اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل صنایع دستی و گردشگری لرستان:

فال چهل سرو لرستان در آثار میراث شفاهی و سنن کشور به ثبت رسید

خبرگزاری فارس: مدیر کل صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور فال چهل سرو (چهل سرود)استان لرستان را در آثار میراث شفاهی و سنن کشور به ثبت رساند.

فال چهل سرو لرستان در آثار میراث شفاهی و سنن کشور به ثبت رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌‌آباد، قاسم قربانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد گفت: شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور، فال چهل سرو (چهل سرود) استان لرستان را در آثار میراث شفاهی و سنن کشور به ثبت رساند.

وی افزود: به همین منظور هشت اثر لرستان جهت ثبت در اجلاس ثبت میراث معنوی کشور ارائه شد که در نهایت ضمن ثبت این آثار نگاه ویژه به برخی از این آثار ارسالی در این اجلاس شد.

قربانی تصریح کرد: در این نشست شورای سیاستگذاری ثبت آثار مبحث فال چهل سرو چهل سرود به عنوان یک فایل جداگانه انجام شد، تا در صورت داشتن نمونه‌هایی از این گونه آیین‌ها در دیگر استان‌ها، به عنوان زیرمجموعه‌ای از فال چهل سرو استان لرستان قرار گیرند.

وی اظهار داشت: همچنین شب یلدا شو چله استان لرستان نیز قرار است، به پرونده ثبت موقت جهانی این شب در ایران ملحق شود، تا به عنوان یک اثر ماندگار باقی بماند.

قربانی با اشاره به اینکه همچنین رنگرزی سنتی استان لرستان نیز به رنگرزی کشور ملحق می‌شود، اضافه کرد: در این اجلاس همچنین به پرونده قفل‌سازی بروجرد به عنوان یکی از پرونده‌های ویژه نگاه شد.

وی با اشاره به اینکه در این اجلاس کشوری که در شاهرود برگزار شد، رامین ابراهیمی معاون میراث فرهنگی و عطا حسن پور کارشناس ثبت آثار و مسئول روابط عمومی این اداره‌ کل شرکت داشتند، اظهار داشت: آثار ارسالی به این اجلاس شامل آیین‌های ویژه چهل سرو، ساخت مشک، قفل سازی سنتی، رنگرزی سنتی، ساخت ورشو و دو بازی محلی به نام دار پلان و کمربند بازی یا ترنه بود.

قربانی با اشاره به اینکه تاکنون 11 اثر معنوی لرستان در فهرست آثار معنوی کشور قرار گرفته است، افزود: با ثبت این آثار جدید، تعداد ثبتی‌های استان به 19 اثر معنوی رسید.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های دهه فجر در تهران برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه در ایام مبارک دهه فجر همزمان با سال روز پیروزی انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: لرستان در این جشنواره در دو بخش حضور فعال دارد.

لازم به ذکر است، در این نمایشگاه، نمایشگاه جانبی شامل 30 غرفه صنایع دستی و هنرهای سنتی و جاذبه‌های تاریخی گردشگری استان، نمایشگاه عکس و فیلم با موضوع زندگی و کوچ عشایر نمایشگاه شهدای عشایر، نمایشگاه نامداران و مفاخر عشایر و در بخش دوم فرهنگی و هنری با اجرای زنده موسیقی ایلات عشایر لرستان، برپایی سیاه چادر و نمایش سبک زندگی کار و عشایر لرستان، تولیدات زنده صنایع دستی و هنرهای سنتی عشایر استان، طبخ غذاهای محلی استان، سوغات عشایر استان، برگزاری مسابقات لرستان شناسی و اهداء جوایز به برگزیدگان، تقدیر از پیشکسوتان و کارآفرینان برگزیده عشایر استان لرستان و مفاخر استان، برپایی مراسم عروسی زنده اصیل عشایری در محل نمایشگاه حضوری پربار می‌شود.

انتهای پیام/2304/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول