به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بینالمللی صاحب عروه، آیتالله عباس کعبی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت آیتالله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی اظهار کرد: مرحوم سید از شخصیتهای جامع فقهی و اخلاقی حوزههای علمیه به شمار میرود که وظیفه هدایت و زعامت مسلمین را نیز به خوبی بر عهده گرفته بود.
وی افزود: صاحب عروه در عرصه مبارزه با استعمار و بیرون راندن دشمنان اسلام از سرزمینهای مسلماننشین تلاش فراوانی کرد و در این راه فرزند وی نیز به شهادت رسید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه فتوای جهاد مرحوم سید در دفاع از سرزمینهای اسلامی نشاندهنده بعد مبارزاتی و سیاسی این فقیه بزرگ است گفت: آیتالله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی این فتاوا را در خصوص دفاع از لیبی در مقابل ارتش ایتالیا و نیز باز پسگیری جنوب ایران از استعمارگران انگلیسی صادر کرد.
وی ادامه داد: مرحوم سید هویت اسلامی مسلمانان را در مقابل استعمارگران انگلیسی و ایتالیایی زنده کرد و همواره در متن مبارزات حضور داشت.
کعبی با اشاره به مخالفت آیتالله طباطبایی یزدی با مشروطیت و دلیل این امر گفت: او عقیده داشت تفکر مشروطیت با ویژگیهایی که در آن دوران داشت در واقع فتنهای استعماری بود وگرنه مرحوم سید با تشکیل حکومتی بر مبنای شریعت مخالف نبود.
عضو شورای نگهبان قانون اساسی خاطرنشان کرد: بر اساس متونی که از صاحب عروه به جا مانده میتوان برداشت کرد که او با مشروطه غربی و فتنهانگیزی برخی افراد در آن دوران مخالف بود و دلیل این امر نیز دفاع از هویت اسلامی است زیرا اولویت را در مبارزه با دشمنان و بیرون راندن مهاجمان میدانست.
وی با بیان اینکه بسیاری از فقها مبارزه با اشغالگران را حتی در چارچوب حکومت جائر مجاز میدانند عنوان داشت: مرحوم سید مدافع قاجاریه نبود اما شرایط دوران مشروطه سبب تهمتهایی علیه وی شد؛ همان مسائلی که بدخواهان بر ضد شیخ فضلالله مطرح کرده و موفق شدند او را به شهادت برسانند.
کعبی اضافه کرد: در خصوص نظر مرحوم صاحب عروه در ارتباط با حکومت فقها باید گفت این مرجع تقلید از موضع حاکم شرع در امور مختلفی وارد میشد؛ مباحث مطرح شده در کتابهای قضا، حدود، قصاص و دیات وی نشان میدهد اجرای حدود الهی توسط حاکم شرع از مبانی مسلم فکری وی به شمار میرفته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیتالله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی ولایت اهل جور یعنی غیر منصوبین امام معصوم را جایز نمیدانست گفت: دلیل این امر نداشتن نیابت عام این حاکمان از سوی امام عصر(عج) بوده است.
وی افزود: اجماع فقهای شیعه بر این است که تعامل با حکومتهایی از این دست در چارچوب مصالح عامه جامعه مجاز بوده و مرحوم سید نیز همین رویه را در پیش گرفته بود هرچند به ولایت فقیه اعتقاد داشت؛ نظرات وی در خصوص احکام زکات، خمس و مسائلی از این دست نشاندهنده قائل بودن مرحوم سید به ولایت فقیه و نقش حاکم شرع در اینگونه موارد بوده و این اندیشه در عملکرد او نیز قابل مشاهده است.
انتهای پیام/2258/ج/چ3000