اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش فارس بررسی شد

قروه 16 هزار کتاب‌خوان دارد / شیفت شب کتابخانه‌های عمومی همچنان پررونق

خبرگزاری فارس: شهرستان قروه با 16 هزار عضو فعال، بیشترین آمار کتاب‌خوان‌ استان کردستان را دارد و فعالیت 10 ساله شیفت ‌شب کتابخانه‌های عمومی همچنان پر‌رونق است.

قروه 16 هزار کتاب‌خوان دارد / شیفت شب کتابخانه‌های عمومی همچنان پررونق

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، با وجود رشد روزافزون وسایل ارتباطی دیداری و شنیداری، کتاب به عنوان قدیمی‌ترین منبع اطلاعاتی همچنان جایگاه ویژه‌ای میان فرهیختگان در شهرستان قروه دارد، طوریکه هم‌اکنون کتابخانه‌های عمومی قروه به عنوان دومین شهرستان استان کردستان پس از سنندج، نزدیک به یک‌دهه است که در شیفت شب پذیرای علاقه‌مندان به کتاب هستند.

به یکی از حاضران که سرگرم مطالعه است نزدیک شدم و در صندلی کنار دستش نشستم باز کردن سر صحبت سخت بود چرا که فضای آرام و ساکت کتابخانه اجازه نمی‌داد با صدای بلند صحبت کنم؛ دانشجوی کارشناسی بود و مشغول درس خواندن برای شرکت در کنکور ارشد.

می‌گفت برای اولین بار است که با شیفت‌ شب آشنا شده است و از این که این امکان برایش فراهم شده تا بتواند در فضایی آرام و به دور از وسوسه وسایل ارتباط جمعی فقط به درس‌هایش فکر کند خوشحال است.

بیشتر از یک ماه بود که ساعت 8 هر‌ شب با بساط چای به کتابخانه می‌آمد و تا آخرین لحظات شب را به درس و مطالعه می‌گذراند.

از طرفی محیط کتابخانه زمینه آشنایی با دیگر دانشجویانی را که برای ارشد درس می‌خواندند، برایش فراهم کرده بود و این امر به نوبه خود موجب شده بود تا علاوه بر تبادل کتاب، سوالات خود را با دوستان جدیدش مطرح کند و پاسخ بگیرد.

وی این فضا را به کلاس کنکور بی‌استاد تشبیه کرد و گفت: کاش می‌شد این شیفت امسال کمی زودتر دایر می‌شد تا بهتر می‌توانستیم از اطلاعات یکدیگر استفاده کنیم.

کنار دستی وی که گاهی سرش را به نشانه تایید حرف‌های دوستش تکان می‌داد، گفت: من هم شاغل هستم و از آنجا که روزها تا عصر در محیط کار به سر می‌برم امکان آن‌ را ندارم تا از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها استفاده کنم و امسال برای اولین‌بار با شیفت‌ شب آشنا شده‌ام و امیدوارم این شیفت دائمی شود و تنها منحصر به برخی مقاطع سال نباشد.

مسئول کتابخانه‌های عمومی قروه می‌گوید: این شهرستان با دارا بودن 16 هزار نفر جمعیت کتاب‌خوان، جایگاه نخست استان را دارد که این افراد از امکانات موجود در 5 باب کتابخانه فعال در شهرهای قروه، سریش‌آباد، دلبران و دزج استفاده می‌کنند.

جواد عباسی افزود: با وجودی‌ که این شهرستان بیشترین آمار کتابخوان‌های کردستان را به خود اختصاص داده است اما سرانه فضای مطالعاتی در قروه پاسخگوی نیاز کتابخوان‌ها نیست، و به ازای هر 17 نفر یک مترمربع فضای مطالعه در این شهرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه عضو شدن در کتابخانه‌های عمومی قروه سن و سال نمی‌شناسد، افزود: کوچکترین عضو کتابخانه عمومی قروه 3 سال و مسن‌ترین عضو نیز 70 سال سن دارد.

عباسی با اشاره به فعالیت 2 باب کتابخانه‌ مشارکتی در شهرستان، از رایزنی برای راه‌اندازی چند باب کتابخانه دیگر خبر داد و گفت: راه‌اندازی این کتابخانه‌ها سهم به‌سزایی در تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی در شهرستان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون شهر قروه باید 4 باب کتابخانه عمومی داشته باشد، گفت: در حال‌ حاضر تنها 2 باب کتابخانه در سطح شهرستان فعال است.

مسئول کتابخانه‌های عمومی قروه با اشاره به تعطیلی 2 ساله عملیات اجرایی کتابخانه عمومی شماره 3 قروه گفت: با وجود پیشرفت فیزیکی 45 درصدی احداث بنا، عملیات اجرایی به دلیل اختلاف پیمانکار با اداره راه و شهر‌سازی، متوقف شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با حل اختلافات موجود عملیات‌اجرایی طرح مذکور سال‌ آینده به پایان برسد.

عباسی اعتبار فاز اول این کتابخانه را 10 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تا کنون 4 میلیارد و 700 میلیون ریال از این اعتبار هزینه شده است.

وی دیگر طرح اجرایی در بخش احداث کتابخانه را کتابخانه روستای مالوجه اعلام کرد و افزود: اعتبار اولیه این طرح نیز یک میلیارد ریال است.

عباسی با بیان اینکه امسال علاوه بر اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری‌های قروه، سریش‌آباد، دلبران و دزج  که مبلغی بالغ بر 111 میلیون ریال بوده است، گفت: خیرین فعال در زمینه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی نیز سهمی در راستای کمک به کتابخانه‌ها ایفا کرده‌ و مبلغ یک میلیون و 400 هزار ریال به این نهاد کمک کرده‌اند.

مسئول انجمن کتابخانه‌های عمومی قروه در پایان از راه‌اندازی بخش ویژه معلولان در آینده‌ای نزدیک در این شهرستان خبر داد و گفت: عضویت اقشار آسیب‌پذیر در کتابخانه‌های عمومی به صورت رایگان است و کتاب‌های صوتی نیز برای استفاده ناشنوایان تامین شده است.

انتهای پیام/79009/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول