اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو پیوسته فرهنگستان هنر:

آثار هنری ارائه شده با مضامین قرآنی در میان جامعه هنری افزایش یابد

خبرگزاری فارس: عضو پیوسته فرهنگستان هنر گفت: یکی از نقایص و کمبودهای جامعه هنری، عدم ارائه آثار هنری با مضامین قرآنی در حد و اندازه‌های یک جامعه اسلامی است.

آثار هنری ارائه شده با مضامین قرآنی در میان جامعه هنری افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدعلی رجبی پیش از ظهر امروز در نشست خبری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی در یزد اظهار داشت: یکی از مشکلات جامعه هنری، اهدای آثار با توجه به مضامین قرآنی است و این امر در حالی اتفاق می‌افتد که در دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم در این زمینه داده می‌شود اما آنجا که باید معانی ارائه شود، شاهد کارهای ارزشمندی نبوده‌ایم.

وی عنوان کرد: با سفارش نمی‌توان اثر هنری آفرید و قرآن نیز امری نیست که سفارشی باشد زیرا قرآن از بطن انسان‌ها می‌گوید و اثر هنری با این مضمون، انسان را به بطن خویش فرو می‌برد.

رجبی تاکید کرد: هنرمندان باید نخستین گروهی باشند که این نوع هنر را درک می‌کنند زیرا چنین مضمونی است که هنر را تعالی می‌بخشد.

وی ادامه داد: هر هنر و فعالیتی که وابسته به قرآن شود، قرآن و خداوند متعال نیز آن را حفاظت می‌کند.

عضو هیئت داوران جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی با تقدیر از اقدام دارالعباده یزد برای برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: برخی آثار راه یافته به این جشنواره بسیار فاخر و ارزشمند است تا جایی که برازنده نگهداری در موزه هستند.

وی از متولیان هنر استان یزد خواست تا به این آثار توجه کنند و با خریداری آثار ارزشمند، هنرمندان این عرصه را حمایت کنند زیرا به طور قطع دولت‌ها اعتباری برای حمایت از این آثار ندارند.

رجبی از رسانه‌های استان یزد نیز خواست تا این جشنواره را به خوبی پوشش خبری داده و هنرمندان شاخص در این زمینه را معرفی کنند.

یکی دیگر از اعضای هیئت داوران جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی نیز اظهار داشت: تاکنون در 21 نمایشگاه قرآنی افتخار داوری داشته‌ام اما آثاری که به این جشنواره راه یافته تاکنون در هیچ جشنواره و نمایشگاهی ندیده‌ام.

حسین یاوری، تعدادی از این آثار به ویژه در بخش نگارگری را بسیار فاخر و ارزشمند دانست و افزود: هنر اصیل و ناب ایرانی باید متجلی دین مبین اسلام و حکایت‌گر هویت ایرانی اسلامی باشد.

وی همچنین از انتشار کتاب آثار برگزیده این جشنواره خبر داد و خواستار حمایت از آثار هنرمندان این جشنواره و جلوگیری از خروج آثار آنها شد و افزود: بسیاری از این آثار فاخر و ارزشمند است و شایسته است در کشور به نحو مطلوبی از آنها حفاظت شود.

یاوری نیز از خبرنگاران استان یزد خواست تا در انعکاس این رویداد بزرگ هنری، آنچه شایسته و در شأن هنر فاخر است، انجام دهند.

وی تاکید کرد: صنایع دستی ما حاوی پیام است و هنر را به خدمت دین و فرهنگ و قرآن می‌برد و این دقیقا همان امتیازی است که سایر کشورها از آن محرومند.

نازیلا دریایی، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران این جشنواره نیز اظهار داشت: این نمایشگاه می‌تواند تجلی انسان‌هایی باشد که با استفاده از هنر خود، وجود انسان و جهان خلقت را به منصه ظهور رسانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تداوم برگزاری اینگونه جشنواره‌ها به طور قطع در ارتقاء و رشد هنرهای قرآنی موثر خواهد بود، عنوان کرد: استان یزد به دلیل سابقه تاریخی و مذهبی و برگزاری جشنواره‌هایی از این دست و حمایت‌های همه‌جانبه مسئولان فرهنگی استان، برای برگزاری این جشنواره انتخاب شده است.

دریایی نیز آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره را بسیار فاخر و بی‌نظیر خواند و اظهار امیدواری کرد: این جشنواره‌ها گامی بزرگ در راستای شناسایی هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع دستی با مضامین قرآنی باشد.

انتهای پیام/2464/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول