اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

ثبت آداب و سنت‎های پرورش اسب در فهرست آثار معنوی کشور

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: آداب و سنت‎های پرورش اسب در فرهنگ مردان ترکمن، به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت آداب و سنت‎های پرورش اسب در فهرست آثار معنوی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان حمید عمرانی‎رکاوندی با اشاره به اینکه ثبت مواریث معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور دارای اهمیت است، اظهار داشت: با ثبت این اثر معنوی در فهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار معنوی ثبتی استان گلستان به 19 اثر و تعداد کل آثار ثبتی این استان به 725 اثر رسید.

وی با عنوان اینکه اسب ترکمن معروفیت جهانی دارد، تصریح کرد: مردان ترکمن در پرورش اسب ترکمن، آداب و رسوم خاصی دارند، نسبت به ثبت ملی این اثر معنوی استان تلاش شد و پرونده آن نیز تهیه شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین با ذکر اینکه در هفتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار، 12 اثر استان برای ثبت پیشنهاد شد، افزود: ساخت دو تار ترکمن، جاجیم‎بافی گرگان، سوزن‎دوزی ترکمن، چادرشب‎بافی گرگان و آداب و سنت‎های پرورش اسب در فرهنگ مردان ترکمن، پنج اثر معنوی ثبت شده در این همایش است.

عمرانی‎رکاوندی خاطرنشان کرد: خوراک‎سنتی ساک گرگان، نمد مالی ترکمن‎صحرا، قزاق‎دوزی، زین‎سازی اسب ترکمن، خوراک سنتی چکدرمه در ترکمن صحرا و سوارکاری سنتی ترکمن، مراسم قاشق‎زنی چهارشنبه‎سوری گرگان، شیرینی اوماج، نان‎خرمایی و زنجفیلی گرگان نیز از دیگر آثار معنوی است که برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد شده‎اند.

وی یادآور شد: رقص خنجر، آیین آق‎قویون (63 سالگی)، موسیقی ترکمن، آیین پرخوانی، مولودی‎خوانی، پوشاک و پای‎پوش ترکمن، پوستین‎دوزی، فرش‎ترکمن، طوق‎بندان گرگان، آیین دسته‎چوبی بافت قدیم گرگان و نخل پا روستای بالاجاده از جمله آثار معنوی ثبت شده در این استان هستند.

این مسئول، ابریشم‎بافی به شماره548، زیورآلات ترکمن به شماره 549، مراسم چهل‎منبر به شماره 550 را از دیگر آثار معنوی برشمرد که به تازگی شماره ثبت دریافت کرده‎اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اذعان داشت: تاکنون 19 اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مسئول امیدواری کرد با ثبت آثار معنوی و ناملموس فرهنگی این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام‎های ارزنده‎ای برای حفظ این مواریث فرهنگی برداشته شود.

انتهای پیام/2307/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول