اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کهنوج:

آشنایی با مشکلات محرومان از ویژگی‌های پیامبران الهی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه کهنوج گفت: آشنایی با مشکلات و گرفتاری‌های طبقات محروم اجتماع از ویژگی‌های پیامبران الهی عموماً و پیامبر اسلام است.

آشنایی با مشکلات محرومان از ویژگی‌های پیامبران الهی است

حجت‌الاسلام اکبر افشارمنش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهنوج ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام

حضرت محمد (ص) اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام در مدت کوتاهی توانست، یک تحول عمیق در جامعه زمان خودش به وجود آورد، آن هم جامعه‌ای که فحش و ناسزاگویی از حرف‌های روزمره آن‌ها بود.

وی افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «در شرایطی پیامبر(ص) نزول کردند که بدترین شرایط ممکن بود جهل و خرافات در بین مردم رایج بود، حقوق زن پایمال می‌شد، جنگ نزاع و خونریزی سر جزئی‌ترین مسائل رواج داشت».

افشارمنش تصریح کرد: در این اوضاع پیامبر(ص) توانست، این جامعه را به جایی برساند که وقتی این‌ها به هم می‌رسیدند، احوال‌پرسی آن‌ها خواندن سوره والعصر بود، کاری کرد، وقتی وضو می‌گرفت یک قطره از آب وضویش را نمی‌گذاشتند، به زمین بریزد، به عنوان تبرک بر می‌داشتند ، وقتی مکه را فتح کرد، فوج فوج مردم مسلمان شدند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان فرستاده خداوند از سیره خاصی برخوردار بود که آشنایی با آن‌ها و بهره‌گیری از خصوصیات آن حضرت می‌تواند در سازندگی فردی و اجتماعی و دستیابی به کمال مؤثر باشد.

امام جمعه کهنوج گفت: از منظر قرآن کریم یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های پیامبر(ص) اخلاق حسنه و برخورد مهربانانه با دیگران بود، آن بزرگوار با داشتن این خصلت توانست، در طول 23 سال دل‌های بسیاری را به خود جذب و به صراط مستقیم هدایت کند.

وی اذعان داشت: قرآن مجید پیامبر گرامی اسلام را با خصلت پسندیده دلسوزی برای اهل ایمان  معرفی کرده، دلسوزی حضرت به حدی بود که گاهی از شدت غصه و ناراحتی در آستانه جان دادن قرار می‌گرفت که خداوند در سوره کهف می‌فرماید‌: گویی می‌خواهی به خاطر اعمال ناروای آنان اگر به این گفتار ایمان نیاوردند، خود را هلاک می‌کنی».

افشارمنش با اشاره به خصلت آشنایی با درد مردم پیامبر اکرم(ص) افزود: توفیق در مدیریت جامعه به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها آشنایی با مشکلات و گرفتاری‌های طبقات محروم اجتماع است، پیامبران الهی عموماً و پیامبر اسلام به ویژه از چنین خصلت والایی برخوردار بودند آنان خود را از مردم می‌دانستند و هیچ‌گونه امتیازی برای خود نسبت به سایر اقشار جامعه قائل نبودند.

وی خاطرنشان کرد: صبر و بردباری از ویژگی‌های بارز پیامبر اکرم(ص) بود، در گذری کوتاه به تاریخ پیامبران الهی نشان می‌دهد که آنان در راه اعتلای کلمه توحید و انجام رسالت خویش با سخت‌ترین موانع روبرو بوده‌اند.

افشارمنش با بیان اینکه عبودیت، بندگی و خضوع در مقابل خداوند فضیلتی ستودنی است که قرآن بارها بر این صفت زیبای

پیامبر(ص) اشاره کرده است، تصریح کرد: عدالت‌خواهی یکی از مهمترین اهداف بعثت پیامبران الهی است.

وی با اشاره به سعه‌صدر و خلق و خوی پیامبر اکرم(ص) افزود: راستی و امانتداری از ویژگی‌های دیگر پیامبر بود و در جامعه‌ای که افتخار آنها قتل و غارتگری بود لقب محمد امین را کسب کرد، حضرت محمد(ص) در اجرای حدود الهی قاطعیت در برابر قانون شکنان داشت در عین حالی که با اهل ایمان مهربان بود، در مقابل کفار با شجاعت و شهامت تمام ایستادگی می‌کرد.

انتهای پیام/2655/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول