اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه قم:

صاحب عروه تحول عظیمی در فقه ایجاد کرد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه قم گفت: صاحب عروه تحول بزرگی در حوزه فقه ایجاد کرد چرا که هم از نظر استدلالی و هم از نظر فتوا به بحث پرداخته است.

صاحب عروه تحول عظیمی در فقه ایجاد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، آیت‌الله احمد بهشتی با اشاره به شخصیت برجسته علامه سید محمدکاظم طباطبایی یزدی اظهار کرد: سید یزدی از لحاظ فکری و فقاهتی شخصیت بسیار برجسته‌ای بود و با نوشتن کتاب عروة الوثقی تحول عظیمی در فقه به وجود آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: علامه طباطبایی یزدی فروع فقهی را در هر بخش استخراج کرده و در برخی موارد به صورت استدلالی وارد شده است و حتی روایاتی را نقل کرده که این امتیاز برجسته عروه است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل همین امتیازات عروه در برخی موارد متن درسی دروس خارج فقه شده و برخی مدرسین آن را متن درس قرار داده و درباره مبانی آن بحث می‌کنند.

آیت‌الله بهشتی ادامه داد: علاوه بر بزرگان حوزه مانند آیات عظام گلپایگانی، خویی، بروجردی، آقا ضیاء و حتی امام خمینی(ره) که در قید حیات نیستند، برخی از مراجع تقلید حاضر هم بر کتاب عروة‌ الوثقی حاشیه نگاشته‌اند.

وی تاکید کرد: عروه چه از لحاظ متن درسی و چه از لحاظ فتوا به منبعی تبدیل شده که مراجع هر یک حاشیه‌ای را بر این کتاب نوشتند و این از امتیازات عروة الوثقی محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه قم بیان داشت: در عین حال عروة ‌الوثقی دارای ایراداتی هست و آن اینکه جامع نبوده و همه ابواب فقه را در بر نمی‌گیرد اما آن مقدار هم که در آن آمده بسیار ارزنده است بر خلاف تحریرالوسیله امام که جامع است بلکه مسائل مستحدثه را هم دارد اما عروة الوثقی این امتیاز را هم ندارد.

وی در مورد اختلاف نظر علامه سید یزدی با مرحوم آخوند خراسانی در مورد مشروطه گفت: اختلاف نظری در مورد مشروطیت بوده است که اگر به نتیجه این جریان تاریخی نگاه کنیم می‌بینیم که به دست روشنفکران افتاد و رضاخان سر کار آمد و همه امور تحویل خاندان پهلوی شد و لذا از این نظر حق با کسانی بود که نسبت به مشروطه بدبین بودند از سوی دیگر مرحوم نائینی و رهبران مشروطیت هم که در رأس بودند ایده‌های خوبی داشتند و فکر می‌کردند از این راه مملکت را از استعمار نجات می‌دهند ولی هر دو صحیح فکر می‌کردند اما نهایت مشروطه این شد که شیخ فضل‌الله نوری را اعدام کردند.

کنگره بزرگداشت سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) 24 اسفندماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول