اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد کنگره صاحب عروه اعلام کرد

انتشار 35 مقاله کنگره صاحب عروه در نشریات تخصصی حوزوی

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد کنگره بین‌المللی صاحب عروه گفت: از 60 مقاله رسیده به دبیرخانه این کنگره 35 عنوان در نشریات تخصصی حوزوی و علمی منتشر می‌شوند.

انتشار 35 مقاله کنگره صاحب عروه در نشریات تخصصی حوزوی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید محمد شریف حسینی بعد از ظهر امروز در نشست خبری کنگره بزرگداشت سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) اظهار کرد: مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی از فقهای بزرگ شیعه بود و کتاب مشهور وی یعنی عروة الوثقی محور فعالیت‌های علمی علمای بعدی قرار گرفت به این صورت که هر یک از فقها برای بیان نظرات فقهی خود حاشیه‌ای بر این کتاب می‌نویسند.

وی افزود: در همه کشورها کنگره‌هایی به منظور بزرگداشت مقام شخصیت‌های علمی برگزار می‌شود؛ مقام معظم رهبری طی سفر به استان یزد این مسئله را مورد توجه قرار دادند و خواستار برپایی همایش‌های علمی برای معرفی شخصیت‌های علمی و حوزوی این استان به عموم مردم به ویژه نسل جوان شدند.

دبیر ستاد کنگره بین‌المللی صاحب عروه با بیان اینکه کار برگزاری این کنگره از سال 1389 و با تشکیل ستاد عالی با عضویت نماینده ولی فقیه در یزد، آیت‌الله استادی امام جمعه قم، یکی از اعضای شورای نگهبان و آیت‌الله اعرافی آغاز شد خاطرنشان کرد: کمیته علمی این ستاد زیر نظر آیت‌الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه فعالیت می‌کند.

انتخاب 35 مقاله به عنوان آثار برتر کنگره صاحب عروه

وی ادامه داد: فراخوان مقالات این کنگره بین‌المللی از حدود یک سال و نیم پیش در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسید و از آن تاریخ 60 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از میان آن‌ها 35 مقاله که قابلیت چاپ در نشریات تخصصی حوزوی و علمی را داشتند انتخاب شده و بعضی از آن‌ها نیز به چاپ رسیده‌اند و بقیه نیز تا زمان برگزاری کنگره منتشر خواهند شد.

حسینی با اشاره به تجدید چاپ آثار علمی مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی به بهانه این کنگره خاطرنشان کرد: برخی از این آثار احیا شده و در روز برگزاری کنگره صاحب عروه رونمایی خواهند شد ضمن اینکه شناخت‌نامه‌ای نیز برای مرحوم سید تنظیم شده و با هدف شناساندن چهره علمی، سیاسی و اجتماعی این فقیه بزرگ به عموم مردم به ویژه نسل امروز در 24 اسفند ماه یعنی روز برگزاری کنگره رونمایی می‌شود.

دبیر ستاد کنگره بین‌المللی صاحب عروه بیان داشت: مرحوم سید در حیات خود فعالیت‌های چشمگیر سیاسی و اجتماعی داشت و فتاوای وی نیز در راستای توجه یک عالم شیعی به اجتماع و مردم صادر می‌شد.

وی با تاکید بر توجه به ابعاد مختلف زندگی مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی در کنگره بین‌المللی صاحب عروه تصریح کرد: ممکن است حتی برخی حوزویان نیز تنها با علم و فقاهت مرحوم سید آشنا باشند به همین دلیل توجه به وجوه دیگر زندگی این فقیه بزرگ در دستور کار قرار دارد.

حضور شخصیت‌های علمی کشور عراق در کنگره صاحب عروه

حسینی با اشاره به برگزاری این کنگره در 24 اسفند ماه سال جاری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: سعی داریم در این همایش از برخی مراجع عظام تقلید و نیز یکی از سران قوا برای سخنرانی دعوت کنیم ضمن اینکه با توجه به بین‌المللی بودن کنگره، شخصیت‌های علمی کشورهای مسلمان به ویژه عراق نیز در این گردهمایی بزرگ علمی شرکت خواهند داشت.

دبیر ستاد کنگره بین‌المللی صاحب عروه ادامه داد: دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره تاکنون دیدارهایی را با مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید داشته‌اند و از رهنمودهای آنان برخوردار شده‌اند؛ نکته مشترک مورد تاکید همه این بزرگواران برگزاری کنگره‌ای در شأن مقام علمی و اجتماعی مرحوم سید بوده است.

انتشار اسناد خطی و دو ویژه‌‌نامه در ارتباط با شخصیت صاحب عروه

وی از انتشار دو ویژه‌نامه در ارتباط با ابعاد گوناگون شخصیت مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی خبر داد و افزود: مصاحبه با شخصیت‌های علمی، متن دیدارهای صورت گرفته با مراجع تقلید و مطالبی در خصوص زندگی سیاسی، علمی و اجتماعی صاحب عروه در قالب این ویژه‌نامه‌ها منتشر خواهند شد.

حسینی عنوان داشت: از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به انتشار اسناد خطی آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی اشاره کرد که شامل نامه نگاری‌ها و نوشته‌های این فقیه بزرگ است تا سندی رسمی با خط و امضای مرحوم صاحب عروه در تاریخ جاودانه شود.

انتهای پیام/78004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول