآور شد: تا زمانی که روستاها و بخش‎های ما با کمبود روحانی مواجه هستند و تا زمانی که شهر شنبه که دارای بیش از 3 هزار است و یک طلبه در آن حضور ندارد و تا زمانی که شهر جدیدالتاسیس بادوله فاقد یک روحانی در میان این همه مسجد در این روستا است این تکلیف بر گردان آحاد مردم سنگینی می‎کند.

مصلح ادامه داد: روستای کردوان که مهد پرورش علمای دینی و بزرگان بوده است امروز فاقد حضور حتی یک طلبه در این روستا است و تا زمانی که کسی به واجب کفایی عمل نکرده به گردن تک تک افرادی است که می‎توانستند این مسیر را طی کنند و این کار بر زمین بماند و این خلا پر نشود همه انسان‎ها گناهکار هستند.

امام جمعه خورموج تاکید کرد: همه مردم نمی‎توانند بروند و در مدرسه علمیه درس بخوانند اما به اندازه کفایت باید از هر طایفه‎ای و منطقه‎ای عده‎ای بروند درس بخوانند.

مصلح گفت: نوع استقبال فرزندان ما در شهرستان از حوزه‎های علمیه ایده آل نسبت زیرا باید حضور فرزندان ما در شهرستان دشتی به مراتب بیشتر از حال حاضر باشد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‎هایی که انجام شد و با حمایت آیت الله صفایی بوشهری و حجت الاسلام دکترحسین فقیه موفق شدیم در سال گذشته موافقت اصولی مدرسه علمیه دراز مدت در خورموج را بگیریم و هر چند درحال حاضر مدرسه علمیه دراز مدت با کمبودهایی مواجه است اما این مسیر را ادامه خواهیم داد.

مصلح بیان کرد: از 15 نفر طلبه مشغول به تحصیل در مدرسه پیامبر اعظم(ص) خورموج، 9 نفر از دانش آموزان مدرسه المهدی خورموج وابسته به حوزه علمیه قم هستند.

وی اظهار داشت: در شهرستان دشتی با این سابقه درخشان علمی فاقد مدرسه علمیه خواهران بود و یکی از مسائلی که ظرف پنج سال پیگیری شد مدرسه علمیه خواهران راه‎اندازی شد و ظرف مدت سه سال 120 طلبه خواهر مشغول به تحصیل هستند که خود نوعی مرکز دانشگاهی است زیرا اینها با مدرک دیپلم وارد حوزه شده‎اند و با مدرک لیسانس فارغ التحصیل خواهند شد.

متولی امور فرهنگی شهرستان دشتی یادآور شد: بسیاری از مساجد دشتی دارای روحانی هستند و در چند روستای شهرستان دشتی روحانی مستقر فعالیت می‎کنند.

امام جمعه خورموج به خانه‎های عالم در شهرستان دشتی اشاره کرد و گفت: در شهرستان دشتی 13 خانه عالم احداث شده است که چهار خانه عالم تحویل شده است و مابقی خانه‎های عالم نیز در دست احداث است که بعضی از آنها رو به اتمام است.

انتهای پیام/66001/خ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول