اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان خبر داد

رشد 120 درصدی آب پشت سد سپیدرود

خبرگزاری فارس: مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان از رشد 120 درصدی آب پشت سد سپیدرود نسبت به متوسط 14 سال اخیر خبر داد.

رشد 120 درصدی آب پشت سد سپیدرود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی در جمع اعضای کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی دهه مبارک فجر گیلان با گرامیداشت آغاز دهه مبارک فجر و قدردانی از عملکرد کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی دهه مبارک فجر استان، اظهار کرد: با فعالیت‌های این کمیته عملکرد انقلاب اسلامی در 34 سال گذشته به ویژه در گیلان به صورت بهتری منعکس داده شده است.

وی با بیان اینکه آب ارزشمندترین کالای بشری است، گفت: آب در دوران کنونی دارای اهمیت راهبردی بسیاری است.

*گیلان دارای 54 رودخانه دائمی است

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان منابع آبی استان را بسیار پربرکت خواند و افزود: گیلان دارای 54 رودخانه پرآب و دائمی است.

وی با اشاره به اینکه گیلان دارای یک درصد مساحت و 5.3 درصد جمعیت کشور است، گفت: حدود 5.7 درصد آب تجدیدپذیر کشور در گیلان وجود دارد.

آقابیگی سرانه آب تولیدی در استان را دو هزار و 500 مترمکعب بیشتر از سرانه کشور عنوان کرد و یادآور شد: سرانه آب در گیلان سه هزار و 500 مترمکعب و سرانه آب در کشور حدود یک‌ هزار و 500 مترمکعب است.

*بهره‌برداری از 24 پروژه در دهه فجر

وی از بهره‌برداری 24 پروژه در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: تاسیسات عمده استحصال و ذخیره آب شرب، آب‌بندان‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ آب، تاسیسات حفاظتی رودخانه‌ها و ... از جمله پروژه‌هایی است که در دهه فجر جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

این مسئول مجموع اعتبارات مورد نیاز برای انجام پروژه‌های مذکور را بالغ بر 24 میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

*رشد 120 درصدی آب پشت سد سپیدرود

وی با اشاره به ذخیره حدود 815 میلیون مترمکعب آب در پشت سد سپیدرود، خاطرنشان کرد: میزان آب پشت این سد نسبت به سال گذشته با رشد 15 درصدی و نسبت به متوسط 14 سال اخیر با رشد 120 درصدی همراه بوده است.

به گفته آقابیگی، میزان آب ذخیره شده پشت سد سپیدرود نوید بخش رونق کشاورزی در سال آینده است.

وی میزان بارش باران در نیمه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته را با کاهش 35 درصدی همراه دانست و افزود: میزان بارش باران در نیمه دوم امسال نسبت به آمار بلند مدت با کاهش 15 درصدی همراه است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان مدیریت درست منابع آبی را عامل افزایش حجم ذخیره آب پشت سد سپیدرود نامید و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم منابع آب را از مکان‌های دیگر تامین کنیم تا در فصل کشاورزی آب مورد نیاز موجود باشد.

*پیشرفت 85 درصدی سد شفارود

وی با اشاره به پروژه‌های مهر ماندگار در بخش آب منطقه‌ای گیلان، تصریح کرد: سد مخزنی شهر خشک‌بیجار با پیشرفت 88 درصد یکی از پروژه‌های مهر ماندگار است که تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

آقابیگی از پیشرفت 85 درصدی سد شفارود خبر داد و متذکر شد: اقدام‌های سد شفارود در حال اجراست و در مرحله تامین اعتبار از منابع خارجی هستیم.

وی مجموع پروژه‌های قابل بهره‌برداری در گیلان را 350 پروژه در قالب 40 طرح عنوان کرد و افزود: گیلان قطعه‌ای از بهشت است که با کمک مردم باید از فرصت کشاورزی به بهترین نحو استفاده کنیم.

این مسئول از انجام موافقت برای ایجاد 40 شرکت آب معدنی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: گیلان ظرفیت تامین 20 درصد محصولات کشاورزی کشور را دارا است.

انتهای پیام/2300/غ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول